lover-tron-konflikten-darlig-for-kinorabatt

Lover TRON-konflikten dårlig for kinorabatt?

Mutt fordi kjæresten ikke får være med gratis på «TRON: Legacy» i Ringen Kinos sofaavdeling?

Denne ukens store filmoverraskelse i Oslo er en film som ikke kommer på kino i hovedstaden, slik det ser ut nå. TRON: Legacy, som Montages-redaksjonen er skjønt enige om at har et langt bedre soundtrack enn manus, blir altså ikke satt opp på kino i Oslo.

Bakgrunnen er uenigheter mellom Oslo Kino og Disney om NetComs 2for1-ordning hvor deres kunder får ta med seg en venn på kino hver tirsdag, og bare betale for den ene billetten. Disney vil ikke gå med på avtalen, og i deres presseuttalelse heter det at distributørene selv må dekke gratisbillettene som deles ut. Oslo Kino, på sin side, sier at utgiften deles mellom kinoen og distributørene, og at de ser på dette som et godt tilbud alle kan tjene på. Vi har tatt en prat med både Disney og Oslo Kino for å få kortene på bordet, og spør oss hva som skal til for å skape gode rabattordninger for trofaste kinogjengere.

Direktør i Disney, Inger Warendorph, sier at de ønsker å komme til en enighet om en ordning som tilgodeser alle, men at 2for1-avtalen mellom Oslo Kino og NetCom ikke gjør dette.

På nettsidene fremstår det som om det er NetCom som betaler for den ekstra kinobilletten. Dette stemmer ikke. Det finnes andre, tilsvarende ordninger for andre operatører, som Chess, hvor distributørene kompenseres, og dette er vi selvsagt med på.

Oslo Kinos Ivar Halstvedt sier derimot at det i NetComs 2for1-avtale er snakk om å dele på utgiftene, og at det ikke er distributøren som må ta hele byrden.

Det er 16 andre distributører som har godtatt denne avtalen, og som ser på dette som en fin mulighet til å få flere til å se film på kino. Vi har forsøkt, men ikke klart å komme til enighet med Disney. Vi tilbød å sette opp TRON de seks andre dagene i uken, men dette sier Disney at er uaktuelt.

2for1-ordningen gjelder også på en rekke kinoer andre steder, men det er altså kun i Oslo filmen blir tatt av plakaten. Med andre kinoer ligger det bindende avtaler med lengre tidshorisont i bunn, og disse vil ikke bli endret, kan Halstvedt fortelle.

Vil Disneys kommende storsatsning «Tangled» bli vist på kino i Oslo?

Uavhengig av den direkte konflikten mellom Disney og Oslo Kino åpner denne saken for en mye større debatt omkring billettpriser og rabattordninger på kinoene i Norge.

Billettprisene på kino har økt jevnt og trutt, og det finnes svært få gode tilbud for folk som ser mye film. Velnok finnes kinosonen hvor man ved å fylle på et betalingskort får 8 – 10,- i rabatt, avhengig av by. Dette tungrodde systemet er ikke den helt store gulroten for ivrige kinogjengere. Som et eksempel på hva jeg mener med et godt kort, vil jeg vise til Frankrike hvor man kan abonnere på et kinokort for et fast beløp i måneden. Med det kan man se så mye kino man vil. Omtrent som månedskortet på trikken eller treningen, kan man si. Og prisen? Mindre enn tre kinobilletter.

Jeg er hellig overbevist om at noe lignende her til lands kunne stimulert antall kinobesøk kraftig, og kanskje også bredden i hva som blir sett. Når man likevel har betalt for en måned, trenger man jo ikke spare billettpengene til storfilmer. Da blir terskelen lavere for hvert enkelt kinobesøk, og man føler nesten at man se mer film for å få valuta for pengene. Og kinoene vil, i likhet med f.eks. treningsstudioene, nok tjene sitt på å ha en fast kundemasse i bunnen uansett hvor ofte de benytter seg av tilbudet. I tillegg synes jeg rett og slett de filminteresserte, trofaste kinogjengerne burde settes pris på. Heller det enn at de som tilfeldigvis har NetCom som mobiloperatør, skal få rabatt. Det er Oslo Kinos Halstvedt delvis enig i.

Vi ønsker å skape gode lojalitetsordninger som belønner besøksfrekvens slik at det kommer de mest trofaste kinogjengerne til gode, og jobber kontinuerlig med dette. Vi har studert rabattordninger i England, Frankrike og Tyskland for å se hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. Men det er viktig å huske på at Norge er et lite land, og at det ikke er all verdens økonomi i dette. Dessuten må distributørene bli med.

I 2for1-rabattordningen er det altså der det butter imot. Om det er fordi Disney er spesielt vanskelige, eller fordi Oslo Kino gir dem dårlige vilkår, er vanskelig å si uten å studere avtaleteksten. Men det gir kanskje en pekepinn om at det kan ta tid å få et brukbart kinokort i umiddelbar fremtid. Hvor vanskelig kan det være å få til i et lite land, tenker jeg. Men det tenkte jeg jo også om kildesortering i Oslo.

Hva er dine tanker om konflikten mellom Oslo Kino og Disney, rabattordningene som finnes og fremtidens kinotilbud?

Oppdatering januar 2011:

I disse dager kommer både The Green Hornet og To på rømmen, begge distribuert av Disney, på kino. Disse vises også på Oslo Kino. En kjapp telefonsamtale med Ivar Halstvedt kunne bekrefte at Disney og Oslo Kino har funnet en løsning slik at filmene kan gå som som normalt. “Disneys filmer inngår ikke i NetCom-tilbudet, noe som kommer tydelig frem når man kjøper billett, både på nett og automater,” sier Halstvedt. “Slik vil det fungere i tiden fremover, og så vil Oslo Kino revurdere sine rabattordninger etterhvert”.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 17 kommentarer

  1. Tommy Alexander Blindheim Slettevoll sier:

    I avtalen fastsatt av Film & Kino fordeler kinoene og filmdistributørene billettinntektene 61/39. Ergo har Oslo Kino sendt nesten halvparten av regningen til filmselskapene, og med det ultimatumet om at filmene deres ikke vil bli vist på tirsdager hvis de ikke vil delta. Netcom må gni seg i hendene, som får alt gratis og yter ingenting.

  2. Hans S. Tømmerholt sier:

    Jeg er leder for en forening som drar felles på kino, spesielt SF og Fantasy. Vi har benyttet oss av OKs eneste reelle bedre tilbud, som er Firmabilletten. Ved å kjøpe disse i bulk på 500 får vi totalt rundt 30 kr rabatt pr billett. Grunnet støtte fra kommunen kan vi tilby en ytterligere reduksjon i billettprisen. Men dette er bare noe man kan gjøre med et relativt stort maskineri i ryggen.

    Jeg synes det er absurd å måtte betale over 100 for en kinobillett og jeg er hjertens enig i at Kinosonen er alt for tungrodd til å fungere effektivt. Jeg orker ikke huske på å fylle opp kortet med penger for å kjøpe billetter. Og jeg vil dra på kino! Pga foreningen drar jeg nå minst to ganger i måneden, noe som må være godt over gjennomsnittet. OK må rett og slett ta litt mer risiko ved å tilby bedre rabattordninger, og heller sørge for at folk benytter seg av dem.

    Det at det i tillegg ikke er noen reelle fordeler ved å f.eks kjøpe billetter på nett pga administrasjonsgebyrer, gjør at hele prosessen er tung, og Oslos kinoer er lite attraktive.

    Ang selve konflikten så virker det som det dukker opp ny info stadig. Det er selvsagt teit at Tron ikke settes opp, men jeg lurer mer på de langsiktige konsekvensene av denne konflikten. Blir andre Disney-filmer nå også tatt av plakaten?

  3. Kari Petronella Finstad sier:

    Interessant. Er dog usikker på om denne fordelingen gjelder spesifikt for NetCom-avtalen, siden denne ble forhandlet frem separat. Vet du mer om det?

    Nå skal det nevnes at NetCom ifølge Oslo Kino skal bistå med utvikling av nye løsninger for mobil og nett, uten at jeg kjenner detaljene.

    Mitt grunnprinsipp er, som jeg håper kommer frem i saken, at de trofaste kinogjengerne bør belønnes med rabatter, og at det må være mulig for kinoene og distributørene å komme til enighet om en løsning som kommer alle til gode. Jeg tror det handler om å trekke i samme retning, og innse at man har en felles interesse av økt kinobesøk.

    At kunder fra en mobiloperatør får et tilbud medfører konflikter til den grad at filmer blir tatt av plakaten, kan være en pekepinn på at viljen ikke er tilstede for å få til en skikkelig rabattordning. Eller det kan rett og slett være et litt unødvendig sidespor.

    Men hva synes dere lesere? Er det for dyrt å gå på kino? Trenger vi et kinokort? Ville dere gått mer på kino hvis det eksisterte et månedskort?

    Tar gjerne imot flere innspill!

  4. Jeg har en knallidé! Hva med å begynne å vise en hel masse reklame før filmene? Da ville det jo være på sin plass å samtidig skru ned billettprisen med tja sånn ca. 80-90%, og så ville folk flokke til kinosalen!

  5. Kari Petronella Finstad sier:

    Takk for et opplysende innlegg, Hans!

    Virkelig interessant å høre hvilke løsninger andre filmelskere bruker for å kunne gå på kino ofte uten å svi hull i lommeboka.
    Det sier seg selv at ikke alle har et såpass stort maskineri i ryggen, men jeg håper både kinoene og distributørene ser den interessen og viljen som ligger bak en slik forening. At dere jobber med å organisere billettkjøp slik, er jo et sterkt signal om at dere vil se masse film på kino!

    Når det gjelder fremtiden for Disneys filmer på Oslo Kino, så var det ingen som kunne gi meg noe svar på dette i går. Men jeg er generelt optimistisk anlagt, og er temmelig sikker på at det etterhvert vil komme en løsning slik at filmene blir vist.

  6. Tommy Alexander Blindheim Slettevoll sier:

    Eventuelt samarbeid Oslo Kino/Norsk Kino har med Netcom forandrer ingenting med fordelingsprosenten kino/distributør. Eneste som er unntatt denne avtalen er spesialarrangementer og alternativt innhold, f.eks opera eller Fotball-VM i 3D (der FIFA visstnok stakk av med over halvparten av billetten).

    At Netcom yter ingenting er er ikke helt korrekt, men de yter ingen tap eller risiko. I følge prosjektpeskrivelsen skulle Netcom tilby filmmarkedsføring til sine kunder (f.eks over sms). Spør du meg, er det helt utrolig at de har fått til en slik avtale. De forventer å dele ut opptil 100.000 gratisbilletter i året.

  7. Kari Petronella Finstad sier:

    Reklame på kino, Martin? Rart at ingen har tenkt på det før! ;-)

  8. Kari Petronella Finstad sier:

    Tusen takk for enda mer oppklaring, Tommy!

  9. I dag finnes det mange tekninske løsninger for å løse probleme rundt ulike rabattordninger, medlemsskap eller lojalitetsprogram, det er bare se på de ulike billettordningene som våre mange filmfestivaler har (klippekort, partout-kort, dagtid-pass etc). Det store spørsmålet er å finne løsninger/fordelingsnøkler som både kinoene, distributørene og ikke minst publikum kan leve med.

    All erfaring tilsier at det er de store, amerikanske selskapene som vil være vanskeligst å få med på slike rabattordninger, men jeg tror nok at tiden har kommet for kinoene å se nøye på hvordan man også i fremtiden skal sikre seg lojale kunder.

  10. “Eventuelt samarbeid Oslo Kino/Norsk Kino har med Netcom forandrer ingenting med fordelingsprosenten kino/distributør.”

    Poenget er vel at distributøren, i dette tilfellet Disney, ikke sitter igjen med noe filmleie av en gratisbillett. (Noe som forøvrig gjelder uansett hvordan gratisbillettene er distribuert).

  11. Kari Petronella Finstad sier:

    Jepp, Torbjørn, fordelingsnøkler er nøkkelordet her.

    Forøvrig kunne Inger Warendorph på Disney si at de satt igjen med “minste avregnet billettpris” gjennom andre 2for1-ordninger, som den hos Chess. Altså at de ble kompensert i den ene ordningen, men ikke den andre.
    Hvis dette stemmer må det ligge ulike fordelingsnøkler til grunn.

    Men, som det kommer frem i saken, andre kinoer rundt om i landet har filmdistribusjonsavtaler med lengre tidshorisont, slik at det ikke er mulig å bare unnlate å vise en film på grunn av uenigheter omkring ordninger som NetComs 2for1.

    Synes det er et godt poeng at fordelingsnøklene ikke minst må komme publikum til gode. Alle som jobber med film ønsker vel å få flest mulig til å se film på kino?

  12. Tommy Alexander Blindheim Slettevoll sier:

    “Eventuelt samarbeid Oslo Kino/Norsk Kino har med Netcom forandrer ingenting med fordelingsprosenten kino/distributør.”

    Poenget er vel at distributøren, i dette tilfellet Disney, ikke sitter igjen med noe filmleie av en gratisbillett. (Noe som forøvrig gjelder uansett hvordan gratisbillettene er distribuert).

    >> Ja, det er poenget. Hva er vi uenig om?

  13. Tydeligvis ingenting:) Det virket på meg som om du mente at Disney satt igjen med samme filmleie uavhengig av om billetten var kjøpt eller gitt bort.

  14. Lars Olav Karlsen sier:

    Det er ikke tvil om at jeg ville abonnert om det hadde eksistert en slik ordning. Si at det koster 300 kroner måneden (3 enkeltbilletter koster rundt 300) hadde dette til og med vært noe jeg hadde kjøpt i julepresang.

    Det er vanskelig og si om dette er noe som stopper opp pga distributører eller kinoselskaper – men det har jo lyktes flere DVD-utleiere og skape slike ordninger.

  15. Tommy Alexander Blindheim Slettevoll sier:

    Torbjørn: Aha, ok. Se første innlegg så unngår du misforståelsen. ;)

    Forøvrig er heller ikke UIP med på rabattordningen til Oslo Kino, men du kan se deres filmer de resterende 6 dagene i uken.

  16. Lars Olav Karlsen sier:

    Tommy Alexander – det rare er at “Megahjerne” som jo er en UIP film er mulig å kjøpe billetter til på tirsdag. Eventuelt har OsloKino gitt etter på denne filmen – eventuelt har UIP lempet på kravene. Men det virker jo da rart at OsloKino seinest i går nevnte UIP som en av de som ikke har gått med på dette.

  17. Jeg tror det er for dyrt å gå på kino, og jeg tror folk ville gått mer på kino om det var billigere. Et alternativ kunne kanskje være å gi bedre rabattordninger på tidspunktene kinoen hadde lite belegg (hverdager, og tidlig på dagen?). Er det noen lover og regulering på dette feltet? Har kinoene såpass monopolmakt at det ikke lønner seg for dem å drive priskonkurranse? Tror det er en fordel å bygge seg om en kundemasse nå mens det enda fortsatt er interesse for kinomediet. Fremtiden ser jo ikke sånn kjempelys ut.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>