filmfrelst-82-sniktitt-pa-2012

Filmfrelst

Filmfrelst #82: Sniktitt på 2012

En av fordelene ved å ha redaktørene utstasjonert i New York noen måneder er at de kommer hjem med kofferten proppfull av filmopplevelser – de fleste av dem fra filmer som ikke kommer til Norge før neste år.

Derfor benytter vi denne episoden av Filmfrelst til å la Eirik Smidesang Slåen og Karsten Meinich gi dere en solid sniktitt på noe av det vi har i vente i 2012, deriblant både stjernespekkete kjempeproduksjoner og snikende indie-godbiter.

Blant filmene du får høre om er Oscar-favoritten Moneyball, Clint Eastwoods J. Edgar, George Clooneys Maktens Menn, Martin Scorseses Hugo Cabret, Cannes-vinneren The Artist, Alexander Paynes The Descendants og ikke minst de to indie-favorittene Weekend og Martha Marcy May Marlene.

Programmet ledes som vanlig av Martin Sivertsen.

God lytting!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 7 kommentarer

  1. Eirik Bjørnerud sier:

    Flott podcast denne uken!

    Martha Marcy May Marlene har stått høyt på mitt forventningsbarometer i det som kan virke som en evighet nå, det må være over et halvt år siden jeg så traileren for den, og det er godt å høre at den lever opp til forventningene mine.

    Og av en eller annen grunn fikk den beskrivelsen deres av de to guttene i weekend meg til å se for meg den lange leilighetsscenen i Breathless bare med 2 gutter, forøvrig en fantastisk film, kanskje uten sammenligning.

    Dere nevnte jo ikke Shame av Steve Mcqueen, fikk dere ikke sett den på new york film festival kanskje? Personlig gleder jeg meg veldig til den etter det glimrende samarbeidet han hadde med Fassbender i Hunger.

  2. Nå har ikke jeg fått hørt denne enda, men ville bare kommentere å si at dette var en glimrende podcast-idé. Blir spennende å høre litt mer om The Artist og Weekend, som jeg dessverre ikke har fulgt så mye.

    Fikk da sett Martha Marcy May Marlene på BIFF (Bergen Internasjonale Film Festival) i oktober, og jeg elsket den. Veldig interessant å se at Sean Durkin klarte overgangen fra kortfilm til spillefilm så prikkfritt og Elizabeth Olsen, til tross for noe “rusten” spill var fabelaktig i sin rolle. Er absolutt en film jeg må få sett flere ganger grunnet de forskjellige underliggende elementene, vil ikke si for mye i fare for avsløringer for andre, men SE DEN!

    Kanskje denne podcasten kan åpne øynene min for Scorseses Hugo også. Av en eller annen merkelig grunn klarer ikke jeg å bli engasjert av dens promotering av seg selv. Scorsese er da en instant klassiker, så blir nok bra når jeg endelig sitter godt i kinosalen.

  3. Eirik utviser temmelig stor musikkhistorieløshet når han omtaler musikken i The Descendants som “ganske dårlig”. Smak er en ting, men filmens soundtrack er utelukkende satt sammen av klassisk hawai’isk musikk fra mange av øygruppens mest sentrale utøvere fra 20-tallet og frem til i dag, og en slik avfeiing faller på sin egen urimelighet.

  4. Eirik – nei, vi fikk dessverre ikke sett «Shame» der borte, men vi ser den en av de nærmeste dagene. Jeg har veldig høye forventninger, med tanke på hvor gjennomført og forstyrrende bra «Hunger» var.

    Geir – at musikk er forankret i en eller annen form for historie, betyr såvisst ikke at den er hverken god eller spesielt givende i den konteksten Payne har brukt den i. Nå har jeg ikke akkurat noen doktorgrad i øygruppens musikkhistorie, men den plaget meg filmen igjennom. Dels fordi musikken er med på å underbygge filmens plagsomt lette tone, dels fordi den rett og slett i mine ører klinger nettopp dårlig. Det er ikke urimelig, det er et uttrykk for smak og Filmfrelst handler om at vi utveksler nettopp dét.

  5. Jeg regner med at Beatles- eller Dylan-fans vil oppfatte det som urimelig om jeg sier at musikken deres er dårlig bare fordi det jeg ikke liker den. Personlig smak er ikke en god målestokk for kvalitet.

  6. filmfrelstepisode om ‘a dangerous method’ på vei?

  7. Jannicke: Vi har foreløpig ikke planlagt noen egen episode om den (neste Filmfrelst blir om Fincher’s “The Girl With The Dragon Tattoo”), men langt fra usannsynlig at “A Dangerous Method” blir gjenstand for diskusjon når vi skal oppsummere filmåret!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>