elegant-teaser-for-skyfall

Trailer

Elegant teaser for Skyfall

Teaser-posteren for James Bond-filmen Skyfall ble sluppet forrige uke, og nå er også den nye teaser-traileren her (se under).  Her finnes det ting å glede seg over også for dem som liker Sam Mendes som regissør, ikke bare Bond som franchise.

Jeg vet ikke om jeg tør å innrømme det i fare for tirader i kommentarfeltet, men jeg har altså aldri vært noen James Bond-fan. Jeg så små snutter her og der i oppveksten, men er ganske sikker på at jeg aldri så en hel film før Goldeneye (1995), og da var jeg allerede 17-18 år. Nå har jeg riktignok fått sett alle de gamle filmene i senere tid, ettersom de har en uunngåelig posisjon i populærkulturen,  men har overhodet ikke noe nostalgisk forhold til dem; mange av dem fremstår derfor som forholdsvis campy for meg. Beklager.

Poenget med å trekke frem dette utgangspunktet er imidlertid ikke å provosere fansen der ute, men mer å påpeke at jeg til gjengjeld er svært glad i de siste Daniel Craig-filmene Casino Royale (2006) og Quantum of Solace (2008). De tar opp i seg litt av den banebrytende (og mer realistiske) Jason Bourne-estetikken samtidig som de ivaretar en del tradisjonelle elementer i form av miljø og dialog; tilbake til Ian Flemings røtter, på mange måter. Det er en herlig kombinasjon. Kanskje kan vi forvente et enda mer spisset karakterportrett av Bond i Skyfall, særlig med Sam Mendes i registolen og Thomas Newman på musikksiden. Teaser-traileren fremviser i hvert fall en rekke nydelige innstillinger og minimalt med action-settstykker (de som er der, virker til gjengjeld staselige). Her er både bruntoninger, dybdefokus, chiaroscuro-belysning og andre klassiske Mendes-trekk i Roger Deakins‘ stødige fotografhånd.

Jeg ser virkelig frem til denne. Ikke nødvendigvis som Bond-fan, men som beundrer av Sam Mendes, vellaget actionfilm, nyanserte karakterer og drivende godt fortelleformat. Hva tror dere?

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 38 kommentarer

  1. Jon Bay sier:

    Ser fabelaktig ut. De som fortsatt lengter tilbake til pre-Craig æraen vil nok bli skuffet, for det legges tydelig sterk vekt på de mørke, røffe og ubehagelige verdiene som vår blonde venn tok med seg til MI:6. Med Mendes nydelige visuelle touch kan dette bli en stor opplevelse for flere sanser.

    Samtidig må jeg ta meg sammen og tenke tilbake på Quantum of Solace-traileren, som i sin tid fikk blodet til å pumpe men hvor det ferdige produktet var en stor skuffelse. Denne gangen er det heldigvis ingen manusstreik eller (forhåpentligvis) svak actionregissør som kan ødelegge filmen.

  2. Jon Bay sier:

    Det skulle selvsagt ikke være en kolon mellom I’en og 6-tallet. Tydelig at Ethan Hunt har påvirket meg.

  3. Ble litt bekymret av dialogen fra avhøret i starten, men siste halvdel var tøft på den riktige måten, synes jeg. Særlig er det oppmuntrende at Bond igjen fremstår med et storslått visuelt filmuttrykk! (Var ingen stor fan av Quantum of Solace.)

  4. Jeg personlig syntes dialogen i starten var vakker. Den, som Casino Royale, beviser at Craig kan spille på mer enn bare action og sex. Én ting jeg savnet fra traileren var Javier Bardems karakter. Hadde likt å se ham i action, men på en annen måte er det kult at de holder ham skjult i denen første traileren.

    Har ikke noe spesielt forhold til Sam Mendes, annet enn at jeg liker filmene hans, men tror dette kan bli en verdig konkurrent for min favoritt Bond-film,Casino Royale

  5. Jon Bay sier:

    Likte dialogen jeg også:

    “Agent?” “Provocateur”

    Et kjapt google-søk avslører hvor Bonds tanker egentlig er.

  6. Morten Steingrimsen sier:

    Kult at mange er såpass begeistret for “Skyfall”-traileren :) ! Som megastor Bond-fan gleder jeg meg naturlig nok sinnsykt til filmen, fordi dette ser såpass bra ut (helt oppriktig forventer jeg meg en av tidenes aller beste Bond-filmer) Men det at det er en Sam Mendes-film i seg selv, gjør også at jeg gleder meg veldig. Mendes tilhører jo på mange måter filmeliten av dagens filmskapere, så det er alltid en begivenhet hver gang han kommer med en ny film. Synes traileren til “Skyfall” er svært bra, og jeg er uten tvil overbevist om at vi har en virkelig god film i møte – på alle mulig måter; foto, produksjonsdesign, spesialeffekter, skuespillere etc. Etter mitt syn fremstår ”Skyfall” som en klassisk Bond-film, samtidig vitner traileren om en tidsriktig og moderne film. Det er merkbart at “Skyfall” er laget av auteur og at Mendes gir den et personlig preg og at han har store ambisjoner, men han har på ingen måte fjernet noen av de klassiske Bond-elementene. Og at “Skyfall” blir en svært, svært sterk forbedring i forhold til “Quantum of Solace” (som jo var et makkverk), bør det vel være liten tvil om. Slik jeg ser det er Mendes den perfekte Bond-regissøren, av flere grunner; kanskje først og fremst fordi han er en stor Bond-fan. Dette er uten tvil første gang i historien at en Bond-nerd regisserer en Bond-film. Mendes har vært en stor, stor fan siden han så sin første Bond-film “Live and Let Die” fra 1973. Det at han er en stor fan – og dermed forstår seg godt på universet, det visuelle; hva som skal til for å kunne klare å lage en god Bond-film – er et kjempepluss.

    Mendes er meget godt rustet for oppgaven, og har har fått med seg masse dyktige folk; som for eksempel etablerte og anerkjente skuespillere Ralph Fiennes, Albert Finney, Javier Bardem, Helen McCrory og nye talenter som Naomie Harris og Bérénice Marlohe. For en rolleliste! Det er også verdt å nevne folka bak kamera: filmens fotograf er Roger Deakins (Coen-brødrenes faste fotograf, av mange regnes for å være en av dagens beste fotografer), Thomas Newman står for musikken, John Logan (muligens en av Hollywoods mest ettertraktede manusforfattere for øyeblikket) har vært med å skrive manuset, klipperen er Stuart Baird (på mange måter den fremste actionfilm-klipperen med filmer som «Superman», «Die Hard 2», «Dødelig Våpen» og ikke minst «Casino Royale» på CV-en), Alfonso Cuaróns faste kostymedesigner Jany Temime er med, etc. Verdt å nevne er også at to svenske skuespillere er med på rollelisten, nemlig Ola Rapace og Jens Hultén . Førstnevnte er, som noen av leserne sikkert kjenner til, eksmannen til Noomi Rapace – og mye som tyder på at dette blir hans internasjonale gjennombrudd. Så det er med andre ord mye nytt blod inne i bildet. Men det jo også mange av de faste folka som også er med å lage filmen, for eksempel Debbie McWilliams og Chris Corbould. Førstnevnte har castingen samtlige Bond-filmer siden «For Your Eyes Only» (1981). Corbould er en veteran innen Bond-filmene og spesialeffekter, og han har jobbet med alle Bond-filmer siden “The Spy Who Loved Me” fra 1977 (!) . Han er i tillegg Christopher Nolans faste samarbeidspartner, og ble sågar belønnet for arbeidet sitt for «Inception» (for øvrig en veldig Bond-inspirert film).

    Også er det verdt å nevne at flere av de klassiske elementene vender tilbake (og som har vært fraværende i Craigs tidl Bond-filmer). for eks. karakterer som Q (Ben Whishaw), Miss Moneypenny (foreløpig uvisst hvem som spiller karakteren) med mer.

    Det knytter seg jo som alltid store forventninger til hvem som skal lage tittellåta til en Bond-film, særlig fordi rekken av artister som har sunget Bond-låter er så imponerende: Madonna, Tina Turner, a-ha, Duran Duran, Paul McCartney & Wings, Tom Jones, Alicia Keys og Jack White, Chris Cornell (!) med flere . Det er 99 % sikkert/bekreftet at det er Adele som får den prestisjetunge jobben. Bedre valg kan jeg ikke tenke meg, faktisk. Det er noe veldig Bond-aktig med stemmen hennes, stemmen hennes gir meg en slags Shirley Bassey-feeling.

  7. Morten Steingrimsen sier:

    Jeg anbefaler dere for øvrig å sjekke ut denne analysen av traileren http://www.theestablishingshot.com/2012/05/establishing-shot-skyfall-teaser.html

  8. Morten Steingrimsen sier:

    Thor Joachim: Siden du kjenner til filmmusikk såpass godt, så vil jeg stille deg et spørsmål: Hvordan tror du at Skyfall-musikken til Thomas Newman vil bli? Jeg er som kjent veldig, veldig, veldig begeistret for filmserien og er derfor også stor fan av selve musikken. Særlig har sansen for John Barry, men synes også at de andre komponistene George Martin (Live and let die), Bill Conti (For your eyes only), Michael Kamen (Licence to Kill), Marvin Hamlisch (The spy who loved me), Éric Serra (Goldeneye) og David Arnold (Tomorrow Never Dies-Quantum of Solace) har gjort spennende ting. Per i dag eksperimenterer Thomas Newmans fortsatt med musikk-uttrykket i Skyfall, så kanskje litt vanskelig å vite hvordan det hele blir, men tror du han vil forsøke å skape klassisk Bond-musikk (dvs. John Barry-aktig)? Sam Mendes har som kjent vært veldig opptatt av (han har vært fall sagt det i nesten samtlige intervjuer) at han vil lage en klassisk Bond-film, en Bond-film med stor B, og bør ikke da også musikk være det, eller? Eller er det en mulighet for at han skaper musikk som er ganske uventet, noe vi ikke hadde forventet? Vil Newman utfordre seg selv, og vise seg fra en helt ny side?

  9. Det er et godt spørsmål, Morten, og det spekuleres i hytt og gevær i filmmusikk-sirkler i disse dager.

    Jeg tviler på at vi får høre noe særlig til ‘quirky’ Newman, og kanskje heller ikke for mye av det pastorale, melankolske Americana-lydbildet fra filmer som Shawshank, Road to Perdition, The Green Mile osv. Noen elementer, kanskje, men jeg har tro på at vi får høre en form for hybridsak. Newman gjorde jo noe helt uventet med pastisj-filmen The Good German, som lå mye tettere opp til sin gullalder-far Alfred Newman. Og at han kan gjøre mer brutale saker er også kjent — hør bare på “The Bad Death of Eduard Delacroix” fra The Green Mile; ren horror! Eller mye av Wall-E, for den saks skyld.

    Så det står ikke på kunnskaper og tilpasningsdyktighet, for å si det sånn. Men han er nå en gang en av Hollywoods mest særegne komponister, så det er vanskelig å vite. At det blir mer nedpå enn tidligere Bond-soundtracks, har jeg imidlertid tro på. I motsetning til deg, er jeg ikke så stor fan av franchisen, så jeg digger det faktum at Newman skal gjøre denne og sprøyte en forhåpentlig ny musikkestetikk inn i ting.

    Det skal bli morsomt å høre om han inkorporerer en del av de dramatiske dur-moll-sprangene som Barry, Arnold etc. har definert som ‘Bond-sounden’ gjennom mange år.

  10. Morten Steingrimsen sier:

    (OBS! SPOILER NEDERST!) Det var mange interessante tanker, og takk for rask tilbakemelding :) Jeg tenker at utfordringen for Newman er å lage noe veldig Bond-aktig / respektere den legendariske Bond-sounden som Barry etablerte, men samtidig tilfører serien noe helt nytt (tør vi håpe på noe grensesprengende?) og noe som ikke minst kler Skyfall spesifikt. Vanskelig balansegang. Selv er jeg ekstremt glad for at Newman lager soundtracket. (David Arnold gjorde en god jobb i sine fire Bond-filmer, men etter hvert følte jeg at han kjørte seg litt fast i samme spor og trøtna litt til…) At Newman fortsatt eksperimenterer og ikke har funnet ut nøyaktig hvordan det hele skal låte, tar jeg som et veldig godt tegn. Mendes har jo store ambisjoner med denne filmen, så håper også Newman har store ambisjoner og at han virkelig utfordrer seg selv. Merker at jeg virkelig er åpen for det aller meste. Hadde vært interessant dersom han komponerte noe like episk og kraftfull musikk som Hans Zimmers musikk i Batman-filmene. At han bare kliner til, nær sagt. Kjenner jo godt til de aller fleste filmene Newman har komponert musikk til, men har jeg rett i at Skyfall egentlig blir Newmans aller første, rene actionfilm? Synes du for øvrig han er flink til å skape spenningsmusikk / musikk til spektakulære actionsekvenser? Lurer blant annet veldig på hvordan musikken han skal komponere musikken til pre-title sequencen (en av filmens to store actionsekvenser). Pre-title sequencen til Skyfall blir etter alt å dømme mind blowing, high-octane og ekstremt spektakulær (SPOILER! SPOILER! motorsykkeljakt som går over i biljakt som igjen går over i en spektakulær jakt på et godstog, som blant annet involverer Bond som kjører en gravemaskin (!) på toget).

  11. Morten Steingrimsen sier:

    For øvrig: Foreløpig er det jo ikke offisielt bekreftet hvem som skal lage tittellåten (men det skjer senere i juli), men ALT peker i retningen på at Adele skal gjøre det – så jeg er også nysgjerrig på om Adele og Newman samarbeider og låta, eller om Adele lager den helt alene.

  12. En renspikka action-film har Newman aldri gjort (såvidt jeg vet), men det har definitivt vært action setpieces (eller spenningssekvenser) i flere av hans soundtracks, som Wall-E, The Good German, The Adjustment Bureau, Lemony Snicket, The Lost Boys m.fl. Så hvordan han takler Bond-action er et mysterium vi ikke får svar på før filmen (eller soundtracket) er her.

    Skal Adele være med på tittellåta? Det visste jeg ikke. Høres spennende ut. Lurer på om Newman skal være med på å skrive den. Arnold skrev “Surrender” med k.d. lang til Tomorrow Never Dies, men den ble som kjent spilt over rulletekstene til fordel for Sheryl Crows tittellåt over åpningssekvensen. Så det er ikke lett å si om komponisten blir delaktig i tittellåta også. Som regel inkorporeres imidlertid melodien i selve instrumentalmusikken også.

  13. Morten Steingrimsen sier:

    Håper virkelig at Bond-låta denne gangen har en atmosfære av god, gammel Bond-melodistruktur over seg (gjerne noe Bond-sound-aktig som Surrender, Goldfinger eller Thunderball) uten at det fremstår som parodisk eller pastisj. Etter mitt syn er Adele et spennende valg. Hun har en helt særegen stemme, samtidig som det er noe veldig Shirley Bassey-aktig med stemmen hennes – det er en god miks spør du meg. Og virkelig på sin plass at en britisk artist lager låta denne gang: må jo langt tilbake i tid for å finne en (hel)britisk artist / gruppe som lagde tittellåta – vi må faktisk helt tilbake til 1985 og Duran Duran og A View To a Kill. Den offisielle bekreftelsen / pressemeldingen er rett rundt hjørnet, etter det jeg kjenner til. Ryktene vil til og med ha det til at låta allerede er helt ferdig.

    Når det gjelder Newmans soundtrack hadde det vært virkelig interessant hvis han gjør noe like nyskapende som det John Barry gjorde med On Her Majesty’s Secret Service-soundtracket. Barrys bruk av Moog synthesizer var veldig spennende, og han var svært tidlig ute med bruken av synthesizer til et soundtrack (Etter det jeg vet var han vel den aller første til å bruke dette instrumentet til en spillefilm, men det vet du sikkert mer om – og evt. kan bekrefte / avkrefte :)

    Siden Skyfall på mange måter blir en ny type Bond-film (siden Sam Mendes, etter manges syn en av de fremste filmskaperne i dag, står bak og har større ambisjoner enn noen annen Bond-regissør noensinne), og at det allerede er 4 år siden sist Bond-film, føler jeg at det nødvendig med en veldig moderne og tidsriktig sound. Noe som føles veldig friskt, men som likevel er umiskjennelig Bond. Hvordan Newman evt. skal få til dette, aner jeg ikke. Men det er interessant som du sier; at Newman har gjort noe helt uventet med en film som for eks. The Good German. Så det er vel viktig å ikke undervurdere hans musikk-registeret (i mangel av et bedre ord i farten).

  14. Det er alltid tricky med sånne ‘første gang’-greier, men generelt regnes Forbidden Planet (1956) for å være første, helelektroniske soundtrack — selv om det er mer lyddesign enn tradisjonell musikk. Når det gjelder Moog’en, ble den angivelig brukt i Maurice Jarres Dr. Zhivago (1965) første gang — altså en prototype av den senere modellen. Men jeg har aldri fått øre på den selv. Det finnes også en håndfull scores FØR OHMSS som benytter seg av den mer kjente modellen, bla. den hysteriske syrefilmen The Trip (1967) med Peter Fonda og Jack Nicholson og Goldsmiths The Illustrated Man (noen måneder tidligere enn OHMSS).

    Men du har rett i at OHMSS var en av de tidligste.

    Usikker på om Newman kommer til å bruke noe synth i det hele tatt. Han har noen fabelaktige, rene synth-soundtracks fra 80-tallet (bl.a. Desperately Seeking Susan og The Man With One Red Shoe), men ellers er han mer kjent for aparte bruk av akustiske instrumenter.

  15. Morten Steingrimsen sier:

    Takk for interessant info. The Trip (1967) har jeg sett, men husket ikke musikken før du nå gjorde meg oppmerksom på den :) (god stund siden jeg så den…).

    Veldig stor fan av synth-soundtracks, men kanskje som du sier at det er lite trolig at Newman bruker det på Skyfall (selv om det hadde vært særdeles spennende).

    Hm. Tror Newmans soundtracket til Skyfall kan slå litt begge veier, ble litt usikker nå… Han er jo ikke den som umiddelbart forbindes med action/thriller-musikk. Men han er jo blant de beste nålevende komponistene (etter mitt syn), så han kan jo litt av hvert – som vi begge har vært inne på. Nei, det er ikke lett å forestille seg Newmans musikk til Skyfall. Hadde det vært en komponist som Zimmer, kunne jeg forestilt meg noenlunde hvordan musikken ville blitt. Men vanskeligere med Newman og Skyfall, men det er jo det som gjør det hele spennende. Sam Mendes og Newman har jo samarbeidet på flere filmer, og deres samarbeid betrakter jeg som meget godt – så håper inderlig at samarbeidet slår gnister på Skyfall.

  16. Morten Steingrimsen sier:

    … Men Newman får søren meg ikke skuffe med denne soundtracket på filmen! De aller, aller fleste Bond-fans (og andre filmnerder) har store forventninger til Skyfall, så Newman (og Mendes og resten av staben) bør jaggu meg leve opp til forventningene :)

  17. Morten Steingrimsen sier:

    Geek alert! En ny trailer er rett rundt hjørnet, og er online nokså snart. Muligens allerede til helgen / begynnelsen av neste uke.

  18. Morten Steingrimsen sier:

    Gjør oppmerksom på at den nye traileren er ventet en av de første dagene i august. Det skjer noen dager etter at selveste James Bond, i Daniel Craigs skikkelse, åpner sommer OL i London – på meget spektakulært Bond vis: 007 skal ankomme stadion rappellerende fra et helikopter kledd i britiske farger. Og med det sparkes den massive markedsføringen av SKYFALL for alvor i gang.

    Jeg har selv sett den nye traileren (som varer 2m 28s for å være nøyaktig). Etter mitt syn er det årets desidert beste trailer så langt, og traileren bekrefter en gang for alle at Sam Mendes er den perfekte Bond-regissøren!!! Dere kan bare glede deg helt, helt enormt!

  19. Morten Steingrimsen sier:

    Og nå, for litt over en time siden, ble endelig den nye SKYFALL-traileren sluppet offisielt. SKYFALL kan absolutt bli en av tidenes beste Bond-filmer :) Bond is back! Yeah! Her er den amerikanske (som jeg foretrekker framfor den europeiske) http://www.youtube.com/watch?v=6kw1UVovByw&feature=player_embedded

  20. Even Benestad sier:

    Wow. Det så riktig så fint ut…

  21. Morten Steingrimsen sier:

    Kult å høre at du liker den! Selv er jeg megabegeistret for traileren og mener bestemt vi har i vente en av de desidert beste Bond-filmene. Jeg har virkelig troen på Sam Mendes som Bond-regissør :) http://comoyo.no/filter/007-nyhetene-traileren-er-her/

  22. Even Benestad sier:

    Jeg har vokst opp med James Bond filmene!!!

    Da jeg var i tenårene var hver onsdag satt av til filmkveld med min far, min stemor og min stebror. I den perioden så vi blant annet alle James Bond filmene. Enkelte av dem som A view to a Kill og For your eyes Only har jeg sikkert sett 40 ganger, og ser dem fremdeles en til to ganger i året.

    Etter Goldeneye har dessverre opplevelsene vært en smule magre.

    Da nyheten om at Sam Mendes ble satt bak spakene ble jeg derimot mildt sagt begeistret. Jeg håper Skyfall er en modernisering samtidig som den gamle sjarmen og ikke minst detaljene kommer tilbake.

    Quantum of Solace var ikke bare en dårlig Bond film, men rett og slett en meget svak actionfilm på alle måter.

    Den største drømmen ville uansett være en Bond film regissert av Tony Scott med et manus av Quentin Tarantino. Scott sa det i et intervju i forbindelse med True Romance. Wow…

  23. Morten Steingrimsen sier:

    KULT å høre :D Man vurderte faktisk å bruke Tony Scott som Bond-regissør til QUANTUM OF SOLACE… Helt enig i at det for øvrig er en helt, helt mislykket film – på alle mulige måter. Som jeg ofte pleier å si: Skal man trekke frem et eksempel på særlig én film i moderne fimhistorie hvor alt gikk til helvete, så er det QUANTUM OF SOLACE. Man burde kanskje bruke den i undervisningssammenheng på filmskoler; for å vise hvilke grove feil man ikke bør begå… Skrekkelig svak, svak film.

    Har ikke telt antall ganger jeg har sett Bond-filmen, men vil anta at jeg har sett hver eneste Bond-film sikkert 50 ganger; inkludert de nye. Har et nærmest religiøst forhold til Bond-filmene, og et veldig personlig forhold. Snakker og tenker mye på Bond-filmene; vokste opp med dem, og det var Bond-filmene i sin tid som gjorde meg interessert i filmmediet og levende bilder generelt. Så filminteressen min vokste virkelig frem med Bond-filmene.

    Mine Bond-favoritter er On Her Majesty’s Secret Service (1969), Goldfinger (1964), The Living Daylights (1987), Casino Royale (2006), The Spy Who Loved Me (1977), GoldenEye (1995) samt From Russia with Love (1963). Hva er dine favoritter :) ?

    Jeg har troen på Sam Mendes, og håper og tror at han lager en film som havner på listen min over favoritt-Bond-filmer. Krysser fingrene! Mendes er for øvrig etter mitt en av dagens fremste filmskapere.

  24. Even Benestad sier:

    Min rangerte liste er:

    01.For Your Eyes Only
    02.A View to a Kill
    03.Octopussy
    04.The Spy Who Loved Me
    05.Goldfinger
    06.The Living Daylights
    07.Diamonds are Forever
    08.Goldfinger
    09.Live and Let Die
    10.Thunderball

    Forøvrig liker jeg også Never Say Never Again selv om den mangler en del vesentlige James Bond elementer som blant annet musikken, og ikke minst åpningen. I tillegg er det en ganske sølete sexscene et sted i midten. Det kan heller ikke skyves til siden at det er en snedig re-make av Thunderball.

  25. Da må jeg også komme på banen med mine ti Bond-favoritter: For Your Eyes Only, You Only Live Twice, On Her Majesty’s Secret Service, Octopussy, The Man With the Golden Gun, The Spy Who Loved Me, Goldfinger, GoldenEye, A View to a Kill, The Living Daylights.

    Som det vel fremkommer av listen er nok Roger Moore min favoritt-Bond. Guilty pleasure kanskje, men det er og blir sannheten.

  26. Even Benestad sier:

    Jeg har også alltid likt Roger Moore best. Hans tørre humor passer perfekt til karakteren. Sean Connery er litt røffere og har ofte litt mer slående kommentarer. Kanskje jeg har han som nummer to på listen siden jeg så Moore sine filmer først.

    Daniel Craig er en handlingens mann. Jeg savner noen Bondske påfunn fra tid til annen, men som actionhelt er han bra.

    Craig bringer dybde til James Bond og det passer godt med tiden.

    Timothy Dalton ble litt for myk, men The Living Daylights er en fin James Bond film. En av de beste etter min mening. Licence to Kill derimot er på det beste en helt grei actionfilm.

    En skuespiller som burde laget flere filmer er George Lazenby, men med tanke på hvordan Broccoli behandlet han er det kanskje ikke rart.

    Pierce Brosnan er bra i Goldeneye. Dessverre er filmografien hans er ekstremt svak etter det. Kort sagt har han spilt i flere av de verste filmene i hele serien…

  27. Morten Steingrimsen sier:

    On Her Majesty’s Secret Service (1969) er etter mitt syn en av de store filmene fra 1960-tallet, generelt.

    George Lazenby gjør en veldig god Bond. Dette var faktisk hans spillefilmdebut, og han gjør en mildt sagt solid debut som filmskuespiller. Han viste frem en sårbarhet og en menneskelighet hos Bond-karakteren. Slik jeg ser det er actionsekvensene blant filmhistoriens mest spektakulære og – farligste. Måten skisekvensene er filmet på, er helt, helt i særklasse. Siste del av Inception er en hyllest til skisekvensene i On Her Majesty’s Secret Service, men den dag i dag er sekvensene i Bond-filmen fortsatt mest spektakulær.

    Filmens regissør Peter Hunt, som tidligere hadde klippet og vært second unit-regissør på samtlige Bond-filmer til da, imponerer stort som regissør. On Her Majesty’s Secret Service var hans regidebut, men han har en stødig hånd og vet hva som skal til for å lage en Bond-film av ypperste klasse. Diana Riggs (som for øvrig slo gjennom i tv-serien The Avengers) karakter er nyansert og er ingen bimbo. En modig, sterk og uavhengig kvinne. Skuespillerne i filmen for øvrig er også meget bra. Filmen er rett og slett godt castet; Gabriele Ferzetti (som blant annet hadde jobbet med Antonioni), Telly Savalas, Ilse Steppat etc.

    Når det gjelder mine Bond-favoritter nevnt ovenfor, så må jeg jo sies at samtlige Bond-filmer har kvaliteter – og det er ikke lett å plukke ut noen særskilte favoritter. Det er jo klart at ikke alle Bond-filmer er like gode, men du får det du betaler for i enhver Bond-film. Og det tror jeg også er en av (de mange, mange) grunnene til at serien fortsatt er ekstremt populær; publikum vet at når de betaler kr 100,- for en kinobilett, så får de valuta for pengene. De får de faste ingrendiene, men også mange overraskelser og ny vri.

    Mine Bond-skuespiller-favoritter er Roger Moore, Sean Connery og ikke minst Daniel Craig.

    Craig fremstår som en slags blanding av Cary Grant/Steve McQueen/Sean Connery, og det faller i smak hos meg. Han har utvilsomt alle de kvalitene en Bond-skuespiller skal ha (tøff, stilig, farlig, sjarm, elegant, macho, mystisk, sexy, britisk med mer), men har også tilført mye mer til rollen. Craigs Bond likner mer på den Bond som blir beskrevet i Flemings bøker; Craig får i større grad enn de andre frem kompleksiteten til karakteren. Dessuten er han svært, svært troverdig i rollen. Karakteren er i større grad menneskeliggjort, og jeg tror virkelig på at Craigs Bond kunne vært en ekte agent. Og han er ekstremt god i actionsekvenser, mye bedre enn de aller, aller fleste andre skuespillere i actionfilmer. Også har Craigs Bond glimt i øyet, i motsetning til hva enkelte hevder, og eleganse – connerysk eleganse. Craig har fornyet Bond på en superb måte. Rett og slett tatt Bond over i en ny tidsalder, og det med glans! Og for en intens tilstedeværelse Craig har! En annen interessant kvalitet ved Craig som Bond: Han bever seg som en panter (da Connery ble castet som Bond i sin tid, sa den ene av produsentene at han “moves like a panther”, og det gjør såvisst Craig også :).

  28. Morten Steingrimsen sier:

    Jeg ønsker å understreke at jeg synes Daniel Craig er en bedre og mer interessant skuespiller enn de andre som har spilt Bond-rollen. Det er rett og slett mer “kjøtt på beinet” på Craigs Bond, slik jeg ser det.

    Det blir svært spennende å se mer av Bond-karakteren i Skyfall, og se hvordan Craig får frem dette. Jeg vet jo blant annet at man i Skyfall til en viss grad skal utforske Bonds barndom/oppvekst/bakgrunn. Det at filmens klimaks utspiller seg i Skottland er nok ikke helt tilfeldig… Det er nemlig slik at i bøkene er Bond opprinnelig skotsk, og i ung alder ble han foreldreløs – foreldre døde i en klatreulykke i Alpene).

    Synes for øvrig at Craig har vist sit brede register som skuespiller i filmer som Elizabeth (1998), Love is the Devil (1998), Road to Perdition (2002), The Mother (2003), Munich (2005), Infamous (2006), Defiance (2008), The Girl with the Dragon Tattoo (2011) og På eventyr med Tintin: Enhjørningens hemmelighet (2011).

  29. Even Benestad sier:

    Jeg opplever Moonraker som en James Bond film uten mange kvaliteter. Det er ikke vanskelig å forstå at verdensrommet var veien å gå etter at Star Wars hadde satt ny standard i forhold til hvor mye penger en film faktisk kunne bringe inn, men James Bond «in space» fungerer dårlig.

    Jaws er en fantastisk skurk i The Spy Who Loved Me har absolutt ingenting annet å gjøre i Moonraker enn at publikum ønsket å se mer av han. Noe de til de grader gjør. Forelsket blir han også. Det er helt forferdelig.

    Åpningsscenen er helt latterlig. Hva er egentlig opptakten til at James Bond slåss i et fly? Nei. Den er riktig ille…

  30. “Moonraker” er mørk ja, det er ikke så mye å hente der, rent kunstnerisk. Men det skal sies at filmen fungerte bra når jeg var yngre, og jeg har alltid likt den mye bedre enn andre lavmål som “Licence to Kill”, “Tomorrow Never Dies” og “Quantum of Solace”.

  31. Morten Steingrimsen sier:

    Ja. James Bond «in space» fungerer ikke så bra. Skaperne gikk for langt, og filmen har mange inside jokes og forsøk på komiske innslag som overhodet ikke fungerer (referansen til “The Magnificent Seven” er ikke særlig interessant, for eksempel. Altså ser vi Roger Moore ri, mens vi hører musikken fra “The Magnificent Seven”). Kanskje den minst vellykede Roger Moore-filmen, og til tider fremstår den nesten som en parodi.

    Men filmen har imidlertid noen kvaliteter; filmen er fortsatt en av de mest storslårtte/spektakulære filmene (tenk bare på de gigantiske settene av Ken Adam; bl.a. romstasjonen) og jeg liker Michael Lonsdale som skurk Hugo Drax. En elegant skurk, på mange måter. Elsker flere av replikkene hans, for eks. : “Look after Mr. Bond. See that some harm comes to him.”

  32. Nå må du slutte å rakke ned på “License to Kill”, Lars Ole :P

    Til tross for at den innrømmelig er blant de mindre Bondesque i serien er dette en av de filmene jeg selv stadig tar meg selv i å plukke opp for et gjensyn – jovisst er den hard, men også veldig underholdende, og med mange svært tøffe og velkoreograferte sekvenser. Uansett rommer den fortsatt langt mer 007-sjarm enn f.eks Quantum of Solace (som jeg er helt enig i er et lavmål).

  33. Sveinung Wålengen sier:

    Ser meg nødt til å slå et slag for Moonraker nå, og jeg gjør det virkelig ikke på trass! For meg handler James Bond om tøylesløs underholdning – tørrvittige replikker som balanserer på bristepunktet, totalt usaklige duppeditter og sekvenser som er fullstendig over the top. Derfor liker jeg Roger Moore og Bond-filmene han spilte i best. Moonraker er Bond etter min smak! Åpningssekvensen setter tonen. For min del engasjerer bare James Bond når man tør å “ta den helt ut”, det er vel kanskje den sjarmen Martin snakker om som jeg er avhengig av.

  34. Generelt er jeg jo skjønt enig i det du skriver, Sveinung (Moore er jo også min favoritt), men “Moonraker” blir nok likevel en av de litt svakere filmene, også for meg. Men når du skriver såpass begeistret som du gjør, får jeg umiddelbart lyst til å se den igjen. Er noen år siden sist.

    Hva gjelder “Licence to Kill” er det nettopp den u-Bondesque tonen som alltid har plaget meg. En grei actionfilm uten særlig mye av det jeg digger med 007 (dog laaaaangt bedre enn “Quantum of Solace” som i mine øyne er det absolutte lavmål – seriens svakeste).

  35. Morten Steingrimsen sier:

    “Licence to Kill” har ikke den film-Bondesque tonen, men er dog veldig Ian Fleming-aktig. En tøff, mer virkelighetsnær og mørk Bond-film om en hevnlysten Bond. Etter mitt syn har filmen flere åpenbare kvaliteter. “Licence to Kill” er en Bond-film skreddersydd for Timothy Dalton (Da “The Living Daylights” ble skrevet, visste ikke manusforfatterne hvem som skulle ha Bond-rollen.), og Dalton spiller rollen med seriøs innstilling. Jeg mener han er overbevisende i rollen som en hemmelig agent, og han får frem flere av de mørkene sidene ved karakteren. De øvrige skuespillerne gjør også gode roller; som for eksempel Robert Davi (kjent fra Die Hard og The Goonies) som den skremmende narkotikabaronen Franz Sanchez, Carey Lowell som en tøff CIA-kollega, Benicio del Toro (!) som ekle Dario, David Hedison som Felix Leiter med mer.

    Det som er interessant med “Licence to Kill” er at den gikk dårligere på kino enn flere andre Bond-filmer sommeren 1989. Det skyldes flere ting. Denne sommeren var det knallhard konkurranse, fra gode storfilmer som “Back to the Future Part II”, “Lethal Weapon 2”, “Indiana Jones and the Last Crusade” og ikke minst “Batman”. Bond-filmen ble skadelidende, og tapte på mange måter konkurransen på det amerikanske markedet. Men det skal legges til at filmen gjorde det godt ellers verden rundt, blant annet i Norge. Bare i Oslo ble filmen (hele 171.617 publikummere så filmen i Oslo, som for eks. var langt bedre enn de 152.868 som så “The Living Daylights” i Oslo). At filmen gjorde det dårlig på det amerikanske markedet var ikke overraskende, siden den på mange måter er en utypisk Bond-film, men også fordi en mindre vellykket markedsføring (Blant annet: opprinnelig het filmen “Licence Revoked”, men ble endret i siste liten…). Det er verdt på merke seg at siden har ingen Bond-film blitt sluppet på sommeren, ingen vits for Bond å måtte konkurrere på høsten. Fra og med 1995 (“Goldeneye”) fikk Bond-filmene premiere senhøst/november/juletider.

    Jeg har tidligere skevet dette om filmen i kommentarfelt på Montages:

    “Så kan man selvfølgelig også diskutere hvorvidt “Licence to Kill” faktisk er en av de svakeste filmene i serien, og hvorvidt det er en god actionfilm i seg. Bond-fansen er jo mildt sagt delt når det gjelder denne filmen, og har et slags elsk/hat-forhold til filmen. Selv har jeg et litt ambivalent forhold til filmen. Inntrykket mitt er at folkene bak filmen – regissør John Glen samt produsentene Albert R. Broccoli og Michael G. Wilson – ville forsøke å lage en veldig tidsriktig tøff/brutal/voldelig/realistisk film – litt i samme ånd som Rambo/Scarface/Die Hard (Michael Kamen har for øvrig laget soundtracket til LTK). De har også uten tvil hentet mye inspirasjon fra “Miami Vice”, som jo herjet på den tiden; filmen foregår jo i en verden som egentlig tilhører tv-serien (dvs. kokainsmugling og narkobaroner). For å sitere Fredrik Wandrup i en bok om Bond: “Igjen lager John Glen en film som både er kompetent, energisk og spennende, men den er for fjernt fra de internasjonale intrigenes univers til å være en skikkelig James Bond-film. Veien til kokainbaronens hovedkvarter var en blindgate.” Dette er jeg enig han med. Jeg synes også at Timothy Dalton virkelig får vist frem og definert sin type Bond-karakter med denne filmen, noe han ikke i like stor grad klarte i “The Living Daylights” (1987). Også har “Licence to Kill” noen actionsekvenser, blant annet tankbilsekvensen på slutten (wow!), som unektelig er en av 1980-tallets mest spektakulære og eksplosive sekvenser – som den dag i dag fortsatt er helt, helt utrolig og har holdt seg ekstremt godt :)”

  36. Morten Steingrimsen sier:

    Har du lagt merke til dette :) ? “Amazon pre-order for ‘Skyfall’ soundtrack CD, October 22nd release” http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0096233ZW/mi6thehomeofj-21

  37. Morten Steingrimsen sier:

    Og her er den aller, aller første lille smakebiten fra Thomas Newmans Skyfall-soundtrack. Lovende. http://jamesbondbrasil.com/jbbr3/wp-content/uploads/2012/09/Thomas-Newman-First-Snippet-Of-Skyfall-Soundtrack.mp3

  38. Takk for preview. Jeg har vært helt ute av loopen de siste par ukene. Høres glimrende ut!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>