Skjermbilde 2012-07-23 kl. 11.02.41

Zack Snyder tar en Malick i de første Man of Steel-teaserne

Som jeg har erkjent i en lengre artikkel her på Montages, er jeg stor fan av Zack Snyder. En høyst polariserende filmskaper de færreste vil sette sin lit til, i alle fall når det er snakk om å gjenopplive en elsket franchise som Superman.

Noen vil kunne samles om at Snyders adapsjon av Watchmen er et mesterverk, men andre vil fnyse av anerkjennelsen og hevde at han reduserte Alan Moores komplekse materiale til å bli en substansløs musikkvideo. Rundt omkring på nettet har Superman-fansen lenge uttrykket sin bekymring for Warner Bros’ valg av Snyder som regissør til neste års Superman-reboot Man of Steel – syv år etter at Bryan Singer leverte sin sjelløse og langdryge skapelsesberetning (Superman Returns fikk så laber respons at den aldri genererte oppfølgere, slik man i utgangspunktet forventet).

Etter å ha testet ut tegneserie- og superheltsjangerens bæreevne med sine mesterlige Batman-filmer, er Christopher Nolan å anse som den optimale hjertestarteren for Superman, med manusforfatter David S. Goyer ved sin side. Nolan står oppført som produsent, og disse første teaserne bærer preg av metoden Nolan og Goyer brukte i Batman Begins. Far-sønn-motivet later til å være sentralt, og alle tegn til sommerlig eventyrlyst er strøket over med sort tusj. Skyene er fylt med nært forestående torden, vinden blåser kaldt og regnet pisker oss i ansiktet. Dette er Superman-universet slik vi aldri har sett det før.

Det har unektelig vært knyttet stor spenning til Zack Snyders estetiske valg, og mange vil nok få lavere puls av teaserne, som er mer dempet i det visuelle enn hans tidligere tegneserie-adapsjoner. Stilen virker mindre monumental og mer poetisk, nærmest impresjonistisk. Faktisk påminner en del av innstillingene her om selveste Terrence Malick!

Den melankolske musikken er hentet fra Ringenes Herre, rettere sagt den nå klassiske scenen der Gandalf stuper ned i Moria etter å ha møtt den skrekkinngytende balrogen, hvorpå følget hans rammes av sorg utenfor minene. Dette er første gangen jeg opplever at Shores toner blir benyttet i en trailer, og selv om tankene umiddelbart føres mot Midgard, bifaller jeg musikkvalget; det er vanskelig å stå imot gåsehudffekten disse umiskjennelige falsettkorene igangsetter.

Som Snyder-fan hadde jeg også imøtesett et formspråk som er mer typisk for regissøren, men det er spennende å se at han beveger seg i nye retninger. Kanskje utgjorde over-the-top-geysiren Sucker Punch – der Snyder hadde ett hundre prosent kunstnerisk frihet – et punktum for hans første fase som filmskaper? Vil Man of Steel vise at Snyder også kan mestre mer konvensjonelle Hollywood-produksjoner? Disse første smakebitene er i alle fall svært lovende, og kombinasjonen av Snyder og Nolan/Goyer kan vise seg å være et himmelsk møte – helt der oppe i skyene hvor Superman flakser rundt for å redde verden.

De to teaserne rommer det samme bildematerialet, men preges av to forskjellige fortellerstemmer, av henholdsvis Kevin Costner og Russell Crowe. Se dem her, og kom gjerne med din mening i kommentarfeltet! (Vil du se Crowe-traileren i bedre kvalitet, henviser vi deg til Apples hjemmesider.)

Man of Steel har norgespremiere 14 juni, 2013.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 6 kommentarer

  1. Håvard A. V. sier:

    Veldig bra skrevet Lars Ole. Man of Steel filmen var noe jeg helt hadde glemt men jeg er nå offisielt positivt innstilt. Enig i din sammenligninger og må si at den nye stilen som Snyder viser her er spennende (hadde ikke fått med meg at det var kommet en teaser). Alltid artig når noen tør å gjøre noe spennende med formspråket til en film, ikke bare lage nok en “hollywood” filmestetikk.

    Jeg er Snyder fan selv så dette ser lovende ut.

  2. Fullstendig enig i hva du skriver Lars Ole! Jeg er også en stor fan av Snyder. Ærlig har jeg alltid hatt troen på denne rebooten. Fra jeg hørte at Snyder skulle ha regi kunne jeg forestille meg disse mektige actionsekvensene som ingen kan måle seg med. Han har et øye for detaljer og momentum i slike scener. Enig i at Suckerpunch var for mye av det gode. Når jeg så hørte at Christopher Nolan skulle stå som produsent så jeg for meg en langt mørkere superman. En superman med dybde. Stryk vekk den uknekkelige moralen fra tegneserien. Og ut i fra teaseren ser jeg en mann som ikke vet hvor han hører hjemme. Jeg gleder meg til å se disse to kombinert. Stilen bærer tydelig preg av selveste Malick, ja, men kommer det til å prege hele filmen? Jeg er usikker. Men med Nolans dybde og Snyders særegne preg kan dette bli den neste The Dark Knight!

  3. Sindre Ness sier:

    Jepp, eg gler meg!

  4. Eirik sier:

    Ok, så gjør Zack Snyder en Mallick plutselig. Fair nok. Og sannsynligvis den eneste måten og lage en “reeboot” på Superman akkurat nå, i en slags post Dark Knight rus. For med all respekt, vi snakker om en franchise som har vartet opp med ting som”Quest for Peace” og svulstig Bryan Singer symfoni. Minner dog om at skjønnheten kommer innenfra hos Mallick, ja, muligens kan også en post moderne, musikvideo, CGI estetiker som Snyder også bruke det perspektivet som utgangspunkt. Nolan klarer det ganske godt.

    Ser ellers ganske ut som de fleste glamour, kvasi poetiske reklamefilmer, er den filmet med DLSR? Ryktene på Comic Con var at produsentene ikke var særlig glade for “rough cut” av den her filmen, og det kan bety et par ting: Snyder tør ihvertfall og gå sine egne veier. Og, at han sannsynligvis må gi fra seg final cut, da vi snakker om store, store penger på et forutsigbart internasjonalt marked.

    Til tross for det sure: Det er bare en trailer, og vi så hvor det bar hen med “Prometheus”. En trailer en en trailer, og en film er en film. Så jeg går nok og ser denne. Og så er det bare og glede seg til vidunderlige nye demokrati. Dommen. Internet. Welcome to hell! Den nye tid. Hvor dere anmeldere også blir dissikert, slaktet og kastet til ulvene av furtne, oppblåste fanboys, nerder, annet rusk og rask. Gleder meg…:)

  5. Er forsiktig optimist.

    Tematisk berører det hele noe av det beste med Supermann (“mann”-biten, fremfor super-biten), men det er jo også noe som er utforsker mye før.

    Mest av alt i Donner-universert, som vi dessverre aldri fikk sett det endelige produktet av (men “Donner”-versjonen av Superman II gir jo en pekepinn).

    Det mest interessante med teaserne er at den setter opp en konflikt. En far som forteller Kal-El hvem han er – som om han er ferdigprogrammert “Gud” – mens den andre faren snakker om at han selv må velge.

    En av de beste Supermann-scenene fra tidligere er jo nettopp den mellom far Jor-El (Marlon Brando) og sønn i Supermann II, som beklageligvis ble kuttet vekk da mesteren Brando ble fjernet helt fra filmen.

    Men den er tilgjengelig på youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=Vn4n_VRyxYA

    Lurer på om Supermanns valg igjen blir tema. Hva som skjer når han velger feil.

    Og så håper jeg jo det blir mer fokus på verdens reaksjon. De bør jo være livredd, ikke omfavne en slik kraft ukritisk.

    Er spent! Forhåpentligvis ødelegges ikke karakteren av mainstream-tankesettet siste tiår med “mørk og dyster”. Ikke gjør han til en Batman som kan fly.

  6. Da har vi fått bekreftet at den i det minste blir eye-candy, men hvem hadde vel ikke forventet det? Jeg har litt problemer med å bygge de høyeste forventningene til denne filmen. Delvis fordi Superman konseptet aldri har grepet meg i en betydelig grad, men også fordi Snyder langt på nær er å regne som en konsistent filmskaper når det kommer til kvalitet. Jeg har sett alle filmene hans og de brer seg praktisk talt over hele skalaen. Som artikkelen innleder så er det flere som anser Watchmen som et mesterverk. Jeg er en av dem, men vi må fortsatt ikke glemme at han presterte å følge opp med makkverket Owls of Ga’hool ett år senere…

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>