tron-legacy-daft-punk-i-retromodus

TRON: Legacy – Daft Punk i retromodus

Synthduoens etterlengtede tilbakekomst med noe som vel må være det nærmeste de har vært et studioalbum på fem år har nesten vært en større event enn Disney-filmen selv. Soundtracket spinner og surrer og går på en rekke iPoder i disse dager. Hva er det som gjør det så populært som album og hvordan funker det (no pun intended) i filmen?

Utrolig nok, gitt alderen min, så jeg aldri den originale Tron (1982) i løpet av oppveksten. Det var med andre ord lite nostalgi og referanser å støtte seg på da jeg gikk inn i Disneys nye oppfølger/remake. Det burde jeg kanskje hatt, for med unntak av et par drivende scener, er dette en ganske så rotete og glorete affære. Det jeg imidlertid hadde et visst kjennskap til, var Wendy Carlos’ musikk til originalfilmen, en melodramatisk, ofte dissonant blanding av orkester og synth. Denne innfallsvinkelen – blanding av synth og orkester – er faktisk også det eneste den har til felles med Daft Punks partitur. Ellers trekker de franske synthguruene på helt andre inspirasjonskilder.

Det er mulig å dele musikken opp i flere segmenter her. Det velkjente, beat-baserte house/ny-disco-soundet kommer kanskje tydeligst frem i scenene på klubben End of Line (hvor duoen forøvrig også dukker opp som DJ’er i sine klassiske kostymer), og som små funky drypp her og der. Men kanskje enda mer markant er delene som tydelig har funnet sin inspirasjon i Hans Zimmers Inception (som igjen var inspirert av Vangelis og Blade Runner). Dype drønn av noen synth-akkorder forsterkes med urolige strykere, kraftige messingblåsere og en taktfast 4/4 beat. Retro-perspektivet er heller ikke noe nytt i Daft Punk-sammenheng, og her dukker det opp som referanser til Tangerine Dream og 8-bits dataspillmusikk som likesågodt kunne vært hentet fra en gammel Arkadekonsoll på 80-tallet. Helt i tråd med filmens univers, selvsagt. Endelig er det også en del muskuløse, rent orkestrale partier som tilfører en slags menneskelig dybde i det digitale landskapet. Hollywood-veteranen Bruce Broughton har bidratt med orkestreringer her, men det er foreløpig uvisst hvor mye kreativ input han har hatt.

Lydene fra gamle arkadespill dukker opp i Daft Punks musikk

Tilsammen utgjør disse sporene en svært variert og engasjerende lytteopplevelse som også er arrangert i en rekkefølge på soundtracket som gir drivende god albumdramaturgi. Jeg er med andre ord ikke særlig overrasket over at det funker så bra på plate og at det tilfredsstiller Daft Punk-fans såvel som mer tradisjonelle filmmusikk-fans. Det er så herlig retro og moderne på en gang. En del av denne crossover-appellen ligger også i hvordan musikken er mikset på filmens lydspor – det er høyt, insisterende og oppmerksomhetssøkende. Selv når du er midt inne i et heftig actiontablå eller en intens konfrontasjon. Det er befriende å høre musikk behandles på denne måten i en film; som ikke begraves i lydeffekter, men som slår deg litt i trynet og sier ”her er jeg!”.

Nå får jeg sikkert mye tyn, men jeg tar fart og påstår at dette er Daft Punks beste album, selv sammenliknet med deres tidligere tre studioalbum og diverse andre singler, remixer og live-album. Det er kompakt, det er variert, det har en enorm emosjonell bredde, melodisk eleganse, fete beats og helhetlig arkitektur – ikke ulikt et godt, gammaldags konsept-album. Jeg påstår også at det er et av 2010’s beste filmpartiturer i et år hvor importartistene har overgått spesialkomponistenes suksess (kanskje med unntak av Hans Zimmers Inception og Abel Korzeniowskis A Single Man). For min del utgjør Daft Punks musikk minst 50-60 % av TRON: Legacys totale verdi, kanskje mer. Ta det som en advarsel eller oppmuntring, alt ettersom.

Her følger to klipp, henholdsvis fra End of Line (som har en definitiv Tangerine Dream-vibb) og det mer orkestrale sporet Outlands (med en klar Inception-vibb):

Daft Punks Tron Legacy-soundtrack er tilgjengelig hos Platekompaniet, på Amazon og Spotify.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Anders sier:

    Jeg er veldig enig i mye av det du sier – bortsett fra en ting. Etter min mening er ikke dette det beste de har produsert. Det er dog på høyde med deres tidligere album og dette soundtracket tilfører virkelig et nytt perspektiv på Daft Punk som musikere.

    Som storfan av Daft Punk de siste ti årene er jeg MEKTIG imponert over hva de har greid å sette sammen. Albumet har gått nesten kontinuerlig på repeat den siste uka og jeg synes det blir bedre og bedre.

    Med tanke på min alder, er jeg generasjonen etter den orginale Tron og jeg har nylig sett Tron for å ha litt balast når jeg skal se TRON: Legacy; En film jeg i utgangspunktet kun ser for å oppleve Daft Punk’s mesterlige filmmusikk på lerretet.

  2. Øyvind Hellenes sier:

    Støtter Thor Joachim her altså. Nå er ikke jeg blodfan av DP fra før av, men ut i fra det jeg har hørt av dem så er dette det beste.

    Får absolutt Zimmer/Vangelis vibber av dette her ja. Tenkte umiddelbart på “End Titles” fra Blade Runner når jeg hørte på sporet “Tron Legacy”(som forøvrig også er end titles i denne). Om ikke filmen i seg selv lever opp til hypen så blir i det minste musikken en slags failsafe for min del i hvert fall.

  3. Ole sier:

    Jeg ble ikke så imponert over musikken, og er ganske så enig med Martin Bjørnersen i Morgenbladet når han sier han har “(…) slitt meg gjennom filmmusikken.” Jeg er ikke så kritisk som Bjørnesen, men jeg med å innrømme at jeg trakk på smilebåndet og nikket bektreftende når han skrev: “Det skal sikkert låte episk og dramatisk, men der er rett og slett et evig jævla mas.”

    Er vanvittig uenig med deg TJ; Det er absolutt ikke det beste albumet til Daft Punk.

    Den eneste grunnen jeg gleder meg til å se Tron: Legacy nå er pga. 3d’en. Det blir forhåpentligvis fett.

  4. Thor Joachim Haga sier:

    Lov være uenig, Ole! :)

    Jeg synes hverken Homework (1997), Discovery (2001) eller Human After All (2005) matcher Tron som helhetlig album – selv om Tron kanskje ikke har hitene som “Da Funk”, “One More Time” (med forferdelig vocoder!) eller “Technologic”.

  5. Jon Aanensen sier:

    Så Broughton er med som “dirigent”…

    Ellers må jeg si at jeg aldri bruker ordet partitur, jeg holder meg til “score” selv om det dreier seg om norsk… ;-D

    • Thor Joachim Haga sier:

      Ja, Jon, vi mangler et godt norsk ord for ‘score’. ‘Partitur’ høres veldig gammeldags ut, selv om det er korrekt oversettelse. Førstemann som kommer opp med et godt norsk alternativ skal få en gratis pepperkake.

  6. Har ikke sett TRON: Legacy enda, men det skjer på førstkommende fredag. Etter å ha hørt soundtracket av Daft Punk så gleder jeg meg veldig. Et av årets soundtrack, og muligens album, uten tvil.

    Mulig det bare er meg, men jeg får sterke assossiasjoner til musikken ifra “Mass Effect” spillene her. Og det er slett ingen uting. Herlig blanding av retro og moderne beats som er utrolig melodiøse.

  7. Jan Ingar Grindheim sier:

    Filmmusikken er allerede kjøpt, men jeg er filmen var faktisk engasjerende og underholdene, en høydare på slutten av filmåret 201o.

    Forfriskende i disse tider der alle actionfilmer er håndholdt kaos å se en film med spektakulere set-pieces fortalt med visuelt klarhet og oversikt gjennom stillestående bilder eller beherskede kamerabevegelser. Rett og slett i imponerende god billedregi fra debutanten Kosinski, i en tid der alt for mange tyr til det desperate valget å “jazze” opp actionscener med falske dokumentargrep.

    Filmen sliter med noen øyeblikk med litt merkelig skuespill som virker som er en konsekvens av resultatorientert regi. Hvis ikke kunne vi utnevnt Joseph Kosinski som den nye David Fincher. Likheten er slående, en visuelt imponerende regissør med ingen annen bakgrunn enn reklame får sitt debut med en høybudsjetts studiofilm av et eksisterende franchise.

  8. Anders sier:

    Opplevde soundtracket som en generisk Zimmer-klone. Bortsatt fra et par låter, så var det veldig kjedelig med andre ord

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>