et-forste-blikk-pa-polanskis-carnage

Et første blikk på Polanskis Carnage

Bildet ovenfor er kanskje i seg selv ikke all verden spennende, men som første billedlige dokumentasjon på nytt materiale fra Roman Polanski, er det likevel vanskelig å ikke la seg engasjere.

Som en essensiell auteur og fremtredende stemme i nyere filmhistorie, er alt Polanski tar i per definisjon høyinteressant for filmbevisste sjeler. Det skadet heller ikke at den franskfødte regissørveteranen glimtet til med fjorårets desidert beste thriller i Skyggen («The Ghost Writer») – en film så til de grader gjennomsyret av perfeksjonistisk filmhåndverk, at vi kan mistenke Polanski for fremdeles å være i stand til å konstruere et par mesterverk til på tampen av karrieren.

Til tross for en mildt sagt turbulent periode tilbakelagt de siste par årene, ser Roman Polanski heldigvis ut til å ha funnet en velfungerende arbeidsflyt for karrieren. Det tok ham overraskende kort tid fra lanseringen av The Ghost Writer til Polanski kastet seg ut i neste prosjekt: en filmadaptasjon av det Tony-vinnende teaterstykket God of Carnage av Yasmina Reza, som Polanski selv har bearbeidet til filmmanus under tittelen Carnage. Historien beskrives som et møte mellom to foreldrepar i etterkant av at deres sønner har barket sammen i et slagsmål. Det er åpenbart at vi her snakker om en utpreget dialog- og karakterorientert skildring – og derfor føles det ekstra betryggende at Polanski bygger historien rundt et usannsynlig sterkt ensemble bestående av Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz og John C. Reilly.

At Polanski også tidligere i karrieren har demonstrert sin styrke som filmskaper i portretteringen av intime karakterer mellom trange rammer, gjerne teateradaptasjoner eller andre filmer med få locations og karakterer, føles Carnage som å møte veteranen på hjemmebane. Overfor Empire har Jodie Foster allerede beskrevet filmen som mørk, men ekstremt vittig – med referanse til Who’s Afraid of Virginia Woolf? – og det er ingen hemmelighet at Polanskis humor seg inn i manusarbeidet og tok Robert Harris’ krimbok The Ghost Writer til uante høyder på filmduken. Polanskis skarpe penn skal aldri underdrives, og hvem vet, kanskje blir Carnage første gang han Oscar-nomineres for et manus siden Rosemary’s Baby sent på 60-tallet?

Magefølelsen forteller meg at dette kan bli stort, igjen.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Som jeg gleder meg! “Som å møte veteranen på hjemmebane” er ikke det jeg tenker når jeg leser om filmen, den ser ut til å bære mye mer preg av et kammerspill enn Polanskis tidligere filmer.

    “Mørkt, men ekstremt vittig” høres likevel veldig polanskisk ut, og betryggende. Enig i at skuespillerlaget også lover godt!

  2. Ikke glem at Polanski har laget flere kammerspill! Kniven i vannet, Bitter Moon, The Death and the Maiden…

  3. Sant nok, men på papiret ser denne filmen ut til å konsentrere seg enda mer om karakterene og deres relasjoner enn filmene du nevner. Tenker på dette møtet og husets fire vegger, som (tilsynelatende) vil utgjøre en veldig begrenset setting.

    Faren for å tråkke i salaten er absolutt tilstede med så begrensede rammer, men som du nevner har Polanski vist tilsvarende stødighet tidligere. Har troa.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>