Disse Cannes-filmene kommer til norske kinoer

En knapp måned har gått siden Montages besøkte filmfestivalen i Cannes, og nå som inntrykkene har sunket inn er det på tide å spørre: Hvilke filmer fra festivalprogrammet har blitt kjøpt inn av norske filmdistributører, slik at også dere her hjemme kan få sett dem?

Noen filmer sier seg selv – Lars von Triers Melancholia hadde som kjent norgespremiere bare noen dager etter at festivalen ble avsluttet og Kirsten Dunst fikk en skuespillerpris for sin innsats i filmen. Terrence Malicks The Tree of Life var også sikret norsk distribusjon i forkant av Cannes, men SF slipper ikke gullpalmevinneren på norske kinoer før 2. september – så selv om også den hadde kinopremiere i mange land like etter festivalen, må vi smøre oss med tålmodighet. Samme byrå hadde også på forhånd kjøpt inn regiprisvinner Nicolas Winding Refns Drive (også premiere i september). Hva så med alle de andre filmene? Vi har vært særlig spente på om noen av våre personlige favoritter også kommer til Norge.

Og først da til en svært god nyhet: Den enestående meksikanske filmen Miss Bala av Gerardo Naranjo, som både Eirik og undertegnede førte opp som en av de store festivaloppdagelsene, har blitt kjøpt inn for distribusjon av Scanbox. «Miss Bala er noe så sjeldent (og velkomment) som en kunstnerisk ambisiøs actionthriller med mye på hjertet,» skrev jeg i vår festivaloppsummering. Byrået har satt et foreløpig lanseringstidspunkt for Miss Bala til første kvartal i 2012, som rimer med filmens opplagte Oscar-potensiale. Riktignok blir det lenge å vente, men tidspunktet lover godt for en eventuell festivalvisning i Tromsø i januar. Og før den tid forventer vi at Film fra sør viser filmen i Oslo i oktober. Utover Miss Bala hadde Scanbox et særlig aktivt år på markedet, hvor de forhåndskjøpte en hel rekke titler og ferdigstilte en treårsavtale med Luc Bessons Europacorp om distribusjon av selskapets filmer.

Emily Browning i «Sleeping Beauty»
Emily Browning i «Sleeping Beauty».

I vår avsluttende artikkel fra Cannes ble både Paolo Sorrentinos This Must Be the Place, Pedro Almodóvars La Piel Que Habito, Bruno Dumonts Hors Satan og Julia Leighs Sleeping Beauty trukket frem av enten én eller flere av oss, men ingen av disse filmene har på det nåværende tidspunkt blitt sikret norsk kinodistribusjon. Alle disse er etter vårt syn kinoverdige filmer på hver sin måte, men særlig bekymringsfullt er det at Pedro Almodóvars nye film ikke umiddelbart har blitt plukket opp. Regissøren har mange tilhengere i Norge, og hans nye film er var dessuten en av festivalens mest kritikerroste. «Filmens idé er gnistrende god, og måten den er utbrodert i manus og flettet sammen i klipp er i seg selv en studie i hvordan man holder publikums interesse,» skrev Eirik i sin oppsummering. Her i Norge er det Sandrew Metronome som tradisjonelt sett har gitt ut Almodovars filmer, men i en epost til Montages skriver administrerende direktør Frida Ohrvik at selskapet ikke kjøpte inn noen nye titler i Cannes. (Noe som sannsynligvis også har sammenheng med at selskapet er i en overgangsfase, etter å ha blitt kjøpt opp av Oslo Kino tidligere i år.) Forhåpentligvis har en annen distributør allerede satt igang forhandlinger som ennå ikke er ferdigstilt, for at det norske kinopublikum skal fornektes en ny Almodóvar-film virker bare rett og slett usannsynlig.

Når det gjelder de tre andre filmene nevnt i avsnittet over, er det særlig debutanten Julia Leighs Sleeping Beauty fra hovedkonkurransen som vil lide av å ikke få oppmerksomhet fra en norsk distributør. Sorrentino og Dumont er etablerte regissørnavn, men en ny stemme som Leigh trenger aktører som setter henne på kartet. «Den mest perfeksjonerte, presist utmeislede filmen jeg så i Cannes. […] Pirrende og frastøtende på en og samme tid, båret frem av en heroisk Emily Browning i konkurransens mest uredde hovedrolle,» skrev Lars Ole i sin oppsummering. Filmen burde ha vært perfekt for Arthaus – et byrå som har i sitt nedfelte formål at de skal «bedre vilkårene for kunstnerisk verdifull film i Norge». Men ingenting er som det pleide å være; bortsett fra at Arthaus er mest frempå med å markedsføre de faktiske filmkjøpene de gjør i forbindelse med store festivaler. Allerede mens Cannes pågikk rullet byrået ut pressemeldinger på Twitter og Facebook, og selv om de ikke sikret seg Gullpalme-vinneren i år, har Arthaus sørget for å gi norske kinopremierer til følgende filmer: Maïwenns Polisse, Aki Kaurismäkis Le Havre, Dardenne-brødrenes Gutten med sykkelen (Alle tre fra Hovedkonkurransen), Robert Guédiguians The Snows Of Kilimanjaro (Un Certain Regard) og Ruben Östlunds Play (Quinzaine). Mye bra her – allerede i august og september kjører de ut henholdsvis Dardenne-brødrene og Kaurismäki.

André Wilms (til venstre) i Aki Kaurismäkis «Le Havre».

Utover disse profilerte filmene nevnt hittil i artikkelen, har vi også informasjon fra de fleste av de norske distributørene om hvilke andre filmer de har kjøpt inn etter Cannes. Aktøren som kanskje tar hånd om flest filmer i norsk kinodistribusjon, SF Norge, har i tillegg til The Tree of Life og Drive også sikret seg minst én annen film fra hovedkonkurransen, nemlig Lynne Ramsays We Need to Talk About Kevin – en film Eirik hadde mye pent å si om i sin festivalartikkel. SF er i tillegg i avsluttende forhandlinger om å kjøpe inn enda en film fra hovedkonkurransen, men ettersom dette ennå ikke er avklart kan vi ikke si mer enn at det lover godt. Som mange av de andre byråene forhåndskjøpte også SF en hel del film i markedet.

Tidligere gullpalmevinner Nanni Moretti (Sønnens rom) deltok i hovedkonkurransen med sin pavefilm Habemus Papam, og denne er Europafilms foreløpig eneste innkjøp i etterkant av Cannes. Filmen vil antageligvis presenteres for presse og kinosjefer i Haugesund, med påfølgende kinopremiere sent på høsten eller til vinteren. For den kresne gane er det bare å kikke til filmene kjøpt inn av Tour de Force, som i særegen stil har funnet filmer vi knapt har hørt om. Disse ble riktignok vist først på andre festivaler: Habana Eva av Fina Torres (Venezuela/Cuba), Medianeras av Gustavo Taretto (Argentina) og dokumentaren Budrus av Julia Bacha (Palestina/Israel/USA). Alle filmene er forespeilet en premiere på sensommer/høst, men dette kan endre seg. Byrået Star Media, som først i år har begynt med kinodistribusjon, har hovedsaklig kjøpt inn film i markedet som ligger et stykke frem i tid, men at bl.a. Roman Polanskis Carnage og Lee Daniels’ Paper Boy kommer til Norge, er gode nyheter.

Som vanlig vil det over tid helt sikkert slippes flere distribusjonsnyheter i løpet av året som relaterer seg til Cannes 2011, og det ligger muligens flere godbiter hos byråene Fidalgo og Actionfilm, som ikke besvarte våre henvendelser i forbindelse med denne artikkelen. Alt i alt: En rimelig god fangst for norske filmdistributører denne våren.