Brian De Palma går i gang med Toyer

Endelig. Vi som elsker Brian De Palmas filmer, og især de sleazy thrillerne han gjorde på 70- og 80-tallet, kan nå fryde oss over følgende nyhet:

Det velinformerte kulturmagasinet Vulture skrev før helgen at den aldrende regissørkjempen har bestemt seg for å filmatisere Toyer som sin neste film, og innspillingen skal påbegynnes allerede sent i høst. Toyer er thrillerprosjektet De Palma mer eller mindre har jobbet med – eller i hvert fall tenkt høyt på – i minst seks år, uten å få det avgjørende klarsignalet til å realisere verket. Nå meldes det imidlertid at lyset endelig er blitt grønt, og bak spakene står Femme Fatale-produsent Tarak Ben Ammar som forhåpentligvis gir De Palma frie tøyler til å lage sin film i en uavhengig finansiert produksjon. At nettopp Femme Fatale er den ypperste og mest erketypiske De Palma-produksjonen vi har sett de siste 20 årene, styrker i hvert fall vår tro og entusiasme på vegne av Toyer.

Fra teaterstykket av Toyer

Filmen vil riktignok ikke være originalskrevet av De Palma, men boka og teaterstykket (med samme tittel som filmen) forfattet av Gardner McKay, har et synopsis i velkjent De Palma-terreng. Hentet fra bokomtalen på Amazon.com:

Toyer is a «serial-lunatic» in Los Angeles who doesn’t kill or rape his beautiful female victims. Instead, he «toys» with them psychologically and uses a surgical instrument to place them in a coma. Neurologist Maude Garance is Toyer’s opposite. She has treated his victims and considers herself in a personal battle against his sadism. Because Toyer is not technically a killer, the police department and the district attorney could only charge him with mayhem–hardly a crime worth investigating. So, L.A. Herald reporter Sara Smith, who has helped expand her paper’s readership by covering the city’s latest demon, enlists Garance to draw Toyer out. Their weapon is the Herald’s op-ed page, and they inevitably become targets of Toyer as they wage their war of words with him. In a story that moves between a critical commentary on the uses and abuses of the media and a driving (sometimes melodramatic) suspense narrative, Toyer is sure to bring McKay’s prose talents to a broader audience.

Dette kan på forlokkende vis leses som et handlingsreferat fra en De Palma-klassiker som kunne vært lagd noen tiår tilbake i tid, og håpet er at den amerikanske veteranen – som mestrer det visuelle thrillerfaget bedre enn noen annen i Hollywood (når han er på sitt beste) – finner tilbake til gammel form når støvet børstes av Toyer-manuset. Co-produsent Scott Steindorff demper heller ikke forventningene når han uttaler dette:

It has all the elements of suspense that Brian does so well in films like Blow Out and Carrie. And by that I mean, it’s really frickin’ scary: I read the script on a plane, and I was still terrified.

Innspillingen vil foregå i italienske Venezia utover høsten og vinteren. Vi gleder oss til å følge prosessen videre, og ikke minst se hvem som skal plasseres foran kamera.