john-hillcoat-lager-le-cercle-rouge

John Hillcoat lager Le cercle rouge

"Le cercle rouge" (Jean-Pierre Melville, 1970)

Vi har lenge hørt spekulasjonene om en potensiell amerikansk remake av den franske krimklassikeren Le cercle rouge fra 1970. På tidligere tidspunkt har to av bransjens største asiatiske filmskapere vært koblet til prosjektet; tilbake i 2004 ble John Woo omtalt som regissør, mens det senere er blitt omdirigert til Johnnie To, angivelig med trioen Liam Neeson, Orlando Bloom og Tim Roth foran kamera.

Regissør John Hillcoat
Regissør John Hillcoat

Dagens nyhet sender imidlertid filmprosjektet videre til australske John Hillcoat, som for tiden er aktuell med The Road på norske kinoer. Med Ghosts… of the Civil Dead og The Proposition i bagasjen fra før, er Hillcoat allerede etablert som en viktig filmskapende stemme, og en nyversjon av klassiske Le cercle rouge synes på et vis å ligge i hans gate. Riktignok føles enhver remake av betydelige filmverk som overflødig tidsbruk, og Le cercle rouge er uten tvil både betydelig og mesterlig. Men i sukkende aksept for filmbransjens irreversible trend, er i det minste Hillcoat en filmskaper med visjoner og egenskaper som kan drive filmen i nye og interessante retninger. Mindre oppløftende er kanskje nyheten om Brett Ratners involvering som produsent.

Men bare for å ha understreket det viktigste her; originalfilmen fra 1970 er ganske enkelt fantastisk. En stilfull noir-atmosføre skapes i foto og rytme, med karismatiske Alain Delon og Yves Montand foran kamera, regissert av en Jean-Pierre Melville som har stålkontroll på vekselvirkningen mellom stemningsskapende filmspråk og drivende historiefortelling. Le cercle rouge skulle bli den franske mesterens nest siste film, tre år før han døde, men står kanskje igjen som hans aller beste. De som kjenner Melvilles filmografi, og min fascinasjon for en rekke av filmene, vet at det er en uhyre sterk attest.

Men innen en remake av Le cercle rouge kan plasseres i Hillcoats kalender, skal australieneren sannsynligvis filmatisere The Revenant med Christian Bale, basert på en bok av Michael Punke. Og innen den tid kan mye fremdeles skje…

Trailer fra originalfilmen:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 10 kommentarer

  1. Øystein Håland sier:

    Fantastisk film! Jeg er veldig glad i Melville, og da spesielt overnevnte, Le Samouraï og ikke minst Army of Shadows. Skriv gjerne mer om han.

    Ang. remake, så er jeg heller lunken. Selv med Hillcoat som regissør så kan det aldri toppe originalen.

  2. Even Benestad sier:

    Jeg stiller meg iskald til en re-make av denne filmen. Et slikt mesterverk skal ikke dilles med. Uansett hvem som måtte stå for regien!

  3. Ryggmargsrefleksen er veldig klar på at en remake av et mesterverk som Le cercle rouge er en latterlig idé. Ingen tvil om det. Men etter hvert som jeg har innsett at ingenting lenger er hellig i forhold til remakes, har jeg de siste årene myknet litt opp. En uinspirert scene-for-scene-remake er selvsagt alltid uinteressant (Psycho), men i hendene til rett person kan en remake av et klassisk mesterverk fortsatt bli en kunstnerisk berikende film, dersom det medfører at originalkilden begrenses til inspirasjon.

    Et nylig eksempel er Werner Herzogs Bad Lieutenant. Jeg hatet i begynnelsen hele ideen, ettersom jeg elsket Abel Ferraras originalfilm og ikke kunne se hvordan selv en kapasitet som Herzog skulle kunne forsvare å lage en ny versjon av den filmen. Men etter hvert forstod jeg jo at Herzog hadde distansert seg fra Ferraras film, og tilbake står bare universet, til dels historien og karakterene. Men filmspråk, stemning og location er noe helt nytt, og tar derfor konseptet i en spennende retning som snarere utfyller Ferraras mesterstykke enn degraderer det.

    Jeg ser heller ikke bort i fra at Hillcoat kan være i stand til å lage noe helt nytt rundt Le cercle rouge-konseptet, som utvilsomt består av en historie som kan tilpasses ulike visuelle uttrykk.

    Men for all del, jeg forstår skepsisen, og er selv forholdsvis lunken til prosjektet.

    Øystein: Ja, du nevner jo de to andre übermesterverkene til Melville, og for meg har det alltid vært vanskelig å skille på Le cercle rouge, Army of Shadows og Le Samourai i spørsmålet om hvilken som er ‘best’. Alle er enestående, og anbefales veldig til de som ikke har sett dem ennå.

  4. Trond: Enig med deg i at en nytolkning (mitt forslag til norsk ord for remake) kan være en god ting. Det er egentlig merkelig at den naturlige fordommen skal være at det blir dårlig. Gode historier vil alltid bli fortalt om igjen på nye måter, så hvorfor ikke? Det er jo ikke som om originalfilmene forsvinner fra jordens overflate.

    Ja til nytolkninger, sier jeg. Desto bedre originalverk, desto vanskeligere å lykkes. Bring them on.

  5. Even Benestad sier:

    Den gode historien burde da folk klare å finne på selv i stedet for å lete opp godbiter fra 60 – 70 tallet.

    Melville hadde en særegen stil som preget filmene hans. Dette sammen med ganske enkle historier ble udødelig filmmagi. Uansett hvem det er som måtte putte sine skitne ekle fingre i materialet vil aldri kunne matche det Melville gjorde. Så uansett er det bare tøv, vas og ræl…

    Bad Lieutenant er en helt annen historie og den var ikke ment som noen re-make før langt ut i prosessen.

  6. Svein Inge Sæther sier:

    Enig med Benestad her, altså. Når det estetiske er bærende som hos Melville er det for meg veldig rart at noen skal ha sittet og tenkt at “denne røverhistorien her, den er kul! Den må vi filme på nytt, i L.A. eller Chicago eller noe. Kanskje med Gyllenhaal? Og Bruce Willis som han gamlingen!”. Ok, nå lot jeg meg rive med litt, men det er, som Benestad sier, noe som oppstår i møtet mellom stil og story hos Melville som rett og slett ikke kan overgås. Tenkt om noen ville remake Sanger fra andre etasje eller Du levande! Ha ha! Når det er sagt, leste jeg ikke et sted at noen amerikanere skulle igang med Østlunds De ufrivillige? Hvilken fullkommen absurditet.

    Trond Johansen: Du ka si så mye (stygt) du bare vil om Van Sants Psycho, men den er i aller høyeste grad interessant, om du skjønner hva jeg mener. Seriøst, en shot-for-shot remake, av en av filmhistoriens aller mest ikoniske verk, det er jaggu ikke dagligdags kost. Og så med Vince Vaughn da gitt. Jeg synes dette er veldig interessant, og merker at trangen til å se den igjen intensiveres.

  7. Ole sier:

    Kommer dere på noen gode remakes/nytolkninger? (har ikke sett Bad Lieutenant) Nå kommer jeg ikke på noen, men det finnes jo sikkert drøssvis. Hadde vært en festlig sak “De 10 beste nytolkningene”.

    Ble fan av nytolkning. Godt ord Karsten.

  8. (I kommentaren min over spoilet jeg forøvrig en artikkelidé som ennå ikke er forløst, så kanskje jeg skal sette inn et ekstra gir og få den ferdig før denne tråden omformes til tråden jeg håper skal oppstå under den nært forestående saken.)

  9. Tuben sier:

    To gode remakes: Insomnia og The Departed.

  10. Tuben sier:

    Vi skal heller ikke glemme Bruce Willis voldsepos Last Man Standing. Si hva du vil om flyvinga, men en interessant nytolkning er det.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>