en-kikk-pa-kevin-smiths-red-state

En kikk på Kevin Smiths Red State

John Goodman i «Red State».

Kevin Smith mistet meg egentlig av kroken allerede mot slutten av 90-tallet (selv om jeg aldri var dedikert fan), og etter tusenårsskiftet har han også forsøkt lite annet enn å gjenskape egen suksessoppskrift som ikke lenger føles like friskt, vitalt og spennende. Smith var i høyeste grad med på å definere den popkulturelle filmverden i 90-årene med generasjonsklassikeren Clerks. i førersetet, og deretter Mallrats, Chasing Amy og Dogma. Men få av 90-tallets tydeligste filmstemmer har hatt et like kraftig fall, og det føles nå på mange måter som Smith går inn i en avgjørende fase for egen karriere, der han er nødt for å revitalisere seg selv for publikum – før vi visker ham helt ut av bevisstheten vår. For hvem skulle tro at Kevin Smith, for oss filmnerder, skulle bli et irrelevant navn?

Ganske symptomatisk for Smiths karriere, hadde jeg knapt registrert at han tidligere i år var aktuell med en ny film i action-komedien Cop Out. Filmen ble også møtt med verbal rundjuling av amerikanske filmkritikere, hvorpå Smith selv valgte å gå i et irrasjonelt strupetak på den kollektive filmkrtikerstammen på Twitter. Selv sitter jeg med en likegyldig følelse, og er faretruende komfortabel med at jeg neppe kommer til å oppsøke Cop Out noen gang. Kevin Smith har rett og slett blitt uinteressant.

Michael Parks

Men kanskje er det et radikalt sjangerskifte som skal til for å endre på dette? Nyheten om at Smith nå er i gang med produksjonen av en horrorfilm, er i hvert fall såpass forfriskende at det er verdt noen smått forventningsfulle ord. Tittelen er Red State, og Kevin Smith har allerede omtalt filmen som mørk, ikke-kommersiell og utenfor den tradisjonelle horrorsjangeren. Smith har også avslørt at en sentral karakter i historien vil være en terroriserende fundamentalist av en pastor, visstnok sterkt inspirert av den kontroversielle amerikanske pastoren Fred Phelps. Nylig ble filmen valgt ut til deltakelse i Sundance, med et påfølgende slipp av promomateriale i form av stillbilder og filmplakater. Her er både Michael Parks og den alltid like fantastiske John Goodman avbildet, og jeg merker allerede en svak kribling i magen over dette prosjektet som faktisk kan være det som bringer Kevin Smith tilbake på filmscenen – med meg som tilskuer. På sitt beste er tross alt Smith en beviselig dyktig regissør, og enda bedre manusforfatter. Red State beskrives som et uavhengig og personlig prosjekt for Smith, og det alene gir grunn til optimisme. Å fri seg totalt fra fortidens referanser og oppsøke noe helt nytt, er forhåpentligvis medisinen som kan friskmelde det som var en av Hollywoods friskeste stemmer for femten år siden.

Filmplakatene er i hvert fall ikke dumme, og antyder en estetisk 70-tallsreferanse:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. tanketom sier:

    Til Kevin Smith sitt forsvar (sidan eg er veldig glad i filmane hans — sjølv «Clerks 2»), så var «Cop Out» det første manuset han har regissert som han ikkje sjølv har vore med på å skrive. Når det er sagt, eg har heller ikkje sett «Cop Out», og er usikker på om eg kjem til å gjere det — i det minste ikkje i edru tilstand.

    «Red State» er ein film han har snakka om i fleire år, og som eg ser fram til, sjølv om det eigentleg ikkje har komt ut så mykje om den (med mindre du er medlem av Red State Club, eller høyrer på alle Red State of the Union-podcastane — Smith har alltid vore flink til å skape communities). Kan bli artig med eit avvik frå hans vante pseudo-sjølvbiografiske bæsj/tiss/promp-filmar med nerdete tilsnitt.

    Er óg spent på «Hit Somebody», som er hans neste prosjekt!

  2. Thor Joachim Haga sier:

    Cop Out hadde alle forutsetninger for å bli en artig nostalgitrip for oss som fulgte ivrig med på 80-tallets “cop buddy”-filmer. Dessverre ender den opp som et bråkete makkverk som går deg på nervene nesten fra første scene (spesielt den ufattelig irriterende Tracy Morgan). Synd. Det eneste positive er Harold Faltermeyers ultrakuule, retro synth score.

  3. Er enig med deg Thor Joachim. COP OUT er en helt elendig film. Hvilket var skikkelig skuff, i og med at Willis og den lille plotsynopsisen virker veldig kul. :(

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>