kortklipt-inception-konkurranse

Kortklipt, Inception + konkurranse!

What's your totem?

Dere trodde kanskje det var slutt på artikler om Inception på Montages i denne omgang? Tro om igjen. Et par uker har gått siden Christopher Nolans etterlengtede nye film hadde premiere, og Inception har på den tiden rukket å bli sommerens utvilsomt mest diskuterte kinofilm. (Og ved siden av Dogtooth, strengt tatt en av få verdt å snakke om.) I denne utgaven av Kortklipt har vi samlet en porsjon linker som både ser på noen av de diskusjoner filmen har fremprovosert, og noen oppdagelser knyttet til filmen gjort i tiden etter premieren. Til slutt kjører vi en liten Christopher Nolan-konkurranse, med tskjorter og DVD-pakker som premie. SPOILERADVARSEL herfra…

***

1. Zimmer og Piaf. Vi begynner med det som den siste uken har vært en svært hyppig delt link på the interwebz, og som setter Hans Zimmers musikk (som vi skrev om her) i enda et lys. Akkurat som på The Dark Knight har Zimmers musikk i Inception blitt flettet tett med lyddesignet, men akkurat hvor tett det diegetiske og ikke-diegetiske hører sammen visste vi ikke. Men Edith Piaf har vist seg å ha et mer komplekst nærvær i Inception enn ved første øyensyn. En YouTube-bruker ved navn camiam321 gjorde følgende oppdagelse:

Dette ledet til ny medieinteresse for komponistens arbeid, og både L.A. Times og NY Times hentet sitater fra Zimmer, mens Oscar-bloggerne raskt begynte å spekulere i om denne inspirasjonen/remiksingen av allerede eksisterende materiale vil sette en potensiell Oscar-nominasjon i fare for komponisten. Fra NYT:

Speaking of the viral video, Mr. Zimmer excitedly said: “I’ve seen it. I’ve seen it. I was surprised how long it took them to figure it out.” The musical cue, Mr. Zimmer said, “was our big signpost” in the film of its characters’ moving from one level of dreaming (or reality) into another. “It was like a drawing of a huge finger,” he said, “saying, O.K., different time.”

Mr. Zimmer said the idea for this musical game had begun with Mr. Nolan, the film’s director and writer. “He had the Édith Piaf always written in the script, the ‘da-da, da-da,’ ” he said, imitating the cadence of that song. “It was like huge foghorns over a city, and afterward you would maybe figure out that they were related.”

***

2. Filmkritikernes rolle i debatten om Inception. Sommeren 2008 var Nolans The Dark Knight filmfenomenet som fremprovoserte kjærlighetserklæringer og kritiske debattinnlegg om hverandre; denne sommeren har Inception igangsatt mye av det samme. A.O. Scott, filmkritiker i NY Times, leverte en velskrevet, kritisk anmeldelse av Inception -- og returnerte uken etter i samme avis med et innlegg (‘Everybody’s a Critic of the Critics’ Rabid Critics‘) om kritikerens rolle i møte med en debatt hvor både forventninger, markedsføring og rabiate fans spiller inn. Artikkelen hans setter fokus på et viktig balanseområde for filmkritikere i the age of internet, og er meget interessant lesning (sjekk også ut Jim Emersons kommentar.). A.O. Scott skriver blant annet:

“Shutter Island” divided critics — some said classic, others junk — and engaged audiences with its lurid period atmosphere and its rug-pulling final plot twist. It also, serendipitously, set the table for “Inception” by rehearsing some important terms of debate: Do certain directors inspire unreflecting loyalty from both professional critics and passionate movie fans? Does the perception of this kind of bias plant seeds of skepticism that blossom into overstated negative reactions? What role does expectation (or hype, if you prefer) play in the audience’s experience of a movie?

***

Fischer og Cobb. (Tenk på det.)

3. Tolkning: Hvem drømmer hva? Ettersom Inceptions plott beveger seg såpass mye mellom drømmenes verden og den såkalt virkelige verden, og Christopher Nolan er den filmskaperen han er, kan man ikke unngå å pusle med tolkninger rundt hva som egentlig foregår i Inception og hva slutten egentlig betyr. Skribenten Bilge Ebiri hos New York Magazine har gått så langt som å formulere en besnærende alternativ teori til hvem filmens titulære inception-operasjon egentlig er ment for. (Kommentarfeltet er herved åpent!)

“Do you want to become an old man, filled with regret, waiting to die alone?” These words (or something close to them) are uttered three times in the film. The first time, the words are those of Saito (Ken Watanabe), in his helicopter in Kyoto, when he first approaches Cobb about the possibility of inception. The second time, it’s in the first level of Fischer’s dream, after Saito has been shot, and Cobb tries to tell him that he’s not going to die: “You’re gonna become an old man,” Cobb says, and Saito replies, “Filled with regret.” Cobb completes the thought: “Waiting to die alone.” Already, it’s clear that this dialogue has to do with more than this particular moment in the film. It’s also significant that this happens just as Eames (Tom Hardy), pretending to be Browning (Tom Berenger) is trying to plant the idea (“incept”?) into Fischer’s head that his father may have wanted to split up his company. Fischer’s and Cobb’s fates seem strangely intertwined through the film. (“The deeper we go into Fischer, the deeper we go into you,” Ariadne says to Cobb.)

***

4. Ikke ta Inception så alvorlig. Heldigvis er en film bare en film, og med et så pompøst og pretensiøst (positivt ment) prosjekt som Inception er det særlig gøy når noen treffer med et mer satirisk blikk på fenomenet. I denne videoen får vi presentert den alternative slutten på Inception; hva det virkelig betyr:

***

5. Bakgrunn og podkast. Til slutt vil vi dele med dere litt bakgrunnsstoff, all den tid Inception fortsetter å være en film som egner seg for samtale og videre studier. I en fersk episode av The Treatment, den glimrende podkasten til filmjournalist Elvis Mitchell, snakker programlederen inngående med Christopher Nolan om Inception i forhold til formvalg, referanser, sjangerdistinksjon og hvor i Nolans filmografi den hører hjemme -- verdt å lytte til! Dessuten kan vi dele med dere en serie videointervjuer som distributøren har videreformidlet til oss, der de sentrale aktørene snakker om sine erfaringer og forventninger knyttet til prosjektet:

***

...

Konkurranse. Og helt til slutt, for de virkelig dedikerte Nolanistas, en liten quiz! Vi deler ut tre premiepakker gitt av Sandrew Metronome bestående av tskjorte og DVD-pakke (Batman Begins, The Prestige og The Dark Knight). Send svarene på epost til konkurranse@montages.no -- ikke skriv dem i kommentarfeltet!

1. Fra hvilken film regissert av Christopher Nolan er frysbildet over hentet fra?

2. I to av Nolans filmer bærer en tyv navnet Cobb. Hvilke?

3. Nolan har laget en remake av en norsk film. Hva annet enn filmen har han til felles med den norske regissøren?

4. «We both had half of a full life.» er et sitat fra hvilken Nolan-film?

5. Når Nolan avslutter sin Batman-trilogi vil han ha overoppsyn med revitaliseringen av en annen klassisk superhelt. Nevn fem andre filmskapere som har vært involvert i å gi den superhelten en renessanse.

***

I kommentarfeltet på denne artikkelen vil det være tillatt med spoilere knyttet til handlingen i Inception.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Ikke glem den andre videoen til CollegeHumor. :-)

  2. monica sier:

    hei geir.
    jesus, har sett nesten alle alle filmene hans men syns det var vanskelig

  3. Begge CH-videoene er treffende! Apropos Nolan-linker så har det dukket opp enda mer interessant stoff det siste døgnet:
    – Er Inception farlig lik denne Onkel Skrue-historien?
    – Jim Emerson om sluttbildene i Nolans filmer.

  4. “- Er Inception farlig lik denne Onkel Skrue-historien?” WOW! Nå ble jeg nesten redd! Denne filmen begynner å få en voldsom mystikk rundt seg, på tross av at mange synes den er så umystisk. Selv ser jeg den for fjerde gang i kveld.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>