manedens-komponist-alan-menken

Månedens komponist

Alan Menken

Navn: Alan Menken
Født: 22. juli, 1949
Aktuell med: To på rømmen

Hvem?: Amerikansk komponist og låtskriver. Fant sin nisje på 70-tallet i musikaler og teateroppsetninger både på og utenfor Broadway, ofte i samarbeid med tekstforfatteren Howard Ashman. Spesielt populær var musikalversjonen av The Little Shop of Horrors (1982) som fire år senere ble filmatisert. Mest kjent er han imidlertid for samarbeidet med Disney, særlig på 90-tallet hvor han komponerte musikken til noen av selskapets mest populære animasjonsfilmer som Den lille havfruen (1989), Skjønnheten og udyret (1991) og Aladdin (1992). Menken har hele åtte Oscar-statuetter (både for instrumentalmusikk og sanger), og er med det en av tidenes mestvinnende enkeltindivider, bare overgått av Alfred Newman og Walt Disney selv.

Thor Joachims vurdering: Selv om jeg alltid har vært en hardbarket Disney-fan, husker jeg at jeg anså Den lille havfruen som litt for ”jentete” i 1989. Forsåvidt også Skjønnheten og udyret to år senere. Så det var egentlig først med Aladdin at jeg virkelig registrerte det musikalske bidraget, men da gjorde jeg det til gjengjeld en masse. Den sofistikerte fløteballaden A Whole New World (som siden er blitt voldtatt i utallige karaoke-barer), de vimsete musikalnumrene med Robin Williams i toppform og det melodiøse exotica-partituret. Jeg ble vel egentlig en Menken-fan fra det tidspunktet, og var også blant dem som forsøkte å gi ham tvilen til gode da oppdragene ble færre og musikken noe utdatert på 2000-tallet.

Menkens store styrke er naturligvis de minneverdige melodiene i både sanger og temaer. Men mer enn det tilbyr instrumentalmusikken en helhetlig struktur helt ned på mikroplan, også de bitene som følger den visuelle handlingen helt konkret – det man kaller mickey-mousing i filmmusikk-terminologi. Det blir av en eller annen grunn ikke nevneverdig schizofrent og oppstykket, slik det har for vane å bli. Menkens bidrag til Disneys kanon har tvert i mot vært å tilføre en  moderne symfonisk stil som tar handlingen på alvor og som likesågodt kunne vært satt inn i en vanlig eventyrfilm. Jo, tonespråket er konsonant og tradisjonelt, men har en intern struktur (ofte i form av pastisj) som er utrolig tiltrekkende – tenk på spor som The Battle fra Aladdin, Sanctuary! fra Ringeren i Notre Dame (1996) eller Farewell fra Pocahontas (1995).

Problemet oppstod imidlertid når hele innfallsvinkelen til animasjonsmediet forandret seg rundt årtusenskiftet. Der Menken selv hadde vært med på å revolusjonere en traust og traurig Disney-oppskrift på 80-tallet, ble han nå selv offer for en ny estetikk som belaget seg mer på populærkulturelle referanser og ironi. Kanskje tydeligst ser man det i scenen fra Shrek (2001), der fugler synger om kapp med Fiona, trærne vaier og strykere søtlader atmosfæren – for så plutselig å bli avbrutt ved at Fionas høyfrekventerte tone får en av sangfuglene til å krepere. Om ikke det er et spark mot Menken spesielt, er det definitivt en referanse til den melodramatiske uttrykksformen han representerte. Etter et par utdaterte Disney-filmer, returnerte han imidlertid med Enchanted (2007), som både var en hommage og en parodi på en gang.

Da er det kanskje passende at To på rømmen (2010) virker å være den ultimate hybriden mellom de klassiske animasjonsmusikalene fra 90-tallet og den ironiske, dataanimerte animasjonsfilmen fra 2000-tallet. Menken er om ikke annet i kjent territorium. Jeg kunne absolutt vært foruten de dørgende kjedelige sangene fremført i singer/songwriter-ånd av eks-tenåringsidolet Mandy Moore, men de mer musikal-orienterte glir elegant avgårde, om enn ikke like minneverdig som i tidligere Menken-produksjoner. Instrumentalmusikken er typisk fargerik med lettspiselige melodier, men også her mangler det litt sjel og pizzazz. Det er i det hele tatt et soundtrack på det jevne, så jeg venter litt med å utbasunere Menken som hjemvendt helt. Jeg skulle gjerne sett ham bryte ut og for eksempel gjøre en mørk thriller. Bare for å minske stereotypi-oppdragene littegrann.

Tre soundtrack-anbefalinger:

Beauty and the Beast (1991), Aladdin (1992), The Hunchback of Notre Dame (1996)

Musikk-klipp: One Jump Ahead fra Aladdin (1992):

Lytt til Alan Menken hos Spotify (klikk for å åpne):

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>