tronds-topp-20-2010

Tronds topp 20, 2010

Dette er en del av Årets beste filmer – topp 20, 2010

Hopp rett til

Som et banebrytende actionepos i størrelse og kvalitet, står Inception frem som Christopher Nolans foreløpige magnum opus. Det spektakulære og storslåtte broderes elegant inn i et fengslende plott, hvor Nolan aldri mister synet for fortellerkunstens betydning. En umiddelbar klassiker.

David Finchers visuelle eleganse i kombinasjon med Aaron Sorkins ordkunstneri. Frykten for en uinteressant Facebook-film viste seg naturligvis å være grunnløs: The Social Network er et sjeldent medrivende (og velspilt) karakterdrama; detaljorientert og intelligent, men samtidig grenseløst engasjerende. Visuelt tåler dette også enhver sammenligning med opplagte mesterverk som Se7en og Zodiac. David Finchers comeback etter den slappe Benjamin Button er rett og slett formidabelt!

Å se veteranen Roman Polanski tilbake i manesjen med sitt friskeste verk på mange år, er sannsynligvis årets mest gledelige filmbegivenhet. The Ghost Writer er en ordinær krimbok tilføyd Polanskis eleganse i klassisk thrillerinnpakning, særegen dialog og krydret med Alexandre Desplats hjemsøkende musikk. Gåsehud.

Shutter Island er som sukkertøy for enhver filmnerd. Referansene sitter løst i Martin Scorseses uhøytidelige filmatisering av Dennis Lehanes populære roman. Å hvile øynene til de pompøse bildene som utgjør Shutter Island, er i seg selv en herlig virkelighetsflukt. At Scorsese heller ikke mister grepet om den komplekse krimfortellingen av paranoia og galskap, gjør det hele enda mer oppslukende. Forrykende underholdning.

Den perfekte avrunding på Toy Story-sagaen. Da jeg så Woody og lekene på kinolerretet tilbake på midten av 90-tallet, føltes det som en ny verden åpnet seg. Senere har Toy Story, inkludert oppfølgeren, stått mitt hjerte nærmest av samtlige Pixar-produksjoner. Og at den tredje filmen innfrir alle mine forventninger, handler nettopp om hvordan den forholder seg til det magiske universet skapt av forgjengerne. Årets hyggeligste filmopplevelse.

Den «umulige» filmatiseringen av Cormac McCarthys prisvinnende roman har kanskje mistet det lyriske språket i overgangen fra bok til film, men har på den andre siden utnyttet filmens visuelle fortrinn til fulle. John Hillcoat iscenesetter et gråtungt ubehag i bildene av en postakopalyptisk verden, men i det nære samspillet mellom en glitrende Viggo Mortensen og unge Kodi Smit-McPhee, finner filmen stor emosjonell tyngde i skildringen av far og sønn.

07Enter the Void

enter-the-void
Frankrike, Japan, 2009

Gaspar Noé treffer ikke kvalitetsmessig Irreversible-nivå, men fremviser igjen et uovertruffent kunstnerisk prosjekt gjennom Enter the Void. Som en bølge av stemningsbilder, får vi knapt holdt pusten for kraften i bildene som ustanselig slår mot oss. Det er grensesprengende, tidvis usannsynlig vakkert, av og til tankevekkende – men alltid dypt fascinerende i sin originalitet.

Jacques Audiards skildring av kriminalitet og fengselsliv ble i fjor mottatt som en internasjonal filmsensasjon – før den inntok norske kinosaler til kritikernes eufori tidligere i år. Men så er det også umulig å ikke bli blendet av Audiards energiske fortellerkraft, særlig tydelig i første akt. Skildringen tegner et gjennomgående ubehag over en realistisk og uforutsigbar hverdag, og som publikum rives man med av både insisterende filmspråk og skuespill. Alexandre Desplats filmmusikk er dessuten av årets mektigste.

09Hadewijch

hadewijch
Frankrike, 2009

Kaldt og uberegnelig skildres det episodisk over en ung kvinne og hennes religiøse identitetskrise. Det hviler en reflekterende tyngde over hver eneste scene i Hadewijch, stødig regissert av en moden Bruno Dumont som nå lar sjokkeffektene ligge. Isteden får vi se et skjørt drama, hvor hovedrolleinnehaver Julie Sokolowski antakelig står for årets kvinnelige rolletolkning.

Årets mest intense kinoopplevelse kommer fra Norge, nærmere bestemt Stavanger, i Erik Skjoldbjærgs modige og særdeles stilsikre iscenesettelse av det traumatiske Nokas-ranet. Kaldt, ubehagelig og gripende. Norsk film med spennende særegenhet, som funker!

11. Kongen av Bastøy (M. Hols)
12. Dogtooth (G. Lanthimos)
13. Buried (R. Cortès)
14. Afterschool (A. Campos)
15. Precious (L. Daniels)
16. En ganske snill mann (H. P. Moland)
17. Velkommen (P. Lioret)
18. Kick-Ass (M. Vaughn)
19. Hemmeligheten i deres øyne (J. J. Campanella)
20. Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (W. Herzog)

Dette er en del av Årets beste filmer – topp 20, 2010

Hopp rett til

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>