gasehudfremkallende-trailer-for-the-tree-of-life

Trailer

Gåsehudfremkallende trailer for The Tree of Life

Terrence Malick har kun regissert fire spillefilmer før The Tree of Life. Fra to av 70-tallets store mesterverk med Badlands og Days of Heaven (min personlige favoritt), tok det hele 20 år før han slapp sin neste film: The Thin Red Line. Den lange, poetiske skildringen fra 2. verdenskrig lignet ikke på noe annet vi tidligere hadde sett, og står utvilsomt igjen som en av 90-tallets massive kunstverk som traff kinolerretet. Deretter tok det sju lange år før vi fikk besøke The New World -- en film som nok ble mottatt med mer vekslende begeistring, men som tydelig er i ferd med å vokse i anseelse med hjelp av tiden.

Nå er traileren til The Tree of Life lansert. Og det er kanskje en veldig banal ting å skrive, men jeg tror faktisk aldri jeg har sett en mer perfekt trailer enn dette:

Få filmelskere kommer foruten Terrence Malick når det snakkes om favorittregissører, og det til tross for at filmografien hans altså fremstår som irriterende slank for en filmskaper som startet karrieren sent på 60-tallet. Men kanskje kan vår hengivenhet for Malick også forklares med nettopp dét -- følelsen av å vente på noe så eksklusivt som en ny film fra Terrence Malick. Men aller helst liker jeg å tro at det genuint filminteresserte publikum omfavner Malicks filmer fordi de har sett en sjelden storhet i hans tidligere verk. Malick har uten unntak laget filmer som bærer både på en kunstnerisk eiendommelighet og en slags substansiell betydelighet som flytter ham opp i en divisjon over de fleste nålevende filmskapere. Malick lager rett og slett filmer med et ambisjonsnivå få andre våger å sikte mot, og da lever vi veldig fint med at han bruker all den tid han trenger på å perfeksjonere det.

Det er også den visjonære Terrence Malick som uttrykker seg i The Tree of Life, både som regissør og manusforfatter. Det åpner med begynnelsen: barnet som blir født inn i familien, og vokser seg stor før treet i hagen. Brad Pitt er familiefaren som ønsker å gjøre mann av sin sønn, og første del av traileren forløper som en nydelig coming-of-age-skildring av et poetisk, følsomt filmspråk. Men dette er også traileren som for alvor illustrerer Malicks fremragende evne til å binde sammen det nære med det storslagne. Mens første del viser hans følsomme presisjon rundt nærhet og menneskelige relasjoner, endres takt og tone idet vi møter gutten som har vokst opp til å bli en desillusjonert mann bak Sean Penns slitne ansikt. Herfra og ut antyder traileren et ambisjonsnivå som strekker seg langt utover jordnære forhold -- mot det kosmiske. Malick strekker seg mot filosofiens eksistensielle spørsmål, og filmatisk maler han uredd ut med bred pensel som gjør at dette faktisk smaker av Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey.

De avsindige forventningene, som for min del har tatt helt overhånd med denne traileren, skaper naturligvis en umenneskelig fallhøyde for Malick. Jeg har aldri sett to minutter av en film bli presentert for meg på denne måten tidligere. Det er hinsides vakkert og rørende, mystifiserende over flere plan, og blandingen av det intime og episke gir filmen en dimensjon langt utover det vanlige. Hadde jeg vært i fysisk stand til å gråte over en trailer, så ville det vært over denne.

Vi avslutter med en bildeserie hentet fra traileren:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 18 kommentarer

  1. Dette er, som du sier Trond, faktisk kanskje muligens den beste traileren jeg noensinne har sett. I alle fall den mest bevegende. Dette kommer til å bli neste års store filmbegivenhet…

  2. Øyvind Hellenes sier:

    Endelig! Har siklet etter denne i over ett år nå og ord kan ikke beskrive forventningene jeg har hatt til den. De ble selvsagt ikke mindre av denne fantastiske traileren. Gåsehud all the way.

  3. Jan Ingar Grindheim sier:

    I seg selv ser traileren ut som en veldig påkostet reklame for livsforsikring, men når konteksten er at er Terrence Malick som står bak roret klarer den alikvel å skape enormt med forventninger.

  4. Daniel French sier:

    Jo, ja. Den ser både spennende, god og dyp ut. Men ikke gå bananas for å framstå intelektuell nå da. Det kan jo være vi ser en trailer for et stykke av keiserens nye klær. Det “genuint filminteresserte publikum” som du kaller det har en tendens til å bli litt jålete…

    Jeg har ikke sett The New World, men Thin Red Line var et eneste langt gjesp.

    Men det er jo lov å håpe.

  5. Øystein Håland sier:

    Ser bedre ut enn Avatar ihvertfall :-P

  6. Tommy sier:

    Dette ser bare helt fantastisk ut.

  7. Hausart sier:

    Snadder!

  8. Fredrik Stabenfeldt sier:

    Om denne innehar bare et ørlite fnugg av magien fra Badlands, er jeg fornøyd! Gleder meg!

  9. OJ sier:

    Det er nok ikke alles kopp å se det kunstneriske i traileren, og det er flotte gjennomførte scener og nydelig utførte kameraføringer, men traileren vil nok ikke fungere for alle. Men den bærer episke forventninger.

    The Thin Red Line kjedelig!? Nei, da bør du se den igjen! Den er absolutt fantastisk fotografert og fikk meg til å tenke hvor skremmende vakker natur kan være når du ikke veit hva som venter seg.
    Men du må nok sette deg inn i filmen. Den krever identifisering.

    Malick er en mester, og jeg ser veldig fram til The tree of life.

  10. DFN sier:

    Daniel French: Hva har dette med intellektualisme å gjøre? Dette er filmkunst. Tror du har misforstått.

  11. Daniel French sier:

    Mange som blir hissige over bemerkningene mine her… Thin Red Line er veldig pen og fantastisk skutt… Men lang og kjedelig etter min smak. Hvis det holder at en film er eye-candy hadde jeg jo storkost med med transformers… Hvilket jeg ikke gjorde. Pene bilder komplettert av en stille hviskende voice-over med noen velformulerte setninger… vel… eh… hverken gås eller kyllinghud hos meg desverre.

    Jeg tar hardt i og mener det kanskje ikke like hardt som jeg skriver det. Men jeg tror det er et godt knippe at jåleri knyttet til å forgude Malick’s og andre tilsvarende regissørers filmer. Ihvertfall hos noen.

  12. Filmkritikeren Eric Kohn har på sin blogg hos IndieWire utført en humoristisk og ganske interessant bilde-for-bilde-analyse av denne traileren. Verdt å scrolle seg gjennom.

  13. Aksel Akselsen sier:

    Daniel French:

    Beklager, men denne “keiserens nye klær”-holdningen til ting bør du kvitte deg med snarest dersom du ønsker å bli tatt alvorlig. Det er blitt så mye misbrukt at det nærmest er et dødt begrep eller kun fungerer som synonym for “noe jeg ikke forsto eller kan kritisere på rasjonell måte”. For ikke å snakke om at det er utrolig arrogant å helt avskrive noe som mange mener er bra, ofte antakelig mer kvalifiserte til å bedømme kvalitet innen mediet enn deg, bare fordi du ikke liker det.

    Med det sagt tviler jeg ikke på at det finnes de som følger en slags flokkmentalitet og sier at de liker Malick (eller hvem som helst) fordi det liksom er “greia” å gjøre – men jeg tror det alltid vil være mest fruktbart å ta høyde for at de faktisk liker det, og simpelthen har sett noe du ikke har sett (eller bare liker noe du ikke liker, wow).

    Forresten, hvorfor bringer du opp Transformers i denne sammenheng? Det hjalp ikke saken din nevneverdig (ja, jeg fikk med meg at du ikke likte den).

  14. Ole Kristian Thomassen sier:

    En kabbalistisk film av de skjeldne. Denne ser jeg fremt til. Kan kanskje sammenliknes med filmen som går på tv i kveld – The Fountain av Darronovsky. Men denne ser ut til å være i særklasse.

  15. Ole Kristian Thomassen sier:

    “Father – Mother. Allways you wrestle in side me. Allways you will”.

  16. Aksel Akselsen sier:

    OK, så i dag har jeg lest sjokkerende nytt: ifølge IMDB skal vi i Norge ikke få se denne filmen før i fucking september? Mens i Sverige skal den slippes 27. mai! WTF WTF WTF. Jeg vet ikke hvem som styrer med sånt noe i Norge men dette må være en spøk.

  17. Aksel Akselsen sier:

    Virkelig bare jeg som blir opprørt over at vi i Norge må vente helt til september med å se filmen, mens den har maipremiere i Sverige og Danmark? Føler dette skjer hver gang jeg gleder meg til en film. Møkka-Norge.

  18. Nei, det er flere av oss som frustreres av de ofte forsinkede norske kinopremierene – men etter hvert som disse valgene tas gang på gang av distributørene, hardner dessverre huden til og man tenker at det er en systemfeil som ikke lar seg endre av protest hver gang det skjer.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>