Hans Zimmer komponerer Superman-musikk

Ryktene om at Hans Zimmer skulle gjøre Zack Snyders nye filmatisering av Superman har svirret lenge. I et kort intervju med The Hollywood Reporter i 2010 så det imidlertid ut som om de ble avlivet for godt:

«How can I say it: My heart belongs to Batman«, sa han den gangen, «I wouldn’t even know how to go and give voice to it. I haven’t thought about it.» På spørsmål om hvordan det eventuelt ville vært å følge i John Williams‘ fotspor for Superman: The Movie (1979), svarte han bare «Right! John Williams, the greatest living composer — full stop. And that happens to be one of his greatest themes. So no. And I’m not thinking of rewriting Beethoven’s ninth either. It just sounds like a thankless task, you know? So that’s unequivocally a no. I have never spoken with Zack Snyder.»

Nå rapporterer imidlertid Variety at ansettelsen er offisiell. Akkurat hvordan det har materialisert seg, er vanskelig å si. Kanskje fordi Snyder er en god venn av Christopher Nolan, som naturligvis har benyttet Zimmer med godt hell i sine siste filmer, inklusive superhelt-trilogien om Batman. Det betyr også at Snyder forlater sin faste komponist Tyler Bates, som til tider har vært kontroversiell i sine valg – for eksempel oppstyret rundt musikken til 300 (2006), som ligner umiskjennelig på Elliot Goldenthals Titus (1999).

Selv om jeg er hardcore John Williams-fan og hadde satt pris på en opptreden av hovedtemaet hans, tror jeg dette kan bli enda mer interessant. Jeg tror det ville vært en feil å gjenta John Ottmans innfallsvinkel for Superman Returns (2006) – med andre ord gjøre en Williams Lite-versjon. Da er det bedre å tenke helt nytt, akkurat slik Zimmer og James Newton Howard gjorde da Batman-franchisen ble relansert med Batman Begins (2005). Men det er klart, hvis det fortsetter på denne måten, vil Danny Elfman snart miste plassen sin som Hollywoods faste superhelt-komponist.