Lover TRON-konflikten dårlig for kinorabatt?

Denne ukens store filmoverraskelse i Oslo er en film som ikke kommer på kino i hovedstaden, slik det ser ut nå. TRON: Legacy, som Montages-redaksjonen er skjønt enige om at har et langt bedre soundtrack enn manus, blir altså ikke satt opp på kino i Oslo.

Bakgrunnen er uenigheter mellom Oslo Kino og Disney om NetComs 2for1-ordning hvor deres kunder får ta med seg en venn på kino hver tirsdag, og bare betale for den ene billetten. Disney vil ikke gå med på avtalen, og i deres presseuttalelse heter det at distributørene selv må dekke gratisbillettene som deles ut. Oslo Kino, på sin side, sier at utgiften deles mellom kinoen og distributørene, og at de ser på dette som et godt tilbud alle kan tjene på. Vi har tatt en prat med både Disney og Oslo Kino for å få kortene på bordet, og spør oss hva som skal til for å skape gode rabattordninger for trofaste kinogjengere.

Direktør i Disney, Inger Warendorph, sier at de ønsker å komme til en enighet om en ordning som tilgodeser alle, men at 2for1-avtalen mellom Oslo Kino og NetCom ikke gjør dette.

På nettsidene fremstår det som om det er NetCom som betaler for den ekstra kinobilletten. Dette stemmer ikke. Det finnes andre, tilsvarende ordninger for andre operatører, som Chess, hvor distributørene kompenseres, og dette er vi selvsagt med på.

Oslo Kinos Ivar Halstvedt sier derimot at det i NetComs 2for1-avtale er snakk om å dele på utgiftene, og at det ikke er distributøren som må ta hele byrden.

Det er 16 andre distributører som har godtatt denne avtalen, og som ser på dette som en fin mulighet til å få flere til å se film på kino. Vi har forsøkt, men ikke klart å komme til enighet med Disney. Vi tilbød å sette opp TRON de seks andre dagene i uken, men dette sier Disney at er uaktuelt.

2for1-ordningen gjelder også på en rekke kinoer andre steder, men det er altså kun i Oslo filmen blir tatt av plakaten. Med andre kinoer ligger det bindende avtaler med lengre tidshorisont i bunn, og disse vil ikke bli endret, kan Halstvedt fortelle.

Vil Disneys kommende storsatsning «Tangled» bli vist på kino i Oslo?

Uavhengig av den direkte konflikten mellom Disney og Oslo Kino åpner denne saken for en mye større debatt omkring billettpriser og rabattordninger på kinoene i Norge.

Billettprisene på kino har økt jevnt og trutt, og det finnes svært få gode tilbud for folk som ser mye film. Velnok finnes kinosonen hvor man ved å fylle på et betalingskort får 8 – 10,- i rabatt, avhengig av by. Dette tungrodde systemet er ikke den helt store gulroten for ivrige kinogjengere. Som et eksempel på hva jeg mener med et godt kort, vil jeg vise til Frankrike hvor man kan abonnere på et kinokort for et fast beløp i måneden. Med det kan man se så mye kino man vil. Omtrent som månedskortet på trikken eller treningen, kan man si. Og prisen? Mindre enn tre kinobilletter.

Jeg er hellig overbevist om at noe lignende her til lands kunne stimulert antall kinobesøk kraftig, og kanskje også bredden i hva som blir sett. Når man likevel har betalt for en måned, trenger man jo ikke spare billettpengene til storfilmer. Da blir terskelen lavere for hvert enkelt kinobesøk, og man føler nesten at man se mer film for å få valuta for pengene. Og kinoene vil, i likhet med f.eks. treningsstudioene, nok tjene sitt på å ha en fast kundemasse i bunnen uansett hvor ofte de benytter seg av tilbudet. I tillegg synes jeg rett og slett de filminteresserte, trofaste kinogjengerne burde settes pris på. Heller det enn at de som tilfeldigvis har NetCom som mobiloperatør, skal få rabatt. Det er Oslo Kinos Halstvedt delvis enig i.

Vi ønsker å skape gode lojalitetsordninger som belønner besøksfrekvens slik at det kommer de mest trofaste kinogjengerne til gode, og jobber kontinuerlig med dette. Vi har studert rabattordninger i England, Frankrike og Tyskland for å se hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. Men det er viktig å huske på at Norge er et lite land, og at det ikke er all verdens økonomi i dette. Dessuten må distributørene bli med.

I 2for1-rabattordningen er det altså der det butter imot. Om det er fordi Disney er spesielt vanskelige, eller fordi Oslo Kino gir dem dårlige vilkår, er vanskelig å si uten å studere avtaleteksten. Men det gir kanskje en pekepinn om at det kan ta tid å få et brukbart kinokort i umiddelbar fremtid. Hvor vanskelig kan det være å få til i et lite land, tenker jeg. Men det tenkte jeg jo også om kildesortering i Oslo.

Hva er dine tanker om konflikten mellom Oslo Kino og Disney, rabattordningene som finnes og fremtidens kinotilbud?

Oppdatering januar 2011:

I disse dager kommer både The Green Hornet og To på rømmen, begge distribuert av Disney, på kino. Disse vises også på Oslo Kino. En kjapp telefonsamtale med Ivar Halstvedt kunne bekrefte at Disney og Oslo Kino har funnet en løsning slik at filmene kan gå som som normalt. «Disneys filmer inngår ikke i NetCom-tilbudet, noe som kommer tydelig frem når man kjøper billett, både på nett og automater,» sier Halstvedt. «Slik vil det fungere i tiden fremover, og så vil Oslo Kino revurdere sine rabattordninger etterhvert».