Årets beste filmer – topp 20, 2011

La oss bare få det avklart med en gang: 2011 vil ikke gå inn i historien som et spesielt interessant eller spennende filmår, men derimot et år da noen få titler både flyttet grenser for filmmediet og utfordret oss som publikummere. Der fjoråret startet med at James Camerons Avatar rullet og gikk på bortimot samtlige kinolerret verden over, var inngangen til dette året preget av et Hollywood som først og fremst var interessert i å servere oss resirkulerte versjoner av blockbustere. Cineastene ventet på sin side desperat på spesielt Terrence Malicks The Tree of Life og Lars von Triers Melancholia, mens en gjennomgang av forventninger til hjemlig produksjon ga lovnad om stor variasjon og kreativitet.

Et år senere er det som vanlig på sin plass å felle dom over hvordan det hele endte. Vi i Montages elsker lister, og majoriteten av staben fører slike året igjennom med justeringer av plasseringer etterhvert som nye filmer kommer til. I sum er det derfor et ganske så gjennomtenkt stykke arbeid som ligger bak våre topp 20 favorittfilmer fra 2011. Men med stor stab og veldig varierende muligheter til å se film, har vi blitt enige om å begrense hva som faktisk kan være med på en liste: Filmene må ha hatt lansering på kino- eller hjemmevideomarkedet i inneværende år, ha vært vist på en festival i inn- eller utland i samme periode eller ha vært å få tak i på lovlig vis via andre kanaler. Unntaket er om en film man har sett i 2011 er kjøpt inn til lansering på samme måte neste år – da forskyves tittelen til neste års kåring. Eksempelvis vil flere av filmene vi så under årets Cannes-festival først bli med på neste års lister, da de lanseres på kino i 2012.

Slike begrensninger er naturlig nok både frustrerende for filmavhengige som oss, siden det både gjør at vi må vente med å uttrykke vår misnøye eller kjærlighet til eksempelvis Martin Scorseses Hugo, siden den først slippes på kino her hjemme i mars, men vi må også utsette vår planlagte hype av amerikanske indiefilmer som Martha Marcy May Marlene og Weekend til distributørene finner det for godt å la disse komme ut av safen. Våre 20 favorittfilmer er derfor ikke nødvendigvis det beste vi så i 2011, men det beste innenfor disse forutsetningene.

Som alltid her på Montages, demonstrerer disse kåringene bredden i smak og fetisjer i staben. Noen av oss har utviklet sterke emosjonelle bånd til filmer som The Tree of Life og Oslo 31. august, mens de ikke en gang figurerer på andres lister. Noen er prisgitt filmer tilgjengelige på Blu-ray eller VOD, mens andre har vært så heldige å delta på de større festivalene i året som har gått. Men som alltid er det engasjementet for filmen som forener oss, og skulle det være en rød tråd i listene, må det være nettopp bredden i filmsmaken. Vi etterstreber nettopp mangfold i det vi velger å fokusere på i nettmagasinet, og listene speiler utvilsomt dette i sitt spenn fra Fast Five og Sucker Punch til Meek’s Cutoff og Senna.

Og som alltid håper vi på debatt i kommentarfeltet, og at du ihvertfall bidrar med dine topp 10 favoritter fra det siste året.