FF99

Filmfrelst

Filmfrelst #99: Weekend og 21 Jump Street

80-tallsserien 21 Jump street har gjenoppstått som postmoderne, selvrefererende komedie med Jonah Hill og Channing Tatum i hovedrollene, og vi klarer ikke holde latteren tilbake. Langt mindre lattervekkende – men desto mer inderlig og hjertefølt – er den britiske kjærlighetshistorien Weekend, der vi kommer svært tett innpå Russel (Tom Cullen) og Glen (Chris New) og deres helgeromanse.

Begge filmene er tema for denne episoden av Filmfrelst, der Lars Ole Kristiansen og Martin Sivertsen står for filmpraten.

God lytting, og god sommer!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Karsten Ekren sier:

    Enig i at 21 er en bagatell av en film, men skjønner fortsatt ikke, som man kan få inntrykk av i denne podcasten, hvorfor det ikke er interessant med en mer utførlig diskusjon av hva det er som gjør at den fungerer eller ikke? En komedie er vellykket ut fra samme premiss som en spenningsfilm eller en sentimental film er det: I den grad den klarer å vekke de ønskede følelsene hos publikum – i en komedie: Latter, i en spenningsfilm: redsel osv. I en komedie er det selvfølgelig også de samme elementene som bidrar til hvorvidt den lykkes med det eller ikke: Manus, skuespill, lyd, musikk osv.
    For å ta et eksempel: 21 skjemmes etter mitt syn av inkonsistente karakterer. Dette er særlig gjeldende for Jonah Hills Schmidt, som i det ene øyeblikket er engstelig ved synet av MC-banden de skal anholde, mens han i det neste ler åpenyst sarkastisk av dem. Filmen er full av slike svakheter i karaktertegningen og som totalt sett bidrar til mindre følelsemessig investering i dem fra publikums side. Dette er et interessant brudd med flere andre av “Apatow-apparatets” filmer (feks Super Bad, Knocked Up, Bridesmaids) der nettopp en mer realistisk miljøskildring og dialogføring har skapt en følelse av genreoverglidning i ellers plumpe sexkomedier.
    Mitt poeng er altså ikke å overbevise andre om kvaliteten på disse filmene -det vil til syvende og sist alltid være en smakssak – men å be om at filmene, uavhengig av genre, i podcastene får en analytisk vurdering basert på sine premisser. I dette tilfelle: Dere lo – hvorfor?

  2. Karsten Ekren sier:

    Som eksempel på et mer analytisk fremlegg av komedier legger jeg ved link til A damn movies podcast-epiode der blant andre Super Bad og Humpday gjennomgås.
    http://tinyurl.com/cwrbph2

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>