nfi_18936_067540100_1250150937

Montages eksklusivt: kinoplakaten til Kommandør Treholt & Ninjatroppen

Si hva du vil om norsk film, men spesielt kreativ er den sjelden. Men de siste årene har det allikevel skjedd noe. Godt hjulpet av Euforia sin interesse for filmer av det slaget konsulentene vel hverken tør eller får lov til å støtte (Tomme tønner, Rovdyr…), har det oppstått en aldri så liten underskog av produksjoner av det mer eller mindre originale slaget. Ikke bare selger de bra med billetter her hjemme, de selges også til mengder av utenlandske distributører. Titler som Død snø har rett og slett gjort det bedre utenlands enn de fleste andre hjemlige produksjoner, og setter norsk film på verdenskartet slik få andre har lykkes med i de senere år.

Montages huser bloggen til Kommandør Treholt & Ninjatroppen, og produsent Eric Vogel deltar jevnlig på våre Filmfrelst-episoder. Dermed er vi selvsagt ganske så inhabile når det kommer til denne snodige produksjonen, men det får så være. Sjelden har vel norsk film fostret et mer bisart prosjekt enn denne løpske fantasien over Arne Treholts egentlige tilværelse, og sjelden har vel nettopp konsulentene i NFI vært mer vågale i sin tildeling. Ja, dette actioneventyret er faktisk konsulentstøttet. Kudos til dem for det! Men det store spørsmålet var alltid om Vogel, distributør Euforia ved Kjetil Omberg og regissør Thomas Cappelen Malling til syvende og sist ville tørre å ta det helt ut. Ingen av oss utenforstående vet riktignok om så er tilfelle enda – premieren er først 13. august. Men i dag fikk Montages tilgang på kinoplakaten til filmen, og skal man dømme etter den, er både inspirasjonskilder, referanser og i det hele tatt virkelig benyttet for det det er verdt:

Plakaten er laget av Euforias egen designer Alen Grujic, mannen som også stod bak de lekre teaserplakatene til Død snø. Bildene er tatt av Ellen Ugelstad.

(Last ned en større versjon for detaljgranskning her):

Konseptet til plakaten stammer fra regissør Cappelen Malling selv, og startet med en annen plakat for tre år siden. Produsent Vogel forteller:

Sammen med illustratør Harald Frøland laget Thomas en plakat helt uavhengig av filmprosjektet i 2007. Vi var i skrivefasen på det tidspunktet. Kun noen ytterst få eksemplarer ble trykket. Ett av dem hang en stund nede på Tamara Pub ved Birkelunden, men er tatt ned nå. Men motivet med Ninjamester Treholt ruvende over Oslo, det ble hengende igjen. Vi bestemte oss altså for å prøve dette motivet som hovedplakat allerede tidlig i forarbeidet. Under opptaksfasen hadde vi to dager med stillsopptak i studiosetting, som gikk parallelt med filmopptakene. I pauser fra filminga gikk skuespillerne i fullt kostyme innom stillsfotograf Ellens studiokrok, i begge tilfeller satt opp i nærheten av der vi filmet. Hun tok en masse bilder med tanke både på plakaten og annet materiell, og det har vi fått mye igjen for. For å supplere elementer til plakaten hentet vi også inn noen frames fra filmens Red-materiale.

Vi grunnet mye på uttrykket, og researchet åttitalls videoomslag og tegnede kinoplakater. Da vi kom et stykke uti etterarbeidet med filmen hadde designer Alen jobbet fram en teknikk for å skape et malerisk uttrykk vi likte svært godt. Denne stilen går også igjen i mye av det øvrige lanseringsmaterialet som rulles ut nå, blant annet i karakterbaserte annonser og bannere.Den endelige komposisjonen og finishen av plakaten ble satt nå i de siste ukene av juni. Plakaten er i skrivende stund til trykk, og kommer ut til landets kinoer så fort det lar seg gjøre. Vi skal prøve å få lagt plakaten ut for salg også, men tør ikke love noe riktig enda…

Distributør Omberg i Euforia supplerer:

Med denne filmen kunne enten forsøkt å lage materiell som lignet på alt annet – for å gjøre den så mainstream som mulig – eller gå i helt motsatt retning og dyrke filmens egenart. Etter hvert som vi så hvilken filmen vi hadde og ikke minst hvor solid den var ble det klart at det ble det siste alternativet som var veien. Denne filmen har gigantiske baller, og markedsføringen av det skal vise det. Så alle sammen: Se opp!

Den originale plakaten til Frøland og Cappelen Malling.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 8 kommentarer

  1. Fredrik Støbakk sier:

    Veldig kul! Får deilige Star Wars-vibber….

  2. Fakenham sier:

    Gentlemen! Hats off to’yas! ;D This is absoluciously fantastic! Huzzah!

  3. Torbjørn Grav sier:

    Veldig, veldig stilig! Håper den slippes på VHS med bigbox-cover når den skal ut på videomarkedet etterhvert!

  4. Øistein Refseth sier:

    Jeg liker filmer med gigantiske baller. Og jeg liker plakaten!

  5. Aleksander H. sier:

    Helt ok plakat. Synes ikke den treffer helt på forventingene jeg har til filmen hvertfall.

  6. Det vil ikke overraske meg om alder har noe å si for hvor mye en verdsetter denne plakaten eller ei. De som er gamle nok til å ha et nostalgisk forhold til 80-tallets VHS-coverdesignestetikk vil nok bli litt mo i knærne av denne plakaten, i alle fall. Jeg ble det… :-)

  7. Even Benestad sier:

    Wow! Star Wars Homage! Ok… Superdupernice!

  8. TAPETRVE sier:

    Wow, now that’s what I call classy!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>