Armageddon

Topplister

Topp 5: Jerry Bruckheimer-produksjoner

Med snart 70 tv- og filmproduksjoner på merittlisten, er Jerry Bruckheimer en av Hollywoods mer produktive og vellykkede produsenter. Hans første prosjekter tilhører et atskillig mer lavmælt sjikt enn det vi forbinder med mannen i dag, med den erotiske horrorfilmen Cat People i regi av Paul Schrader og krimdramaet American Gigolo som tidlige kommersielle suksesser. Musikalen Flashdance er vel allikevel det tydeligste ytterpunktet i en berg- og dalbane av en karriere.

For filmfans flest er det vel filmer fra 80- og midten av 90-tallet som plasserer Bruckheimers ikoniske tordenlogo på netthinnen. Filmer som Top Gun, Days of Thunder, Crimson Tide og ikke minst The Rock setter likhetstegn mellom produsenten og skikkelig vellaget action. Få produsenter har betydd mer for actionfilmens utvikling, og resultatet innebar at Bruckheimers tilstedeværelse ble viktigere enn hvem som satt i registolen. Frontale bilder av helter i slow-motion, heftige fargekorrigeringer, svulstige lydbilder og massive porsjoner sentimentalitet og patos – denne perioden står den dag i dag som kanskje den mest interessante i amerikansk actionfilmhistorie. 

Men så skjedde det noe. Co-produsent og fremste samarbeidspartner Don Simpson dør av en overdose, og med det forsvinner noe av Bruckheimers innsikt i publikums behov for action. Slutten av 90-tallet og starten av 00-tallet er preget av flere gode produksjoner, men aller mest av filmer fullstendig blottet for den energi og vitalitet som gjorde de forannevnte så underholdende. Filmer som King Arthur, National Treasure er aldri i nærheten av filmer med lignende målgruppe fra ti år før, mens banaliteter som Pearl Harbour og Veronica Guerin gjør at Bruckheimer sliter med å opprettholde kredibiliteten hos fans. Så må det legges til at perioden også inneholder potente og slitesterke godbiter som Ridley Scotts Black Hawk Down. Mot midten av 00-tallet tar det seg da også kraftig opp, ihvertfall hva angår inntjening, med Bruckheimer & Disneys absurd lukrative Pirates of the Caribbeanfranchise. Produsenten står også bak en rekke tv-serier, der CSI og dens forgreninger har slått spesielt godt an. Det nye tiåret har allikevel ikke startet spesielt godt for Bruckheimer, med Prince of Persia og The Sorcerer’s Apprentice sine regnskap preget av lunken og uinteressert mottakelse fra både kritikere og publikum.

Neste sommer rir uansett Jack Sparrow videre på de syv hav, og forhåpentligvis bringer han med seg en renessanse for høyoktan-actionfilmen som gjorde produsenten så berømt. Her er våre fem favoritter, stemt frem av Montages-staben:

5Rødt hav

rodt-hav
USA, 1995

Bruckheimer formet suksessregissør Tony Scott til en av sine mest lojale og økonomisk innbringende filmskapere på 80-tallet. Fra überikoniske Top Gun gikk veien via Beverly Hills Cop II og Days of Thunder, til ubåt-thrilleren Rødt hav (Crimson Tide) som et filmskapende høydepunkt i Scotts karriere midt på 90-tallet. Her viderebringes Bruckheimers sans for det storslagne, samtidig som Scott utnytter ubåtens trange spillerom til å skape klam, svettefremkallende spenning. Alltid stødige Gene Hackman står opp mot Denzel Washington i gnistrende samspill, men aller best husker vi likevel Hans Zimmers legendarisk kraftfulle filmmusikk. Det er allikevel først og fremst i møtet mellom Bruckheimers pompøsitet og den kameratekniske intimiteten filmens storhet oppstår, – og som nesten gjør den like god som de sjangerledende Jakten på Rød Oktober og Das Boot. TJ

Bruckheimer tilbød rollen som uhøvlet utenbys råtasspurk i kulturkræsj med Beverly Hills til både Mickey Rourke og Sylvester Stallone før den endte opp hos rappkjefta Eddy Murphy. Beverly Hills Cop ble en dundrende suksess, og spilte til og med inn mer enn Ghostbusters, som kom samme år. Murphy hadde allerede et visst navn etter å ha spilt mot Nick Nolte i 48 Hours og faste opptredener på Saturday Night Live, men Axel Foley gjorde 23-åringen til internasjonal superstjerne over natten. Herlige biroller støtter flott opp under Murphys suverene kameraflørt, og gjør filmen nærmest prototypisk som karakterdrevet actionkomedie – underholdende og sjarmerende, og fremdeles høyst severdig i dag. Filmmusikken er også ikonisk, og bidrar i høyeste grad til å gjøre Beverly Hills Cop til en av 80-tallets store lettvektsperler. MS

3Armageddon

armageddon
USA, 1998

På tampen av forrige millennium var det ikke måte på hvor ofte verden skulle gå under. Aller helst burde det skje sånn omtrent annenhver lørdag – noe både spåmenn, religiøse sekter og et popcornhungrig kinopublikum var skjønt enige om. Team Bruckheimer/Bay var sitt ansvar (evt. sitt marked) bevisst, og klasket til med Armageddon, en skikkelig marsipankake av en dommedagsfilm. Armageddon er mektig, pompøs og en tanke vulgær. Men innimellom er det jo syndige, bløte saker man har lyst på. Alle de klassiske storfilm-ingrediensene er på plass og en bråte festlige replikker ligger akkurat passe skjevt i munnviken til fordums actionhelt Bruce Willis og hans medhjelpere ute på tur for å sprenge asteroiden som suser mot jorden. Burp. KF

På midten av 90-tallet ble en trend, som hadde startet noen år tidligere, synlig: Dette var actionfilmens tiår! Og jeg var i disse filmenes ubestridelige målgruppe akkurat da. Jerry Bruckheimers tillit til den da unge regissøren Michael Bay forløste hva som skulle bli sjangermesterverket; filmskaperen med den sanseløst overflatiske estetikken og det ubestridelige talentet for action og rytme fikk alt til å klaffe med The Rock i 1996. Et usannsynlig treffende actionmanus, med en serie gnistrende karakterer ble til en høyere enhet gjennom et perfekt cast, Bays uovertrufne visuelle stil – og Hans Zimmers sjangerdefinerende soundtrack. Filmen er ennå for meg tidenes herligste actionfilm. Og den sammenfatter alt det beste i produsenten Bruckheimer – en mann som vel så ofte har gjort sine dårlige sider synlige. KM

På én måte er det vel paradoksalt at Black Hawk Down skal tituleres som Bruckheimers beste produksjon, da den mangler det meste man forbinder med megamannens signatur. Kanskje vi egentlig ikke liker han så godt? Det kan man spekulere i, men noe vi kan slå fast er at Ridley Scotts Black Hawk Down har holdt seg imponerende godt. Scotts utpregede visualitet får leke seg i Kieslowski-fotograf Zlawomir Idziaks linse denne gangen, og uttrykket er like vakkert som det er brutalt og skittent. Scott er et råskinn på slagmarken og mestrer å fremstille det absurde og umenneskelige i jævelskapen med en voldsom intensitet. Man kan innvende at filmen ikke graver dypt nok i karakterene, men i Black Hawk Down foregripes snarere krigen som et slags high concept. Og kanskje er det nettopp denne fysiske, actionfilmiske tilnærmingen som gjør at Bruckheimer likevel spøker i kulissene? Filmen førte uansett til Scotts tredje og foreløpig siste Oscar-nominasjon. LOK

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. The Ref er jo ganske bra.

  2. Øystein Håland sier:

    Jerry Bruckheimer?! Jeg spyr…

  3. Kari Petronella Finstad sier:

    Ja, Øystein, det er ikke like lettfordøyelig, alt det den mannen kommer med!
    Jeg får en slags fysisk vemmelsesfølelse over å tenkeCoyote Ugly

    Merkelig lite engasjement her i kommentarfeltet. Antar at det er flere der ute som enten føler en intens motvilje mot produksjonene hans eller digger en del av dem i smug. Muligens litt av begge deler på en gang. Kom med det, folkens! Få det ut!

  4. Svankmajer sier:

    Mjeh, han er vel blitt personen mange filmfans elsker å hate…

    Er nå engang slik at det ikke spiller noen rolle om en film er bra eller dårlig. Hvis den har tonnevis med dyre spesialeffekter så blir de populære _uansett_. Den nye Alice I Eventyrland er et godt eksempel. Aldri møtt et menneske som synes den er noe over under middels, og kritikerne generelt var like lunkne.. likevel er det tidenes femte største kassasuksess.

  5. Unskyld… men hvor er Pirates of the Caribbean på lista? Greit nok at det utviklet seg til en kanskje litt over-the-top franchise, men den første filmen har mye mer ved seg på alle måter enn f.eks. Armageddon! Over-pompøs så man får cola og popcorn langt opp i halsen.

    Mannen står kanskje bak en rekke overkill-filmer, men for svingende, det er også mye jåleri knyttet til å hate denne mannen. Typisk film-fans. Finn dere en italiensk film fra 30-åra og steng dere inne i en mørk kjeller.

    Setter det hele litt på spissen så klart.

  6. «Mye jåleri knyttet til å hate denne mannen» — enig, og listen vår forsøker å etablere en liten, uhøytidelig kanon fra Bruckheimers produksjon. I vår samstemte avstemning ble ingen av Pirates-filmene funnet verdig en plass. Kanskje har de ikke helt tålt tidens tann? Om for ingenting annet skiller Bays «Armageddon» seg langt mer ut i den bruckheimerske ånd enn piratfilmene til Verbinski gjør.

  7. Even G. Benestad sier:

    Hvorfor er det inn å hate de kommersielle? Vel. Nok om det…

    Don Simpson og Jerry Bruckheimer var et bombastisk par og mange regissører ble nok holdt godt i ørene under deres kommando. Allikevel er det hevet over tvil at regissører som Tony Scott, Martin Brest og ikke minst Michael Bay har satt synlige signaturer på filmer som Top Gun, Berverly Hills Cop og Bad Boys. Sistnevnte kom riktignok etter at Don S hadde sjekket ut, men den hører uansett hjemme blant de store, fete, kule filmene fra 90-tallet. Faktisk fungerte samarbeidet mellom Bay og Bruckheimer ekstremt godt hvis man bare fjerner Pearl Harbour fra listen.

    Sistnevnte var fryktelig lite nødvendig selv om den har en gigantisk underholdningsverdi. Problemet er at den blir så patriotisk og til de grader amerikanisert at det bikker over til ren kalkun.

    Som tv produsent har Bruckheimer også hevdet seg godt de siste årene. Ikke bare med C.S.I, men Cold Case er også verd å nevne som en svært vellykket serie.

  8. Oliver sier:

    Hallo! verden går under og det vi ser til som vårt eneste håp er oljeborrere. det eneste de vill ha igjenn for det er å aldrig betale skatt! filmen oppsumerer alt av 90 tallet på en grotesk og fantastisk måte, slår et slag for fremgang og slynger oss tilbake mot undergang og jorda. resten får du se selv! men denne skulle vært på første plass mosdeff..

  9. Lian sier:

    Top Gun???? hvorfor er den ikke med??

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>