var-guide-til-eurodok-2011

Vår guide til Eurodok 2011

I dag begynner dokumentarfilmfestivalen Eurodok i Oslo, en festival som i all beskjedenhet startet opp for ti år siden. Siden den gang har Eurodok, ved å sette fokus på ytringsfrihet og politiske spørsmål innenfor den europeiske regionen, gjort seg gjeldende som en av de mest spennende filmfestivalene i Oslo. Vi starter vår festivaldekning med noen anbefalinger, for som med alle filmfestivaler handler det om å velge!

Opprinnelig startet Eurodok opp som et samarbeid mellom EU-kommisjonen og Cinemateket. Med tiden har det blitt en selvstendig festival som de siste to årene også har blitt en særlig viktig visningsarena for norske dokumentarister, med et eget, dedikert sideprogram: Ny norsk dokumentarfilm. En film det allerede har vært mye oppmerksomhet rundt er Thomas Østbyes Imagining Emanuel, som tidligere i år ble vist på NRK, og således var med på å sette dagsorden i debatten rundt papirløse i Norge. Likeledes er Marcus Ruud sin hyllest, Hausmania – et kulturhus til besvær? et viktig innlegg i den pågående politiske debatten rundt huset og dets livsgrunnlag og brukere.

Europeiske land vi ellers hører lite fra når det gjelder dokumentarfilm, har også plass i programkatalogen. I år har to filmer fra våre baltiske naboer, Latvia og Litauen, dukket opp på festivalen. Latviske Controversial History fokuserer på forholdet mellom ulike minoritetsgrupper i landet, og hvordan disse forholder seg helt forskjellig til diverse minnesmarkeringer etter andre verdenskrig. Den litauiske kortfilmen Shanxai Banzai tar også for seg sosiale og kulturelle forskjeller. Her er fokuset på en bydel i Vilnius, med kallenavnet Shanghai, hvor innbyggerne er forbigått i moderniseringen og den økende velstanden som er svært synlig i andre deler av byen.

I konkurranseprogrammet knytter det seg store forventninger til Mutantes av den franske forfatteren og filmskaperen Virginie Despentes, som skrev boken bak og regisserte den svært kontroversielle filmen Baise-moi (2000). Filmen er også er en del av sideprogrammet med det frapperende navnet Kjønnsterrorister og Pornofeminister? Det mest vågale sideprogrammet på festivalen, med filmer som tematisk sirkler rundt kjønn og seksualitet, deriblant What’s in a Name, som vant studentprisen ved IDFA-festivalen, den største dokumentarfilmfestivalen i Europa.

«Rabbit à la Berlin» (Bartek Konopka, 2010)

Cooking History har allerede gått sin seiersgang ved festivaler over hele Europa og Nord-Amerika, hvor den har høstet priser ved Viennalen, i Leipzig, Chicago, og HotDocsfestivalen i Kanada. Montages så filmen første gang ved filmfestivalen i Karlovy Vary sommeren 2009, og den gang skrev vi dette om opplevelsen. Dette er festivalens absolutte must-see, en original film om militærkokker og krigshistorie a la carte. Her får vi servert strategisk kokkelering på høyt nivå, og vi skjønner hvordan konflikter kan oppstå eller avverges avhengig av soldatenes tomme eller fulle mager. Cooking History er en del av sideprogrammet Europeiske favoritter, hvor Oscar-nominerte Rabbit a la Berlin utgjør et annet høydepunkt. Denne polske dokumentaren handler om sonen mellom Øst- og Vest-Berlin, en frisone for kaninene som holdt til der, og en dødssone for mennesker som prøvde å krysse over. Beskyttet av Berlinmuren i 28 år, levde kaninene et svært bedagelig liv før muren falt.

I tillegg til disse filmene nevnt ovenfor er det naturligvis mange flere oppdagelser som venter i programmet, som vi gleder oss til å se. Eurodok foregår på Filmens hus i Oslo, og varer fra onsdag 16. mars til og med søndag 20. mars. La festivalen begynne!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>