the-grandmasters-pa-plakaten

The Grandmasters på plakaten

Regissør Wong Kar-Wai har ligget lavt i terrenget etter den nokså mislykkede USA-flørten med My Blueberry Nights i 2007. Det er dog liten tvil om at den kinesiske filmskaperen fremdeles er høyt elsket av mange, og forventningene vil som alltid være store foran en ny produksjon i regi av Wong Kar-Wai. Og neste film ut er The Grandmasters.

Helt siden arbeidet med 2046 tilbake i 2004, har Wong Kar-Wai snakket om en fremtidig film om den kinesiske martial arts-pioneeren Ip Man. Men så er også Kar-Wai ikke fremmed for å bruke rikelig med tid på å perfeksjonere sine verk. I mellomtiden har regissør Wilson Yip kommet ham i forkjøpet med lanseringen av filmen Ip Man til massiv kommersiell suksess i 2008, mens oppfølgeren ble sluppet tidligere i år. Men der Ip Man flyter som en narrativ konvensjonell underholdningsfilm – en særdeles vellykket sådan – er det all grunn til å tro at Wong Kar-Wais film vil bli noe helt annet. At Kar-Wai har et ganske unikt kunstnerisk prosjekt i sin filmskapergjerning, er åpenlyst for alle som har sett minst én av hans filmer. Klassisk historiefortelling settes gjerne til side for et alltid søkende estetisk øye. Nå har riktignok Kar-Wai siden 2046 skilt lag med den anerkjente filmfotografen Christopher Doyle, som sett utenfra har fremstått som regissørens mest essensielle samarbeidspartner så langt i karrieren. Men valget av Darius Khondji som fotograf på My Blueberry Nights dempet på ingen måte auteuren Wong Kar-Wai, og i ettertid står My Blueberry Nights igjen som en halvveis mislykket film som fant sine få minneverdige øyeblikk skapt av nydelig fotoarbeid, utført med åpenlys Doyle-inspirasjon. Det skal likevel bli spennende å se hvordan bruddet med Doyle påvirker det filmatiske uttrykket til Kar-Wai også i fremtidige filmer, etter hvert som han samarbeider med nye fotografer og får nye impulser. Først ut med The Grandmasters er franskmannen Phillipe Le Sourd, som forsåvidt ikke er et helt nytt bekjentskap for Wong Kar-Wai-kjennere. For det var Le Sourd som i 2007 var fotograf på sci-fi-kortfilmen There’s Only One Sun, hvor det tydelig fremkommer at han er i stand til å videreføre mye av magien skapt bak kamera i de virkelig store Kar-Wai-filmene. Kortfilmen er tilgjengelig på Vimeo, og fortjener absolutt dine 9 minutter:

Hvis Wong Kar-Wai med The Grandmasters skiller lag med Christopher Doyles særegenhet, kan vi derimot gledelig konstatere at han har funnet tilbake til Tony Leung Chiu Wai, sist sett i Red Cliff av John Woo, og tidligere i en rekke av Kar-Wais beste filmer (deriblant Happy Together og In the Mood for Love). Leung inntar hovedrollen som Ip Man, og har således ligget i hardtrening over flere år for å tilegne seg en anstendig martial arts-kompetanse. Til forskjell fra Donnie Yen, som fyller tilsvarende rolle i Wilsons Yips nevnte Ip Man, er dette nytt territorium for Tony Leung. For medspiller Zhang Ziyi er kampsportsekvenser på film mindre ukjent, etter å ha medvirket i prominente sjangerverk som House of Flying Daggers, Hero og ikke minst Crouching Tiger, Hidden Dragon. Og ettersom Ip Man for den popkulturelle ettertiden nok er aller mest kjent for sin historie som Bruce Lees læremester, er det også ventet at vår tids store kampsportikon vil få en sentral plass i Kar-Wais filmversjon. Det har vært spekulert i at det er Chang Chen – skuespilleren som debuterte i A Brighter Summer Day og senere har påbegynt en stor karriere i fysisk krevende roller – som skal portrettere Bruce Lee, uten at vi har funnet bekreftelse på dette. I det hele tatt er veldig lite sagt og skrevet om filmen, noe som utvilsomt henger sammen med en ekstremt trøblete produksjon, styrt av en notorisk uforutsigbar regissør som åpenbart har et avslappet forhold til å sette deadline på egne produksjoner. Med andre ord er fremdeles ingenting sagt om når filmen faktisk blir lansert.

Først denne uka har man begynt å vise omverden at prosjektet fremdeles er i live. Vi avslutter derfor med å gjengi et synopsis, og ikke minst en visuell forsmak i form av en kort serie filmplakater.

With martial arts getting more popular in the Thirties, more people seek to learn them via the professionals at Foshan in Southern China. Some of the experienced masters like to challenge their counterparts and undergoing battles. To have their whole concentration, it is their practice to lock up the venues and no one is allowed to leave during battles. No food and no rest before reaching any results. Ip Man is a young rich man extremely talented in martial arts, but he chooses to keep a low profile. Yet this doesn’t keep him out of these troubles ahead. One day he is trapped in this battleground so he has to use every means in order to get out of there. The masters are amazed by his abilities. Master Kung and his daughter Kung Yi are amongst, and the latter is attracted to this newcomer. A high warlord is assassinated by his own guard Yi Xian Tian. All masters in Foshan vow to take Tian down no matter what….

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Magnus Nikolaisen sier:

    Plakatene ser jo helt fantastiske ut! Gleder meg enormt! Stilen hans passer jo egentlig glimrende til kampsport-scener – noe vi så prov på i “Ashes of time”, selv om den filmen som helhet ikke er like mesterlig som hans andre arbeider!

    Wong Kar Wai + Tony Leung + Ziyi Zhang gjør at jeg nok er solgt uansett, men disse plakatene fikk meg til å glede meg enda mer!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>