begrepet-meet-cute

Begrepet: Meet cute

«Begrepet» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Begrepet «meet cute» er et narrativt grep man finner ofte i genrer som komedier og romantiske filmer, og er i bunn og grunn et tilfeldig møte mellom to personer som umiddelbart forelsker seg i hverandre. I nesten alle tilfeller av meet cute er det narrative hindringer i veien som gjør at de to forelskede ikke kan få hverandre med en gang. Hindringene kan eksempelvis være klasse- eller sosiale skiller, de skal reise fra hverandre, de har en partner fra før o.l. Hele filmen vies til disse narrative hindringene før de to personene kan vie sine liv til hverandres kjærlighet. I følge Wikipedia, stammer begrepet kanskje fra den amerikanske filmkritikeren Roger Ebert.

Man finner få filmer som har hindringer i form av raseskille, homofili eller fattigdom. Alt dette har en økonomisk grunn siden slike filmer ofte sikter seg inn mot nettopp den hvite, heteroseksuelle middelklassen. Eksemplet under er hentet fra traileren til animasjonsfilmen Wall-E. Her finner vi alle tegn på meet cute: et tilfeldig møte, sosiale skiller og påfølgende narrative hindringer.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 5 kommentarer

  1. Eskil sier:

    Jeg leser ofte Montages med glede, men føler noen ganger research og filmhistorisk kunnskap (fra før 1970) kastes over båten til fordel for entusiasme og skriveglede. Med fare for å virke pedantisk, det er såpass få seriøse steder for seriøs filmjournalistikk at dere har noe å leve opp til, spesielt i en artikkelserie som skal forklare “opprinnelsen og betydningen av et begrep” slik som her. Men det er sjelden jeg har sett så mange omtrentligheter og feil i en så liten artikkel som denne om “Meet cute”. Det er dessverre veldig tydelig at artikkelforfatteren ikke engang har satt seg inn i wikipedia-artikkelen han selv linker til.

    “Meet cute” dreier seg rett og slett om å finne en vri på den utbrukte klisjeen “gutt møter jente” – en original (om enn søkt og konstruert) situasjon der to personer av motsatt kjønnn kan møtes for at handlingen kan begynne. Erke-eksempelet, som Billy Wilder selv bruker når han skal forklare begrepet, er Lubitsch’ Bluebeard’s Eight Wife der Gary Cooper og Claudette Colbert møtes i et varehus fordi han kun vil kjøpe pyjamasbukser og hun bare en pyjamasskjorte og varehuset ikke vil selge annet enn et komplett sett.

    Det er også ikke helt riktig at kjærlighet oppstår ved første blikk i disse filmene (screwball) som begrepet opprinnelig er knyttet til. Og gjør det det er det ofte ensidig (Kathrine Hepburn i Bringing Up Baby, Carole Lombard i My Man Godfrey) og den andre part trenger litt tid (resten av filmen) for å skjønne hva han egentlig føler – enda vanligere er at de begge tror de slett ikke liker hverandre og at omstendighetene tvinger dem sammen snarere enn fra hverandre som artikkelforfatteren hevder (It Happened One Night etc.)

    Det meste av det lille som står i denne “oppklarende” artikkelen er dessverre feil eller nesten feil (f.eks. Roger Ebert fant ikke opp begrepet, men bidro kanskje til å gjøre det mer kjent), det virker dessuten som om artikkelforfatteren ikke greier å bestemme seg om sosiale skiller skaper hindringer for paret i disse filmene eller om de bare handler om folk med den samme sosiale bakgrunn (den hvite middelklassen) som finner hverandre. Denne forvirringen dukker vel opp fordi han blander sammen screwballkomedier med de mer moderne og konservative romantiske komediene som det virker som han har mer oversikt over. I screwball er sosiale skiller nesten alltid et tema (arbeiderklasse vs. overklasse) og fattigdom dukker ofte opp som motiv (My Man Godfrey, Sullivan’s Travels) – kanskje fordi det er en genre som oppsto under depresjonen på 30-tallet. (Homofili og rase var riktignok ikke et tema den gang heller…)

  2. @Eskil: Takk for kritikk ;-) Da jeg la inn artikkelen for en uke siden, trodde jeg at jeg hadde forstått «meet cute» riktig ut fra det jeg hadde lest. Men, jeg kan jo selvsagt ta feil og jeg skal se på det du skriver her. Har jeg tatt feil, har jeg tatt feil og da må jeg selvsagt rette opp. Det er den eneste måten å lære på.

  3. Eskil sier:

    Uff, nå virket jeg veldig streng – jeg tok kanskje litt for hardt i – men jeg ønsker jo bare at dere skal legge listen høyt!

  4. Svai sier:

    Sosialt og etnisk skille finner man i fantastiske AF1.

  5. @Eskil: Det virker som om du beskriver hvordan manusforfattere tenker når de skal lage en ny meet cute-situasjon. Jeg forsøker å beskrive begrepet så generelt som mulig. Har gått over det jeg har skrevet, og har fått andre til å se på det og jeg kan ikke se at jeg har bommet så mye som du skriver i innlegget ditt.

    Erkjenner at jeg blandet sosiale skiller/klasser, og det har jeg nå fjernet. Det var keitete skrevet.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>