UK Film Council legges ned

Den nye regjerningen i Storbritannia er under stort press om dagen, og stresset har krevd et offer som utvilsomt vil påvirke britisk filmproduksjon i årene fremover. Etter ti år med drift har kulturminister Jeremy Hunt i dag informert Storbritannia om at UK Film Council legges ned fra april neste år:

In the light of the current financial situation, and as part of our drive to increase openness and efficiency across Whitehall, it is the right time to look again at the role, size and scope of these organisations,» said Hunt. The intention with regard to the UKFC is to have it completely shut down by next April. While the government has stressed its commitment to £15m of lottery funds and the continuation of the tax credit system for home-grown film projects, it’s not at all clear as yet how that money will be controlled, and by whom.

Avgjørelsen har selvsagt ikke gått upåaktet hen, med sterke reaksjoner både fra bransjen og selve UKFC. Rådet ble i sin tid satt opp for stimulate a competitive, successful and vibrant UK film industry and culture, and to promote the widest possible enjoyment and understanding of cinema throughout the nations and regions of the UK, with a mandate spanning cultural, social and economic priorities. Siden starten har det totalt blitt delt ut over £160 millioner til over 900 filmer, som samlet har tjent inn godt over £700 millioner. Titler som fjorårets Fish Tank av Andrea Arnold, flere av Ken Loach sine filmer og Shane Meadows This is England har hentet brorparten av sin finansiering herfra. En av grunnpilarene i systemet var å skulle tilby filmskaperne; både nye talenter og mer erfarne, et finansielt grunnlag for å starte arbeidet med et prosjekt. Støtte ble delt ut til sågar manusutvikling som konseptutvikling, til både kort- og langfilmformatet. Uttalelsen fra det britiske kulturdepartementet sier ingenting om hvem som nå skal ta over forvaltingen av pengene, som på sin side hentes fra overskuddet til The National Lottery.

Fra Andrea Arnolds "Fish Tank"
Fra Andrea Arnolds "Fish Tank"

Hvordan nedleggelsen vil påvirke britisk filmproduksjon, er allikevel det mest ubehagelige. Resultatet får årene fremover vise, men etableringen av UKFC regnes for det meste som veldig vellykket og gis mye av skylden for den britiske filmens variasjon. Flere kritikere mener da også at fremtiden vil se tilbake på avgjørelsen som mislykket og lite gjennomtenkt. Her er styreleder i UKFC Tim Bevan sin reaksjon:

Abolishing the most successful film support organisation the UK has ever had is a bad decision, imposed without any consultation or evaluation. People will rightly look back on today’s announcement and say it was a big mistake, driven by short-term thinking and political expediency. British film, which is one of the UK’s more successful growth industries, deserves better. Our immediate priority now is to press the Government to confirm that the funding levels and core functions that are needed to underpin British film are locked-in, especially at a time when filmmakers and film companies need more support than ever as they make the challenging transition into the digital age. To that end, we will work with the DCMS over the summer to identify how they can guarantee both continuity and safe harbour for British film.

Det hører også med at det britiske filminstituttet (BFI) henter store deler av sin støtte fra UKFC, og uttalelsen sier ingenting om hvorvidt disse pengene fortsatt vil øremerkes instituttet. Senest forrige uke drakk co-redaktør Karsten og jeg kaffe hos BFI, og lot oss fascinere av  hvordan stedet yret av liv med køer foran kinosalene, i butikken og i restauranten. Hvem vet hva som vil skje med stedet nå. For flere reaksjoner – følg debatten under filmmagasinets Empires artikkel om nyheten.