Et utsnitt av årets Oscar-plakat

Oscar 2011: Årets Oscar-nominasjoner

Et utsnitt av årets Oscar-plakat
Et utsnitt av årets Oscar-plakat

Så kom de, årets Oscar-nominasjoner… Enkelte overraskelser, noen av dem til å grine av, andre en lettelse. Utdelingen vi elsker å si ikke har noen betydning er rett rundt hjørnet, og her er vår gjennomgang av skuffelser, gleder, overraskelser og provokasjoner blant årets nominerte.

Beste film:
Black Swan
The Fighter
Inception
The Kids Are All Right
The King’s Speech
127 Hours
The Social Network
Toy Story 3
True Grit
Winter’s Bone

Joda, The King’s Speech er favoritt med 12 nominasjoner totalt, spesielt etter at filmen stakk av med Producers Guild for et par dager siden. Men Coen-brødrenes True Grit har en raskt stigende interessekurve, og 10 nominasjoner er ikke å se bort fra. Akademiet elsker the Coens, ja endog mer enn de elsker britiske periodedrama. At disse to skulle seile opp som favoritter etter at The Social Network har hatt både bookmakerne og prisutdelingene ellers på sin side, understreker Oscar sin posisjon som noe helt på siden av alt annet. David Finchers film får allikevel 8 nominasjoner, det samme som Inception. De andre beste film-kandidatene får ellers totalt 7 nominasjoner til The Fighter, 127 Hours har 6, mens Toy Story 3 og The Black Swan overraskende nok avspises med bare 5 hver. Winter’s Bone og The Kids Are All Right har 4, mens titler som Rabbit Hole og Blue Valentine kun er tilstede i skuespillerkategoriene. Men bare så det er sagt, per i dag er The King’s Speech den store favoritten. Kuriositeter på listen ellers er at Mark Wahlberg tar sin første nominasjon som produsent for The Fighter, mens Coen-brødrene med årets nominasjoner kan telle 13 sålangt i karrieren.

Beste regissør:
Darren Aronofsky – Black Swan
David O. Russell – The Fighter
Tom Hooper – The King’s Speech
David Fincher – The Social Network
Joel Coen and Ethan Coen – True Grit

Det brøt ut høylytt diskusjon da vi her på Montages-kontoret skjønte at Akademiet atter en gang hadde neglisjert Christopher Nolan i denne sammenheng. Riktignok har han to nominasjoner ellers – for beste manus og film, men å unnlate å nominere han for regien på Inception er rett og slett latterlig. Det hele blir et flashback til The Dark Knight, selv om det er enda tydeligere i år med enda sterkere tilstedeværelse i andre prisutdelinger, kritikere over seg av begeistring og igjen – et publikum som kjøper billetter i mengder til opplevelsene han skaper. Men samtidig er det enda skumlere ting på gang, nå som True Grit og The King’s Speech virkelig begynner og markere seg. For Nolan til siden, denne prisen burde tilhøre David Fincer og The Social Network. David O. Russel har ikke sjans med The Fighter, og Darron Aronofsky fortjener den kanskje, men er fortsatt en underdog.

Beste mannlige hovedrolle:
Javier Bardem – Biutiful
Jeff Bridges – True Grit
Jesse Eisenberg – The Social Network
Colin Firth – The King’s Speech
James Franco – 127 Hours

Hva søren gjør Javier Barden i denne kategorien? Arrester meg i kommentarfeltet om jeg tar feil, men er ikke dette rett og slett et feilskjær? De andre nominerte fortjener det alle som en, og jeg ble rett og slett lettet over å se fabelaktige Jesse Eisenberg tatt på alvor for sin gnistrende innsats i The Social Network. Colin Firth er allikevel storfavoritt, og stikker nok av med gullstatuetten 27. februar. Det ville være høyst fortjent, spesielt i Oscar-sammenheng der lang og tro tjeneste er viktigere enn enkeltinnsatsen. Han skulle hatt prisen for A Single Man i fjor, men det er atskillig mer Akademi-vennlig å spille kongelig tørrpinn som overkommer stamming enn aldrende homse med hjertesorg.

Natalie Portman i «Black Swan»
Natalie Portman i «Black Swan»

Beste kvinnelige hovedrolle:
Annette Bening – The Kids Are All Right
Nicole Kidman – Rabbit Hole
Jennifer Lawrence – Winter’s Bone
Natalie Portman – Black Swan
Michelle Williams – Blue Valentine

Ah, for en deilig, deilig liste! De kom med alle damene vi håpet skulle med. Annette Bening, Natalie Portman og Nicole Kidman var vi nesten helt sikre på, men at Jennifer Lawrence og Michelle Williams får pynte seg og gå på rød løper, er herlig, herlig. Williams er og blir en av klodens beste skuespillerinner, og Lawrence er årets funn med sin inngående rolle i Winter’s Bone. Katteslagsmålet står allikevel mellom Bening og Portman, med sistnevnte som en liten favoritt per i dag. Hun har kjørt et sjarmløp av dimensjoner i media de siste ukene, mens Bening har fremstått som nesten mer engasjert på Portmans vegne enn sine egne. Kidman på sin side er en outsider, men mest av alt er det befriende å endelig se henne tatt inn i varmen igjen etter å ha blitt neglisjert for både Birth og Margot at the Wedding. Go Portman!

Beste mannlige birolle:
Christian Bale – The Fighter
John Hawkes – Winter’s Bone
Jeremy Renner – The Town
Mark Ruffalo – The Kids Are All Right
Geoffrey Rush – The King’s Speech

Det er en lettelse å se John Hawkes anerkjennes for sin subtile tolkning i Winter’s Bone, men en real skuffelse å se Andrew Garfield ikke med for sin innsats i The Social Network. Årets beste birolle har mange sagt, men Akademiet foretrekker å nominere mer kalkulerte opptredener som Christian Bales i The Fighter og Geoffrey Rush i The King’s Speech. At Jeremy Renner og Mark Ruffalo med er bare banaliserende for hele kategorien. Favoritt er Bale, og skulle han vinne ville det være kronen på verket for en karriere som har hatt flere kreative krumspring enn alle de andre på denne lista.

Beste kvinnelige birolle:
Amy Adams – The Fighter
Helena Bonham Carter – The King’s Speech
Melissa Leo – The Fighter
Hailee Steinfeld – True Grit
Jacki Weaver – Animal Kingdom

Alle kan vinne i denne kategorien, ikke minst fordi Julianne Moore ikke er med for sin rolle i The Kids Are All Right. Årsaken til det kan skyldes valget om å promotere henne i hovedrollekategorien, men Akademiet har heller ikke hatt sansen for Moores arbeider de senere år. Meget mulig er Melissa Leo en favoritt, selv om Amy Adams er elsket av både Akademi og publikum. Det mest fascinerende er allikevel hvordan Haile Steinfeld tas med, etter at de fleste andre priser har utelukket henne i hele høst og vinter. Helena Bonham Carter er favoritt i enkelte kretser, og karakteren hun spiller er da også en klassisk birollevinner. Et åpent løp.

Beste adapterte manus
127 Hours – Danny Boyle & Simon Beaufoy
The Social Network – Aaron Sorkin
Toy Story 3 – John Lasseter, Andrew Stanton and Lee Unkrich
True Grit – Joel Coen & Ethan Coen
Winter’s Bone- Debra Granik & Anne Rosellini

Denne prisen tilhører Aaron Sorkin, og ingen kan ta den fra han. Riktignok lurer igjen Coen-brødrene i kulissene, og Akademiet kan like godt finne på å gi Toy Story 3-gutta prisen. Men ingen filmer hadde bedre manus enn The Social Network i 2010, og det må da også selv gamlingene blant stemmegiverne ha fått med seg?

Beste originalmanus:
Another Year- Mike Leigh
The Fighter – Keith Dorrington & Paul Tamasy & Eric Johnson
Inception – Christopher Nolan
The Kids Are All Right – Lisa Cholodenko & Stuart Blumberg
The King’s Speech – David Seidler

Endelig litt kjærlighet til Mike Leighs nesten-mesterverk Another Year, og stor glede her på kontoret for at Christopher Nolan ihvertfall anerkjennes for denne delen av Inception-arbeidet. Sannsynligvis taper de begge til David Seidler og The King’s Speech, men da ene og alene hvis filmen også tar beste film. Det er allikevel bare å håpe at det er her Nolan får sin velfortjente oppmerksomhet, og at ingen idioter finner på å tippe stemmene i overvekt til The Kids Are All Right eller The Fighter. Da skriker jeg.

Mikael Persbrandt og Trine Dyrholm i Susanne Biers «In a Better World»
Mikael Persbrandt og Trine Dyrholm i Susanne Biers «In a Better World»

Beste fremmedspråklige film
Biutiful, Mexico
Dogtooth, Hellas
In a Better World, Danmark
Incendies , Canada
Outside the Law, Algerie

Det er bare å gratulere Susanne Bier og danskene med nominasjon, og lære av det til neste års Oscar. Kongen av Bastøy er en opplagt kandidat, og denne gangen må ingen smartinger finne på at det finnes mer aktuelle kandidater. Bier er også storfavoritt etter å ha vunnet Golden Globe tidligere i år, men en outsider er Biutiful nå som Javier Bardem greide å karre til seg en nominasjon for beste mannlige hovedrolle. Gleden er allikevel størst for at de konservative stemmegiverne fant plass til grekernes Dogtooth!

Beste musikk:
How to Train Your Dragon – John Powell
Inception – Hans Zimmer
The King’s Speech – Alexandre Desplat
127 Hours – A.R. Rahman
The Social Network – Trent Reznor and Atticus Ross

Fraværet av Alexandre Desplat på alle fem plasser provoserer meg, men det er jeg kanskje alene om. At han ikke er nominert for arbeidet på Skyggen er ihvertfall en skandale, derfor håper jeg han vinner for The King’s Speech. Favoritt er vel allikevel Hans Zimmer, som med Inception har laget sitt mest gjenkjennelige stykke filmmusikk på ganske lang tid. Det må sies at det også hadde vært fett å se Trent Reznor og Atticus Ross på podiet, men la oss for guds skyld slippe John Powell eller A.R. Rahman der oppe.

Beste originalsang:
“Coming Home” fra Country Strong – Musikk og tekst av Tom Douglas, Troy Verges og Hillary Lindsey
“I See the Light” fra Tangled – Musikk av Alan Menken tekst av Glenn Slater
“If I Rise” fra 127 Hours – Musikk av A.R. Rahman tekst av Dido og Rollo Armstrong
“We Belong Together” fra Toy Story 3 – Musikk og tekst av Randy Newman

Alan Menken kan vinne sin niende Oscar, men favoritt er Randy Newman ene og alene fordi sangen avslutter den musikalske triumferden han har hatt med Toy Story-trilogien.

Kanskje det mest ikoniske enkeltbildet fra Wally Pfisters arbeide på «Inception»
Kanskje det mest ikoniske enkeltbildet fra Wally Pfisters arbeide på «Inception»

Beste foto:
Black Swan – Matthew Libatique
Inception- Wally Pfister
The King’s Speech  -Danny Cohen
The Social Network – Jeff Cronenweth
True Grit- Roger Deakins

Både Wally Pfister og Matthew Libatique bør vinne, men Danny Cohen er nok dessverre favoritten. Kanskje blir det endelig Roger Deakins tur etter ni nominasjoner?

Beste kostymedesign
Alice in Wonderland- Colleen Atwood
I Am Love – Antonella Cannarozzi
The King’s Speech –  Jenny Beavan
The Tempest- Sandy Powell
True Grit – Mary Zophres

Ingen overraskelser her, selv om det hadde vært gøy å se Inception på lista. Colleen Atwood er storfavoritt sammen med Jenny Beavan

Beste klipping:
Black Swan – Andrew Weisblum
The Fighter – Pamela Martin
The King’s Speech – Tariq Anwar
127 Hours – Jon Harris
The Social Network – Angus Wall og Kirk Baxter

Fraværet av Inception er en vits av det makabre slaget, men så lenge Angus Wall og Kirk Baxter inntar podiet, er alt godt. Denne prisen kan ingen andre vinne.

Beste sminke:
Barney’s Version – Adrien Morot
The Way Back – Edouard F. Henriques, Gregory Funk og Yolanda Toussieng
The Wolfman – Rick Baker og Dave Elsey

Hvem hadde trodd at Peter Weirs The Way Back skulle ende opp med denne ene fislete nominasjonen? Rick Baker er allikevel favoritt til å vinne sin syvende Oscar.

Beste animasjonsfilm:
How to Train Your Dragon
The Illusionist
Toy Story 3

Skikkelig fint å se Sylvain Chomet nominert for Illusjonisten, men ingen har en sjanse mot Toy Story 3, eller? How To Train Your Dragon ble en av årets store overraskelser på alle måter, men kan  den virkelig ta fra Pixar trofeet?

En smakebit fra arbeidet med set design i siste Harry Potter-film
En smakebit fra arbeidet med set design i siste Harry Potter-film

Beste scenografi:
Alice in Wonderland- Production Design: Robert Stromberg; Set Decoration: Karen O’Hara
Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 – Production Design: Stuart Craig; Set Decoration: Stephenie McMillan
Inception – Production Design: Guy Hendrix Dyas; Set Decoration: Larry Dias og Doug Mowat
The Fighter – Production Design: Eve Stewart; Set Decoration: Judy Farr
True Grit- Production Design: Jess Gonchor; Set Decoration: Nancy Haigh

Gørrstygge Alice in Wonderland burde hatt en razzie isteden, trass i selvsagte kvaliteter i spesielt arbeidet med interiører. Men la oss håpe Harry Potter-gjengen nå kan ta med seg denne prisen hjem, etter å ha bidratt så instendig til den sålangt mest kreative egenarten i Harry Potter sålangt. The Fighter og True Grit ville være kjedelige valg, mens Inception utvilsomt er den som fortjener det mest.

Beste lyd:
Inception – Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo og Ed Novick
The King’s Speech – Paul Hamblin, Martin Jensen og John Midgley
Salt – Jeffrey J. Haboush, Greg P. Russell, Scott Millan og William Sarokin
The Social Network – Ren Klyce, David Parker, Michael Semanick og Mark Weingarten
True Grit – Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff og Peter F. Kurland

Beste lydklipp:
Inception – Richard King
Toy Story 3 – Tom Myers og Michael Silvers
TRON: Legacy- Gwendolyn Yates Whittle og Addison Teague
True Grit – Skip Lievsay og Craig Berkey
Unstoppable – Mark P. Stoeckinger

Beste visuelle effekter:
Alice in Wonderland – Ken Ralston, David Schaub, Carey Villegas og Sean Phillips
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1- Tim Burke, John Richardson, Christian Manz og Nicolas Aithadi
Hereafter – Michael Owens, Bryan Grill, Stephan Trojanski og Joe Farrell
Inception – Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley og Peter Bebb
Iron Man 2 – Janek Sirrs, Ben Snow, Ged Wright og Daniel Sudick

Beste dokumentar:
Exit Through the Gift Shop
Gasland
Inside Job
Restrepo
Waste Land

Beste kortdokumentar:
Killing in the Name
Poster Girl
Strangers No More
Sun Come Up
The Warriors of Qiugang

Beste animerte kortfilm:
Day & Nigh
The Gruffalo
Let’s Pollute
The Lost Thing
Madagascar: Carnet de voyage

Beste kortfilm:
The Confession
The Crush
God of Love
Na Wewe
Wish 143

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 18 kommentarer

  1. Yuri Knorozov sier:

    Må si at jeg savner Of Gods and Men, men så er ikke jeg så særlig opptatt av Oscar hypen, liker BAFTA mer.

  2. Ole sier:

    Hurra Oscars! Det betyr ingenting, men huff så moro det allikevel er.

    Hvorfor skriver du desverre Danny Cohen som favoritt? Desverre? Bare sett traileren og det virket jo som veldig kult foto.

    Har jo bare sett Inception og Social Network av de nominerte hos foto, og da håper jeg litt på Social Network av de to må jeg innrømme.

    Den største positive overraskelen for min del var de gode nominasjonene til Winter’s Bone. Hurra! Flott film som fortjener all den heder den kan få.

    Nå er det bare 33 dager igjen…. oooo….

  3. Jasse Nielsen sier:

    Winter’s Bone nominert til beste film.
    Christopher Nolan frarøvet regi-nominasjon.
    Toy Story 3 nominert i beste film OG beste animerte.
    Alice in Wonderland nominert i…ja..hva som helst.

    Akademiet bæsjer på leggen igjen.

  4. Øyvind Hellenes sier:

    Pierce Brosnan føler seg nok snytt nå ja, hehe. Ellers skulle jeg likt å vist om Inception fortsatt ville vært nominert til beste film for 2 år siden. Har mine tvil.

  5. Øystein Håland sier:

    Man kan ikke ha fulgt særlig med de siste årene, om man blir sjokkert og sur (sistnevnte er det bare latterlig å bli) over at Akademiet kjører safe og nominerer mer eller mindre som forventet.

    Jeg er stort sett enig med listen, ut ifra de filmer jeg har sett. Nolan kommer til å bli nominert og vinne en eller annen gang. Slapp av!

  6. Eirik sier:

    @Jasse
    Winters Bone er da en hederlig film på alle måter. Og som fyller det helt nødvendige rom blant store veldrevne Hollywood maskiner.
    På mange måter er Oscar en slags oppsummering av årets filmår, den inkluderer helst de filmer som har samlet priser og de beste anmeldelser gjennom året. Winters Bone vant feks i Sundance som er verdens viktigste festival for “independent film”.

    Og er det ikke på tide at man slutter og se på Oscar som en plass for progressiv tankegang? Det handler ikke om det, men om glamour, myter, marketing, penger og fest. Jeg hygget meg stort med “Inception”, men kanskje er filmen mer en byggesett for Nolan, et susende leketog, og den vinner ekxtremt på sin buldrende audio visuelle slagside. Hadde vært gøy og sett den filmen laget i 1940 feks under Welles/Hitchcocks regi. Da hadde man kanskje sett en mer skuespiller rettet film. Og det er derfor ikke Nolan er nominert for regi. (ikke fordi han ikke er god med skuespillere generellt) Selv Peter Jackson tok til seg den lærdom

    Hmm. Må tenker efter om jeg savner noen her. Hvor er Daft Punk?

  7. Jasse Nielsen sier:

    @Eirik
    Winter’s Bone var for min del utrolig skuffende. Hvis en først skal nominere filmer som skal fylle “indie” tomrommet blant de ellers så store hollywood-filmene så finnes det da helt sikkert bedre alternativer å komme med? Men det kunne vært verre…det kunne ha vært Greenberg som ble nominert. (Nå hisser sikkert Lars Ole seg opp :) ) Jeg hadde derimot valgt Somewhere.

    Og ja…hvorfor i all verden er ikke TRON:Legacy nominert på Score? Det er jo en liten tragedie i seg selv.

    En annen morsom sak. Dersom Toy Story 3 ikke vinner beste animerte…hvordan vil da akademiet forklare hva den gjør i Beste film kategorien, når de 2 andre nominerte i animerte ikke er nominert der? :P

  8. K.S. sier:

    Jeg må helt ærlig si at jeg hadde håpet at “I am Love” skulle bli nominert for beste klipping. Jeg syntes at den filmen var kanskje den jeg fant best klippet av alt jeg så i fjor. Helt fantastiks!

    Flott med nominasjonen til Dogtooth å, det hadde jeg alldri trodd. Forøvrig må jeg si at nominasjonen til Javier Bardem synes jeg var fortjent. Han gir en utrolig rolle tolkning (etter min mening) og jeg føler at han går dypt i karakteren og gir en bunnsolid rolleprestasjon!

    Noen av valgene i år var som vanlig litt tvilsome, det mest overraskende var nok fraværet av christopher nolan i beste regi kategorien. ..

  9. HYGGELIGE OVERRASKELSER:
    * I Am Love for kostymer.
    * Harry Potter og Dødstalismanene for produksjonsdesign (burde ikke overraske, men man vet aldri med AMPAS)
    * Dogtooth nominert til beste fremmedspråklige (men dessverre ikke I Am Love)
    * John Hawkes (selv om jeg personlig mislikte Winter’s Bone var Hawkes fryktelig god, nesten like god som i Me and You and Everyone We Know)
    * Javier Bardem får anerkjennelse for sin sterke prestasjon i den ellers svake Biutiful
    * Susanne Bier rocks

    DET KJIPE:
    * Shutter Island ble ikke engang nominert for foto eller produksjonsdesign
    * Ingen Barbara Hershey eller Mila Kunis
    * Ingen virkelige morsomme sjokk ala en nominasjon til Kick Ass for kostyme eller kvinnelige birolle
    * Altfor mange nominasjoner til klassiske Oscar-svisker som The King’s Speech og The Fighter (som begge sikkert er knallgode filmer, det er ikke dét som er problemet).
    * Ingen kjærlighet til Somewhere (men dette kom overhodet ikke som et sjokk)
    * Ingen nominasjon til Onkel Boonmee

    SKANDALENE:
    * Ingen reginominasjon til Christopher Nolan (igjen!, etter 3 DGA-nominasjoner…regisserer Hollywoods beste actionsymfonier seg helt av seg selv?)
    * Inception ble ikke nominert for beste klipp (dette er så absurd at jeg mangler ord)
    * Ingen nominasjoner til The Ghost Writer (manuskript, kvinnelige birolle…)
    * Andrew Garfield snytes for den uforglemmelige innsatsen i The Social Network (til fordel for Mark Ruffalo??? Come on!)
    * The Social Network ble ikke nominert for beste lydredigering
    * Grelle Alice i Eventyrland stjal kostyme- og produksjonsdesignplasser fra Black Swan
    * Black Swan ble ikke nominert for originalmanus
    * Alexandre Desplat ble ikke nominert for den eminente musikken til The Ghost Writer

    I det hele tatt: 5 nominasjoner til Black Swan var skuffende, og både Inception og The Social Network ble avspist med færre nominasjoner enn forventet på tross av sine åtte. Det later til at Coen-brødrene har carte blanche, hvilket i og for seg er ålreit, men kanskje litt trist at True Grit får så mye som 10 nominasjoner, på bekostning av filmer som vel i større grad har formet 2010 og sannsynligvis får et lengre etterliv. The Fighter beviser at den sterke boksehistorien aldri går av moten hos AMPAS.

    At The King’s Speech får hele 12 nominasjoner gjør at den sannsynligvis vinner prisen for beste film (med PGA i ryggsekken), og det som begynte som den mest lovende Oscar-sesongen på flere år ender med å svikte det progressive til fordel for det supertrygge, koselige, klassiske Oscar-dramaet vi så altfor mange ganger tidligere har sett forsyne seg glupsk av disse gullmennene. “And the Oscar goes to…Ron Howard!”

    Kjipt, men slik er AMPAS og det begynner å bli en vane at denne dagen skaper hodekløe.

  10. Sindre sier:

    Satte stor pris på Never let me go, og skulle gjerne sett iallfall Andrew Garfield-nod.
    Men sjarmen med Oscars er vel hvor uenig en hvert år uansett er.

  11. Thor Joachim Haga sier:

    Skuffende at ikke Daft Punks TRON og Danny Elfmans ALICE ble nominert i musikk-kategorien. Bekymret over at Rahman ble nominert pga. SLUMDOG MILLIONAIRE-effekten. INCEPTION bør vinne, evt. SOCIAL NETWORK.

  12. Robin sier:

    Selvsagt skandaløst at de dropper Nolan og Lee Smith, men det er egentlig ikke så overraskende med tanke på at 40+ generasjonen ikke var spesielt glad i filmens frenetiske kryssklipping.

    Ikke nok med at Nolan har blitt snytt grovt to ganger tidligere, men denne gangen hadde han blitt nominert til samtlige priser inkludert BAFTA, Golden Globe, BFCA, DGA og vel alle andre kritikerpriser. Utenom Fincher og Sorkin er det også han som har plukket opp flest priser for både regi og manus. Dette er også andre gang på rad hans film blir nominert til 8 priser så det er jo pussig at mannen bak historiene, regi og produksjon ikke blir satt ordentlig pris på.

    Uansett, ikke overraskende gikk internett, bloggere og ellers hele verden totalt bananas. At Nolan ble neglisjert ble ikke akkurat oversett av folket for å si det pent.

    http://www.hollywoodreporter.com/news/oscar-nominations-christopher-nolans-snub-75503

    Kermode summerer opp best: http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-12280694

  13. C sier:

    “men så lenge Angus Wall og Kirk Baxter inntar podiet, er alt godt. Denne prisen kan ingen andre vinne”.

    Vil jo tørre å påstå at Jon Harris for klipp av 127 Hours har sjans her, The Social Network har en fantastisk klipp men det har også 127 Hours!

  14. C sier:

    Og hvor er Shutter Island blitt av??

  15. Stig sier:

    Etter å ha sett Incendies på årets TIFF, så håper jeg denne filmen vinner. Gledelig å se en nominasjon til Waste land, selv om Exit through the gift shop kommer til å vinne helt fortjent.

  16. Anders sier:

    “men Danny Cohen er nok dessverre favoritten”

    Dessverre? Fotoet i The King’s Speech er jo i toppklasse. Langt mer nyansert og utfordrende enn vanligvis i slike historiske dramaer.

  17. Oscarstatuettene er og blir en stor hype som sjelden gis til de som virkelig(!) fortjener det, og derfor klarer jeg aldri helt å engasjere meg.

    Men når sant skal sies forstår jeg ikke helt indignasjonen over at Inception og Nolan ble forbigått – jeg synes historien, manuset, regien og ja… hele filmen var et eneste stort gjesp. Engasjerte litt i begynnelsen, men ble altfor lang og forutsigbar. Må si jeg var ferdig med filmen lenge før de var kommet inn i siste drømmenivå. Flotte datateknikker klarer aldri å gjøre opp for noe som ellers er platt, særlig hvis ikke karakterene engasjerer meg, og jeg brydde meg virkelig ikke om DiCaprio lyktes i sitt prosjekt.
    The Social Network var i min mening en svært middelmådig film på alle mulige måter. Jeg lot meg underholde så lenge den varte, men så var filmen fort glemt etter det. Her ser jeg heller ikke hypen.
    Ellers får Oscarutdelingen gå som den går… hyggelig å se at Hawkes ble nominert i Winter’s Bone – en sterk rolleprestasjon, subtilt og pinefullt. Men jeg tviler sterkt på at han vil få statuetten.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>