kitanos-yakuza-comeback-i-cannes

Kitanos yakuza-comeback i Cannes

Den japanske filmskaperen, skuespilleren og kultfiguren Takeshi Kitano bringer utvilsomt med seg et av de forhåndsdefinerte høydepunktene til årets Cannes-festival. I et hovedprogram som fremstår som lettere pregløst, især sammenlignet med fjorårets line-up, er Kitanos nyeste et sannsynlig friskt pust fra en dreven mester. Med Outrage (Autoreiji) vender nemlig den hardhause filmskaperen tilbake til gangsterfilm – et sjangerlandskap hvor han jo har laget sine mest betydelige verk; deriblant Hana-bi og Sonatine.

Kitano har riktignok demonstrert sitt filmskapende register utover blodige yakuzaskildringer – han har vært å finne både foran og bak kamera i lettbeinte og absurde komedier så vel som i følsomme relasjonsdramaer. Men det er utvilsomt den eksplosive, dog stilfulle brutaliteten fra yakuzafilmene som assosieres med regissørens navn, og vi er mange som har ønsket ham tilbake til dette territoriet.

Kitanos svar på våre ønsker er altså Outrage, som har verdenspremiere under Cannes-festivalen i dag (på nasjonaldagen). Følgelig vil vi om kort tid få de første indikatorene på hvorvidt Kitano har lykkes i sitt sjangercomeback, idet reaksjonene snart kommer til å poppe opp i form av blogginnlegg, på twitter og i tradisjonelle filmanmeldelser. Veteranen Kitano har for øvrig sterke bånd til Cannes-festivalen som nå strekker seg over hele fire tiår, hvor han har deltatt både i hoved- og sideprogrammer som regissør og skuespiller. Kan han endelig gå hen og vinne Gullpalmen for Outrage?

I forrige måned ble den offisielle traileren lansert, og vi fikk servert en velsmakende aperitiff som smaker av gammel og god Takeshi Kitano. Hovedlinjene i plottet sammenfattes slik i Cannes-programmer:

In a ruthless battle for power, several yakuza clans vie for the favor of their head family in the Japanese underworld. The rival bosses seek to rise through the ranks by scheming and making allegiances sworn over saké. Long-time yakuza Otomo has seen his kind go from elaborate body tattoos and severed fingertips to becoming important players on the stock market. Theirs is a never-ending struggle to end up on top, or at least survive, in a corrupt world where there are no heroes but constant betrayal and vengeance.

I en sentral rolle finner vi også regissøren selv, eller Beat Takeshi, som er hans pseudonym foran kamera. Traileren ser du ved å klikke på boksen oppe til venstre i vinduet – mens vi har plukket frem tre nylanserte klipp fra filmen i forbindelse med Cannes-visningen for å gjøre det hele ekstra pirrende:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Eneste rapporten jeg har sett foreløpig er fra Roger Ebert, som hatet den.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>