hva-vil-arnolds-retur-til-terminator-bety

Hva vil Arnolds retur til Terminator bety?

Terminator-universet har en spesiell posisjon i den filmhistoriske hukommelsen for de fleste av oss i Montages. Blant annet lagde vi i 2009 en hel Filmfrelst-episode om alt Terminator-relatert. Men etter at den fjerde filmen samme sommer ble en stor skuffelse (både kunstnerisk og økonomisk), forsvant mye av energien – og den potensielle renessansen for Terminator-serien ble avblåst.

En ting er at 3’ern og 4’ern ærlig talt aldri kom seg på nivå med James Camerons to første, ikoniske filmer – en annen ting er at Terminator: Salvation ikke bare var mislykket i seg selv; den manglet i tillegg dette mytiske som kunne gitt den reell tilhørighet i Terminator-universet… det vi for illustrasjonens skyld kan kalle Arnold. For det kan ikke stikkes under en stol at Arnold Schwarzenegger har vært, og fremdeles egentlig er, limet som skaper tilhørighet på tvers av tidsreiser og kontinuitetsrelasjoner i Terminator-serien. Hans ikoniske cyborgfigur fra de tre første filmene har definert, i alle fall for meg, DNAen i alt som har med Terminator å gjøre.

Så da Schwarzenegger i 2003 (like etter comebacket med Terminator 3: Rise of the Machines) forlot filmbransjen til fordel for politikkens rampelys i rollen som California-guvernør, ble han også automatisk uaktuell for deltagelse i filmuniversene han er en uerstattelig del av – noe som i særdeleshet gjelder Terminator-universet. Da de likevel forsøkte å fortsette serien uten Arnold i Terminator: Salvation, innså de vel at noe manglet – og det krampaktige grepet med å lime Arnold inn digitalt i en kort scene, ble bare et eksempel på filmens iboende fail. I disse drøyt syv årene som har gått uten Schwarzenegger i Hollywood-manesjen har det eneste lyspunktet i Terminator-mytologien vært tilførselen av en ikke så dum TV-serie, The Sarah Connor Chronicles, som sikkert mange har sett. Valget om å følge Sarah Connor-karakteren tettere lyktes de godt med, og mor/sønn-forholdet mellom henne og John Connor fikk tid til å utvikle seg til oppriktig engasjerende dramatikk i de to sesongene serien varte.

Hovedpersonene i «The Sarah Connor Chronicles».

Men nå er vi altså i 2011, og Arnold Schwarzenegger har gått av som guvernør i California – noe som naturlig nok har blitt etterfulgt av en rekke rykter om hva slags type karriereretning den nå noe aldrende Schwarzenegger (63 år) vil velge seg. En animasjonsserie basert på hans politiske persona, The Governator? Tydeligvis. Sanne løgner 2 med James Cameron? Usannsynlig. Uansett – elefanten i rommet har vært fremtiden for Terminator-franchisen, og til glede for oss fans sprakk nyheten i går om at dette er et av prosjektene han nå satser på: «Arnold Schwarzenegger [is now] attached to star in a rights package that CAA is shopping today that will revive The Terminator, one of Hollywood’s most iconic scifi franchises.» Talentbyrået CAA forhandler altså nå med et utvalg av studioene i Hollywood om å selge inn en pakke som gir nytt liv til Terminator-serien, med Arnold ombord i hovedrollen.

Mitt hjerte gleder seg, men med en viss skepsis: Hvor kan egentlig historien gå videre, med en mindre fysisk vital Schwarzenegger? I hvilken grad tåler universet at John Connor (som allerede eksisterer i tre voksne inkarnasjoner, Nick Stahl, Thomas Dekker (TV-serien) og Christian Bale) igjen redefineres i mytologien? Hvordan vil en eventuell femte (og kanskje da også sjette) Terminator-film plassere seg i fortellingens etter hvert svært kompliserte narrative linje, som inkluderer såpass mange tidsreiser at den overgår Tilbake til fremtiden i komplikasjoner? Mange spørsmål må besvares for å bringe historien på rett kjøl, og manuskriptet (som ifølge Deadline ennå ikke er påbegynt) bør føres i pennen med kunnskapsrik og visjonær trygghet, noe særlig forfatterne John D. Brancato og Michael Ferris mislyktes med i Terminator: Salvation.

Bekymringsfullt er det også at produsentene foreløpig har landet på regissør Justin Lin (best kjent for de tre siste filmene i Fast & Furious-franchisen) som den nye kunstnerisk ansvarlige for franchisen. Selv om vi ikke vet hva som bor i en rimelig ung og amibisøs regissør som Lin, er det hevet over enhver tvil at Terminator-universet har vært på sitt beste når en visjonær filmkunstner som James Cameron har fått styre. Nå er det riktignok umulig å hente den originale opphavsmannen tilbake (Avatar 2 og 3 er i full preproduksjon), men kunne det vært mer spennende å se Terminator-serien bli tatt i en ny visuell retning inspirert av hva Nolan har gjort for Batman? Kunne en robotentusiast som Neill Blomkamp, en actionstilist som Kathryn Bigelow, en sci-fi-innovatør som Duncan Jones eller en virtous auteur som Darren Aronofsky tilført universet (og Arnold) en sårt tiltrengt kunstnerisk gjenfødelse?

Det gjenstår å se, og denne oppstarten av Terminator-universet er nå bare i sin spede begynnelse. Men Arnold Scwarzenegger er altså klar til å gjenerobre sin mest ikoniske filmfigur – bare dét gir meg et hyggelig lite filmhistorisk gufs av glede.

 

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 12 kommentarer

  1. Aleksander H sier:

    Det er bare å innse først som sist at dette blir en stor skuffelse.

  2. Det slår meg som en litt for enkel måte å avskrive det hele på. Hvordan er ditt forhold til Terminator-serien? Hvilken sentral svikt vil ligge i en potensielt «stor skuffelse»? Havnet ikke serien allerede på et slags lavmål med Terminator: Salvation?

  3. Aleksander H sier:

    Jeg elsker de to første filmene, spesielt nr 1. Mer mystisk, inspirerende og apokalyptisk film skal man lete lenge etter. Oppfølgeren har også et av mine høydepunkt med Linda Hamiltons skuespill, som jeg rangerer som noe av det sterkeste på film. De scenene hun er innlagt og “møter” Kyle Reese er så sterke, gripende og troverdige at jeg begynte å gråte. Når jeg la meg senere på kvelden så hadde jeg en drøm om at jeg var i filmen og trøstet henne. I kid you not. Det hender fortsatt at jeg tenker på Sarah Conner i den filmen og blir litt trist og melankolsk. Det er en underliggende apokalyptisk stemning i hele filmen som ligger og vibrerer rett under overflaten.

    Når det er sagt tror jeg svikten først og fremst vil ligge i det faktum at Cameron ikke har noe med dette å gjøre. Film nr tre ble reddet av en eneste ting, og det var Arnold. Nå er Arnold veldig gammel. Hva skal han liksom gjøre i denne filmen? Grandpa-Terminator?

    Regissørvalget ser jeg også på som en stor fiasko. De har allerede klart å velge feil regissør (Salvation), og når jeg ser hva de har gått for denne gangen er det åpenbart at de ikke har lært av sine feil.

  4. Aleksander H sier:

    “De har allerede klart å velge feil regissør én gang (Salvation)”

  5. Vidar sier:

    Å herregud nå fikk jeg flashback til hvor elendig, platt og totalt uengasjerende Terminator: Salvation var. Sam Worthington er sikkert en trivelig fyr, men han makter ikke å skape noe spenning eller kontrast i en eller likegyldig film. Han bare sklir inn. I T1 og T2 er det fascinerende bare å se Arnold gå rolig omkring og kalkulere omgivelsene og fundere på hva hans neste trekk blir. Sam W blir til sammenlikning bare et fjes i mengden. Jeg begynner å lure på om Arnie er vel gammal til å gjøre den rollen igjen (han var på grensen i T3), men jeg tror man heller burde satset pengene på en eller annen ny karismatisk og rar fyr man kunne begynt å fascinere seg over. Jeg har ingen forslag til hvem per nå. Mens vi snakker om Salvation; den filmen har flere svakheter enn jeg klarer å ramse opp på en kveld, men en av de aller verste var de såkalt “inspirerende” talene til Christian Bales John Connor over eteren. Hadde jeg vært i motstandsbevegelsen og hørt de radiomeldingene der, hadde jeg plassert en kule i hodet mitt først som sist.

    Jeg liker selvfølgelig de to første best, med trykk på T2, som er favorittFILMEN min. Har sett den over 50 ganger og introduserte den til junior på 12 her om dagen (med advarsler om et par sterke scener). Den holder mål absolutt selv om jeg må innrømme at de scenene fra og med de sprenger Cyberdyne og ut er litt seie. Det er en lang forfølgelsesscene der de til og med bytter kjøretøy midtveis, og stålverkkapittelet er nokså langt… jeg vet jeg kanskje har sett den litt i filler, men sånn i lengden er det faktisk samspillet mellom John/Sarah og John/T-800 som gir filmen sjel og blod + en masse vanvittig eyecandy, action, sci-fi, tankegods og atmosfære. Det jeg likte best med T2 da jeg var liten var tanken på å ha “my own Terminator!” som John fikk oppleve.

    Moral: action alene gjør ikke en film god. Det er karakterer, sampillet dem i mellom, mystikk og humor/glimt i øyet. Elementer som manglet fullstendig i Salvation. Jeg har ingen håp om at T5 skal bli noe bedre med den suppegjengen bak spakene, selv med Arnie på laget. Da likte jeg bedre de regissørforlagene du nevte til sist i artikkelen. Bigelow eller Blomkamp kunne vært noe!

  6. Vidar sier:

    Bare for moro skyld; noen som har forslag til hvem som kunne blitt en ny Terminator utenom Arnold?

  7. Frode Løes Hvatum sier:

    Holy shit. Den duden looked the part. Ingen tvil.
    Men kan han spille rollen også?

    Det Aleksander H sa.

    Studioene kan lett melke mere penger ut av franchiset. Men jeg tror ikke de ser for seg å heve de kunsteriske ambisjonene. De tjener lett inn penga uten å prøve, så hvorfor gidde… To filmer etter T2 og penga fortsetter å renne inn uten problemer. Hvorfor hyre en plaget kunstner til å søle bort penger på en vanskelig tilgjengelig historie når kidsa bare vil se svære ting kræsje ihop.

    Men hei. Det går jo an å håpe selvfølgelig.

    Men Karsten:
    Seriøst. Du kan ikke fastholde at TTSCC var en god tv serie? Javisst hadde den noen lyspunkter, men EMO faktoren og tenåringsangst aspektet var da alt for middelmådig spilt. Thomas Dekker gjorde en stusselig jobb imho. Og uansett var temaet alt for utbrodert og uinteressant.
    Dilahunt som spilte terminatoren så ut som en hundevalp. (Funka flott i the road forøvrig)

  8. Aleksander H sier:

    Jeg husker jeg så de første episodene av den serien. I den aller første episoden før John visste at hun var en Terminator, så hun ut som og oppførte seg som en helt normal jente. Men så fort han oppdaget hva hun egentlig var så ble hun helt stiv i maska og begynte å se ut som en robot. Hva faen? Det var da jeg slo av og gikk ut for henge meg selv.

  9. Nå har flere detaljer lekket ut, via The Playlist:

    Latino Review report that in the pitch that’s making it’s way around offices in Hollywood—under the working title “Terminator 2012”—it has, according to their source the “entire original cast” attached to star. Of course, what that actually means is up for debate. We presume that means Linda Hamilton and Edward Furlong but can’t really think of anyone else significant enough to warrant a return. Maybe Michael Biehn? [..] Apparently it will be set in the present day. Whether or not it will fit into the timelines further established by “Terminator 3: Rise of the Machines” and “Terminator Salvation” remains to be seen.

    Hvis dette betyr at filmen heller blir en direkte fortsettelse av T2 enn å forholde seg til T3 og T4 er jo dette riktig så gode nyheter!

    Frode: Ja, jeg synes den var bra jeg. Ser ikke så mange TV-serier, så målt opp mot TV-serier generelt er den kanskje ikke så briljant, men basert på min isolerte interesse for Terminator-mytologien og -universet synes jeg det ble bra nok til å holde meg interessert.

  10. “his genetics are otherworldly and his will power is infinite”

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>