sykt-bra-norsk-film-nar-ut

Sykt bra – norsk film når ut

«Sykt lykkelig» gjør det sterkt utenlands
«Sykt lykkelig» gjør det sterkt utenlands.

De siste dagene har det blitt klart at både Sykt lykkelig og Hodejegerne har blitt kjøpt av Magnolia Pictures for visning på det nordamerikanske kontinentet. Det samme selskapet kjøpte rettighetene til Trolljegeren, og signaliserer en sterk interesse for norsk film.

Da Hodejegerne, basert på Jo Nesbøs roman ble solgt på et blunk, etter at Magnolia kun hadde sett en femminutters teaser, ble det tydelig at det er stor interesse for akkurat denne typen film på andre siden av dammen. Man kan se på det som en ringvirkning av Milennium-filmene, og gjerne mene at nordisk krim er noe som passer det amerikanske markedet godt. Det er gledelig nok i massevis. Likevel er det ekstra fint å kunne konstatere at interessen åpenbart ikke kun er for denne sjangeren, men at norsk film innenfor flere sjangere går godt i utlandet.

Anne Sewitskys Sykt lykkelig, som heter Happy Happy på engelsk, vakte så stor interesse under årets Berlinale at det måtte settes opp ekstra visninger for at alle potensiellle kjøpere og distributører skulle få sett den. At filmen hadde internasjonal premiere under Sundance og endte med å vinne World Cinema Grand Jury Award var åpenbart et godt utgangspunkt, og Sykt lykkelig ble solgt til over 15 land.”Sykt lykkelig er veldig morsom, og et friskt pust av en film”, sier direktør for Magnolia, Eamonn Bowles.”Interessen rundt Sykt lykkelig har vært enorm. Filmen har ikke vært tilgjenglig på det internasjonale markedet mer enn i noen dager og allerede er den plukket opp for kinodistribusjon i størsteparten av Europa og Nord- Amerika”, sier produsent Synnøve Hørsdal i Maipo.

Agnes Kittelsen i «Sykt lykkelig»
Agnes Kittelsen i «Sykt lykkelig».

Veldig gledelige nyheter for både Sykt lykkelig og Hodejegerne, altså. Men det er tydelig at disse to ikke er enestående fenomener. Trolljegeren har som nevnt også blitt solgt til Magnolia, og generelt fått mye oppmerksomhet og gode kritikker utenlands. Kan dette være en hyggelig tendens for norsk film? Stine Helgeland, lanseringsdirektør i Norsk filminstitutt mener så absolutt det. “Vi opplever for tiden at det er stor interesse for norske filmer i det internasjonale markedet. Norsk film har de siste årene opparbeidet seg en solid tillit hos det nasjonale publikummet og vi synes det er veldig gledelig at filmene også når ut til et internasjonalt publikum”, sier hun.

Montages er tilstede i Berlin og følger med på hva som skjer på filmmarkedet, European Film Market (EFM). Du kan lese rapporter med høydepunkter her og her, og følg med på de siste oppdateringene fra festivalen!

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Stian Engesland sier:

    Hva med Keeper’n til Liverpool? Er klar over at den muligens ikke er nyskapende, men fortjener da å bli nevnt mener nå jeg. Det er ikke en estetisk ferd innen kunst og film, men den er morsom og viser oppvekst som mange kan kjenne seg igjen i. Smått rørende og søt … med henvisning til den beste fotballklubben i Enland. Det er da noget, det er da noget.

  2. Stine Helgeland sier:

    Keeper’n er absolutt verdt å nevne. Den var første film som ble utsolgt i Berlin, og vant Krystallbjørnen for beste barnefilm i Generation Kplus i går. Gratulerer til den!

  3. Kari Petronella Finstad sier:

    Javisst, Keeper’n gjør det sterkt! All ære!
    Poenget her er at norsk film går godt innenfor en rekke sjangere! :)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>