MUBI, og potensialet for et grenseløst cinematek

I sommer ble streamingtjenesten MUBI relansert i Norge med en ny modell. MUBI vil nå være et cinematek på nett som byr medlemmene på et kontinuerlig utvalg kuraterte kvalitetsfilmer – tilgjengelig umiddelbart. En ny film introduseres til utvalget hver dag, slik at det er 30 kuraterte filmer tilgjengelig til enhver tid. Programsjefene for dette filmutvalget er Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich fra Montages-redaksjonen, og i denne artikkelen presenterer de noen av tankene som ligger bak arbeidet for MUBI, og deres refleksjoner rundt fremtiden for digital filmformidling.

*

Se det for dere: Et grenseløst cinematek, en endeløs kino, et utømmelig filmbibliotek – der all verdens filmer i alle fasonger kan bli tilgjengelige i løpet av et øyeblikk. En utopisk visjon for oss som elsker å se film.

Et slikt filmens Xanadu var kanskje en vag drøm blant cineastene i den franske nybølge-generasjonen allerede på 50-tallet, men for dagens filminteresserte er det ingen svevende idé. Det er en reell mulighet, og dessuten et slags krav: «Hvor blir det av Spotify for film?» spør mange. «Hvorfor kan jeg ikke få se den filmen når jeg vil?» Det er på tide å erkjenne at vi endelig har kommet dit. I alle fall til dørstokken. Riktignok er ikke all verdens filmer bokstavelig talt tilgjengelig på ett sted ennå, men konseptet om umiddelbar tilgjengelighet for filmhistoriens rikholdige arkiv har blitt mulig. Dette gir stor grunn til optimisme for alle oss som engasjerer oss i formidling av film.

Etter paradigmeskiftet fra VHS til DVD på 90-tallet, ble digitaliseringen av den globale filmarven et kommersielt forsvarlig prosjekt, som nå langt på vei er gjennomført. Praktisk talt alle de største gruppene av noenlunde bredt anlagte, distribuerte spillefilmer fra historien finnes tilgjengelig – i det minste på DVD. Med et og annet unntak eksisterer altså det meste i digitalt format, hvis ikke filmene allerede er tapt eller har vært ansett som uinteressante helt siden de ble laget. Og alle nye filmer som lages, klargjøres nå som en selvfølgelighet for digital distribusjon.

Så vi har for alvor ankommet VOD-alderen – all film bør nå i prinsippet kunne være tilgjengelig digitalt over internett.

Ulovlig nedlastning har vist at lynrask tilgjengelighet på masser av film allerede ble omfavnet av forbrukerne for over ti år siden, med rettighetsavklaringer og filmindustriens treghet som det sentrale hinderet. Først de siste årene har vellykkede lovlige, betalingsalternativer begynt å fungere for alvor. USA har ledet an, med store kommersielle aktører som iTunes, Netflix og Amazon – som har gjort varianter av streaming og VOD til allemannseie. Og nå er den samme revolusjonen på vei til å bryte løs i Europa. Men de mange tilbudene er en jungel, og noen alternativer er mer fristende for cineaster enn andre.

Allerede for tre år siden skrev vi i Montages om et slikt lovende initiativ, under overskriften The Auteurs – Spotify for kvalitetsfilm. Det vi hadde oppdaget den gangen var The Auteurs, tjenesten som nå er bedre kjent som MUBI – et globalt sosialt nettverk for filminteresserte, med en VOD-tjeneste for kvalitetsfilm i sentrum. I artikkelen fra november 2009 skrev Montages-redaktør Karsten følgende om MUBI:

Nettsamfunnet [MUBI] kan være Guds gave til filmelskere. Da siden ble lansert i fjor, profilerte de seg som «et cinematek på nett», hvor man kan oppdage, diskutere og se film. Nå i høst kan man for alvor si at lovnaden har blitt sann – også for norske brukere. […]

[MUBI] er bygget for å gi publikum et helt samfunn rundt filmopplevelsen, noe Spotify ennå ikke har fått til for musikk (dog der er biblioteket viktigst). Filmelskere ønsker og behøver først og fremst tilgang på de gode filmene, og et sted å diskutere dem. Trenger vi Eddie Murphys samlede verker i et “Spotify for film”?

Dario Argentos «Profondo Rosso» vises på MUBI.

I årene som har gått siden vår artikkel, har det vist seg at MUBI har skapt mye moro for oss cineaster, og både fra redaksjonen i Montages og blant bidragsyterne våre har den aktive deltagelsen på MUBI skapt en hengiven norsk delegasjon med mubianere. MUBIs sosiale nettverk er et slags Facebook for filmelskere; man kan enkelt registrere seg (eller logge seg inn via Facebook), få laget en MUBI-profil og kommunisere med andre medlemmer via bl.a. «wallen» og kommentarer på filmenes egne sider. I tillegg kan man gi karakterer på alle filmer man ser eller har sett, fra en til fem stjerner, og lage rangeringslister av alle mulige slag (sjekk ut våre – Karsten og Lars Ole – profiler for praktiske eksempler). Sakte, men sikkert har MUBI endt opp med å bli et viktig stoppested, og en essensiell del av filmhverdagen. Med potensiale for dette «grenseløse» aspektet filmkulturen nå kan tilføres. Kombinasjonen av det sosiale nettverket og streaming av kvalitetsfilm har gjort MUBI til en ideell arena.

Og for litt over et år siden gikk vi i dialog med MUBI om muligheten for å presentere tjenesten bedre i Norge. Sidens opphavsmann, daglig leder Efe Çakarel, ønsket å introdusere et tydeligere kuratert filmutvalg på MUBI i hvert respektive land, og nå over et år senere er det altså vi to fra Montages-redaksjonen som er programsjefer for filmutvalget på MUBI Norge. (Tjenesten ble presentert første gang i sommer gjennom et intervju på Kulturhuset i NRK P2 – hør det her.)

Dette arbeidet vil innebære å bygge et utvalg av kvalitetsfilmer på MUBI, som vi mener publikum vil ha utbytte av å se. Det er helt enkelt vi – i kraft av å være filmkritikere og fagpersoner – som bestemmer hvilke filmer som vises, dag for dag.

Den utsøkte amerikanske indie-grøsseren «The House of the Devil» er en av filmene du kan se hos MUBI Norge for øyeblikket. Her et knippe av plakatene.

På MUBI vil det til enhver tid finnes 30 kvalitetsfilmer – håndplukkede fra hele verden – som man har øyeblikkelig tilgang på, og for hver dag byttes én film ut med en annen. Du har dermed nøyaktig 30 dager på deg til å se hver film. Når MUBI har valgt å innsnevre utvalget av filmer, er dette for å hjelpe brukerne med å plukke fra øverste hylle. Et kontinuerlig oppdatert cinematek, og medlemskapet koster kun kr. 49,- per måned.

Akkurat nå er Michael Hanekes Ukjent kode, Woody Allens Midnight in Paris, Andrea Arnolds Fish Tank, Gaspar Noés Enter the Void og Alain Resnais’ Hiroshima, min elskede blant utvalget av filmer du kan se på MUBI. Vi kommer også til å vise norske filmer.

Dette kurateringsarbeidet gir oss en mulighet til å bidra til den digitale distribusjonsrevolusjonen som allerede foregår, og det gir alle norske filminteresserte en ypperlig mulighet til å se film lovlig over nett, uten at prisen oppleves som avskrekkende. Idealistisk filmformidling vil alltid være nødvendig for å gjøre denne kunstformen vital og levende, og MUBI er (som ideen bak Montages) noe vi alltid vil kunne støtte opp om. Å se en spillefilm krever sin tid, og som programsjefer for MUBI, vil vi anse det som viktig at timene dere bruker på filmene vi presenterer aldri er forgjeves.

Juliette Binoche i «Ukjent kode».

Idealisme vil alltid balansere på den skjøre linjen mellom drømmer og realitet, og dersom ikke et Spotify for film er like ønsket som vi tror, er det lite vi kan gjøre med det. Men man må forsøke – og helt siden Montages’ barndom har vi jobbet for å utvide mulighetene til å spre det gode ord om kvalitetsfilm. I skrivende stund har ikke Montages og MUBI et konkret samarbeid, men eventuelle overlappende prosjekter vil forhåpentligvis også bli til glede for våre lesere her på nettmagasinet.

Og ja, vi mener at dette – kombinert med de mer kommersielle VOD-initiativene fra Lovefilm, Comoyo, Voddler og snart også Netflix – vil bidra til å forløse interessen hos publikum for å se film lovlig over nettet. Et initiativ som MUBI er i sum et forsøk på å bidra til å skape dette utopiske konseptet vi beskrev innledningsvis: et grenseløst cinematek. En reell drømmetilværelse.

Vi skal gjøre vårt – og oppfordrer alle til å teste ut filmutvalget vi kuraterer for MUBI. Et syv dagers gratismedlemskap er tilgjengelig for alle, og tjenesten er kontinuerlig i utvikling. Denne utprøvingsfasen er et viktig eksperiment, så vi setter stor pris på deres tilbakemeldinger – og det vil kunne være med på å forme hva MUBI og en digital filmkultur i Norge skal kunne være.

Hilsen Karsten og Lars Ole

*