betryggende-og-urovekkende-tintin-trailer

Betryggende og urovekkende Tintin-trailer

Montages-redaksjonen er store fans av både Tintin, Steven Spielberg og Peter Jackson, og i så måte er det få filmer vi gleder oss mer til enn The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn. Likevel er det med ikke så rent lite frykt at denne filmen etter mye om og men nærmer seg kinosalen. Faktisk er den norske premieren blitt fremskyndet til 28. oktober – nesten to måneder før USA. Beslutningen handler utvilsomt om å skape europeisk buzz i forkant, ettersom denne for oss kjære figuren mangler kulturelt fotfeste på andre siden av Atlanteren.

Når nyheten om at Spielberg og Jackson skulle samarbeide om å gjenopplive Hergés univers, var mye av spenningen knyttet til hvilke album den første av i alt tre planlagte filmer (avhengig av hvor stort det økonomiske utbyttet blir i første omgang) skulle basere seg på. Dobbeltnummeret Enhjørningens hemmelighet og Rackham den rødes skatt slo meg som et utmerket valg, fordi dette åpner for å utforske to forskjellige sider av Tintin-universet. Førstnevnte er en sober og karakterdrevet detektivfortelling, mens skattejakten er et gammeldags eventyr, med opplagt potensiale til å bli en tilfredsstillende øvelse i spielbergsk actionkunst.

Umiddelbart er det betryggende å se at Spielberg og co har gått for en voksen tone, helt i tråd med Hergés i grunnen lite barnevennlige tegneserie. Den fransk-canadiske samproduksjonen Les aventures de Tintin gikk som en farsott over tv-skjermene på begynnelsen av nittitallet, og som syvåring måpet jeg av seriens neglbitende spenning. Jeg husker fortsatt hvordan pappa ristet liv i meg om morgenen og bærte meg ut i stua, slik at vi sammen kunne oppleve disse føljetongene med barnslig iver. Serien fulgte tegneseriene rute for rute, og jeg kan vanskelig se for meg at det noensinne vil lages en mer trofast versjon. Det vil dessuten være meningsløst; jeg forventer at Spielberg ser muligheten til å utvide de knappe, nærmest destillerte handlingsforløpene, uten å gå seg vill, slik han gjorde i antiklimaktiske Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.

Når svetteperlene stadig vekk bløtlegger den over gjennomsnittet store pannen min, er det fordi traileren unngår å avsløre potensielle svakheter. Robert Zemeckis‘ motion capture-spøkelser i Polarekspressen og Beowulf skaper fortsatt gufs på ryggen, og det er bekymringsverdig at traileren konsekvent maskerer alle tilløp til dialog. De få nærbildene vi får tilgang til i denne omgang er heller lite overbevisende; det er vanskelig å spore mennesker av kjøtt og blod bak lagene med datahud. Forhåpentligvis vil alt komme på plass når filmen er ferdig. Jeg husker godt hvordan jeg sakte men sikkert måtte svelge at promomaterialet til Avatar skuffet meg, og sjokket ble desto større når James Cameron viste fingeren til tvilens disipler med det som utvilsomt ble filmhistoriens mest avanserte og imponerende effektarbeide. De blå smurfene i traileren viste seg å være akkurat så levende som Cameron spredde gjetord om. Kanskje velger Tintin å holde tilbake på dette tidpunktet, slik at luften ikke forlater ballongen mens den fortsatt fylles.

Det mest oppløftende er at traileren ivaretar Hergés estetikk på en aldeles utmerket måte – især de film noir-aktige tonene i rutenes enkle, men gjennomførte lys- og skyggespill. Tablåene er som hentet ut av tegneserien, men likevel distinkt filmiske. Er denne atmosfæren til stede i filmen vil mye være gjort for fansen, sett at Edgar Wright, Steven Moffat og Joe Cornish‘ manuskript ikke løper løpsk med humoren og bevarer den lett sardoniske klangen. Dupont og Dupond kan både bli filmens ess i ermet eller vonde akilleshæl.

Etter flere års pause som regissør, er det en sann glede at Spielberg vender tilbake med hele tre filmer på rappen. I desember ser vi War Horse og neste år blir Lincoln, med Daniel Day-Lewis i hovedrollen, en innlysende Oscar-kandidat. Men først lander altså Tintin, og med tanke på hvor mye tid både Spielberg og Jackson har investert i prosjektet, er det lov å håpe på at innsatsen bærer saftige frukter.

Hva synes du om traileren? La oss høre fra deg i kommentarfeltet.

Sjekk også ut den internasjonale teaseren, som byr på et par ekstra scener i anslaget:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 20 kommentarer

  1. Øystein Håland sier:

    Hadde gledet meg mer om det var live-action. Dette ser ikke bra ut.

  2. Åh herregud så glad jeg er for at det IKKE er live-action. Det er blitt prøvd før, med miserabelt utfall.

    Jeg synes dette ser knall ut! Mer Cameron og mindre Zemeckis.

  3. Øystein Håland sier:

    Spielberg er en regissør som fint kunne overført Tintin til live-action.

    Får vonde Zemeckis-vibber av dette. Alt ser så kunstig og stivt ut (f.eks. øynene gjennom avisen). Skulle gjerne sett mer av ansiktene, lover ikke godt når mye av det er utelatt.

  4. Enig i at denne burde ha vært en live-action, tror absolutt Spielberg hadde mestret det. Husker jeg trodde det var tilfellet når prosjektet ble presentert for noen år siden…

  5. Mathias Midbøe sier:

    Jeg tenkte også at live-action ville fungert best, men da jeg så trailerne likte jeg veldig godt stemningen i bildene så jeg har tro på at dette kan bli veldig bra. Gleder meg.

  6. Noen ting er så ikoniske/ikonografiske og lite “adaptable” at de ikke bør lages live-action av. Tintin er en av disse. Dette har Spielberg & co. selv uttalt, og jeg stiller meg bak dem 100%. Dette er absolutt den beste måten å levendegjøre tegneserien utover vanlig tegnefilm. Hvis vi lærte NOE av de miserable franske forsøkene på live-action Tintin, så er det det – uavhengig av Spielbergs åpenbare større kompetanse.

    Jeg var også bekymret en lang periode, i kjølvannet av Zemeckis’ latterlige forsøk, men ble betydelig beroliget da jeg så de første stillbildene. Og spesielt nå etter teaser-traileren. Dette har overhodet ingenting med Zemeckis motion capture å gjøre. Dette er Avatar motion capture, satt inn i mye mer smakfulle og overbevisende universer.

  7. Jeg bekymrer meg mest over om humoren fra tegneseriene er ivaretatt ordentlig. Elsket Tintin fra jeg var liten, men det var sjelden selve eventyrene han rotet seg opp i som jeg var mest interessert i; det var humoren som gjorde den så herlig. Hvis humoren går bekostning av spenningen, vil mye av den Tintin’en jeg likte forsvinne.

  8. Må slenge meg på andre her som sier at disse bildene kan minne litt om Zemeckis. Likevel er jeg ikke spesielt bekymret. Det er tross alt en Steven Spielberg- og Peter Jackson-film, så jeg har fullstendig tro på at de mestrer å gjøre dette så bra som mulig.

    Har ikke noe spesielt forhold til Tintin egentlig, (bortsett fra å ha sett noen av tegnefilmene), så jeg kan ikke si noe på hvordan de adapterer tegneserien. Gleder meg likevel stort til filmen.

  9. Synes ikke øynene ser å ille ut – fra det jeg har sett fra filmen til nå. Får ikke dødsangst og aversjon som man har fått i andre filmer. Livløstheten i øynene til karakterene i Polarekspressen og Beowulf var som å stirre rett ned i innerste helvete. Får frysningen når jeg tenker tilbake på det.

    Mulig dette er konspirasjonsteori, men det er, som Øystein Håland sier, mistenkelig at de ikke viser flere ansikter enn de gjør. Alle er jo godt kjente figurer fra før. Kanskje det er en del av «suspense» i markedsføringen?

  10. Det som gjør animasjon så forfriskende for min del er nettopp hvordan man kan ivareta og relatere til følelser gjennom så umenneskelige figurer. Man godtar at tegnerene ikke prøver å skape fysisk troverdige karakterer og henger seg heller med på det animasjonen faktisk prøver å formiddle. Det føles ikke uferdig fordi den er det den prøver å være.

    I tillfellet med motion capture så nærmer virkeligheten seg så mye at jeg misstenker at fokuset først og fremst ligger i å skape en realistisk gjenngiving fremfor emosjonell dybde. Teknologien legger kanskje til rette for flotte tablåer og slikt, men emosjonellt engasjerende karakterer kan man bare glemme per dags dato. Hvorfor lager vi animasjon hvis målet er å ikke kunne skille den fra virkeligheten? Særpreget er nettopp det som gjør den så vakker.

    Jeg er med andre ord skeptisk til Tintin.

  11. Lars Klevberg sier:

    Flott artikkel!

    Men anberfaler alle å laste ned 1080p traileren på apple. Jeg fikk et helt annet inntrykk etter å sett fullversjonen.

    http://trailers.apple.com/trailers/paramount/theadventuresoftintin/

  12. Kan ikke være enig med deg der, Øyvind. Avatar var en av de største filmopplevelsene jeg noen gang har hatt, og la etter min mening grunnlag for en helt ny måte å se film på. Jeg forventer ikke like sterk opplevelse her, men jeg er overbevist om at de har tatt lærdom av den.

    Jeg skal spare litt krutt til jeg har sett hele filmen på kino, men alt peker i helt riktig retning, etter min mening.

  13. nei sier:

    Kan dette begrepet overføres til film?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley

  14. Øystein Håland sier:

    Uncanny valley, indeed…

  15. Jon Bay sier:

    Håper de har roet ned tvillingdetektivene. To forferdelige karakterer i en svært god tegneserie.

  16. Kristoffer sier:

    Er jo veldig fine farger og lys og alt slikt, men er nok redd for at de faller i samme felle som Zemeckis. Merker meg at det ikke er et eneste shot med ansikter i bevegelse her, og skal jeg tippe er det fordi de ikke er fornøyd med resultatet enda. Action er vel og bra, men når filmen er ferdig håper jeg for deres del at det ikke blir basert på off camera dialog.

  17. Geir Jardar Olsen sier:

    Er 110 prosent enig med Thor Joachim her. Når Spielberg endelig skal få oppfylt sin gamle drøm om å forflytte Tintin til kinolerretet med brask og bram, da ville det vært helligbrøde å gjøre det i live action. Dette han forsøker på her er jo nettopp det alle Tintin-fans burde forgude: å levendegjøre dette fantastiske tegneserieuniverset på en måte så det fortsatt ser ut som albumene men føles LEVENDE. Hvis Spielberg klarer dette har han begått enda en bragd, og en våtdrøm for ekte Tintin-fans er et faktum.

    Hvis man startet sin kjærlighet til Tintin med animasjonsserien kan jeg kanskje forstå at de nå ønsker å se det med mennesker, men de fleste av oss oppdaget faktisk Herge’s univers gjennom hans album, mange av oss har også sett de franske spillefilmforsøkene fra 1960-tallet. De fungerte greit som sjarmerende barnefilm (og unge Jean-Pierre Talbot var skremmende lik vår belgiske helt) men over det hele var filmene likevel skuffende, med tanke på kildematerialets enorme potensiale. Filmene avslørte også HVOR FRYKTELIG *FEIL* DET BLE Å SE TINTINS UNIVERS I LIVE ACTION, MED EKTE MENNESKER I EKTE EUROPEISKE LOCATIONS. Det hele minnet mer om et technicolor-postkort fra 60-tallet fremfor Herge’s verden.

    Nei takk, aldri mer Tintin i live action. Spielberg er filmbransjens kanskje største nålevende geni og det med god grunn. Han har skjønt at nå som teknologien er der må Tintin gjengis som motion capture animasjonsfilm, og godt er det! Jeg gleder meg hemningsløst, mer enn jeg noensinne har gledet meg til en film i hele mitt liv!

  18. Daniel French sier:

    Til alle skeptikere… Lag noe bedre sjæl! Denne filmen vil ikke bli halvt så magisk som live-action. Og jeg kan ikke forstå Zemeckis-hatet. Han har banet veien for både Avatar og Tintin og tatt byrden i å være “først”. Selvfølgelig er ikke menneskene like livaktige som mennesker med sjel. Men universene Zemeckis har gjort, ihvertfall i hans to julefilmer er for meg magiske og fantastiske. Fargepaletten er “Rembrandt” for hvert skudd. Personlig tror jeg aldri cg-mennesker vil bli 100% naturlige å se på. Mennesket har en sjel og det tror jeg man kan se gjennom bilder. Når det er sagt handler jo film om å bevege, engasjere, skremme, underholde osv. Og hvis det lykkes, så kan figurene ligne leire for min del.

  19. Even Benestad sier:

    Med tanke på hvor mange millioner av kroner det koster å lage noe slikt som dette skal det virkelig godt gjøres å lage noe bedre sjæl:).

    Uansett synes jeg dette ser ut som en visuell fest og med Spielberg bak spakene er nok både humor, sjarm og ikke minst formidable action sekvenser i vente.

    I tillegg liker jeg filmene til Robert Zemeckis. Beowolf er en liten fest spør du meg…

  20. Geir Jardar Olsen sier:

    Kjenner jeg savner en “LIKE”-knapp på Montages :)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>