topp-10-synth-soundtracks

Topplister

Topp 10: Synth soundtracks

Elektronisk fremstilt musikklyd er nesten like gammel som filmmediet selv, men ble ikke tatt ordentlig i bruk som gjennomført soundtrack før 70-tallet. I dag finnes den overalt, men ofte integrert sømløst med akustiske instrumenter. Samplingsprogrammer har også kommet så langt at det snart er vanskelig å skille akustisk fra elektronisk. Å lage en Topp 10-liste over de beste synth-soundtrackene gjennom tidene blir derfor en vanskelig oppgave, men vi gjør et forsøk allikevel.

Tidsrammen strekker seg omtrent fra 1919, da thereminen ble oppfunnet (av mange regnet som det første elektroniske instrumentet i moderne forstand) via Robert Moogs banebrytende synthesizer på midten av 60-tallet og frem til i dag. Siden mange synth-soundtracks også benytter seg av et og annet akustisk instrument – en trompet, en saksofon, et kor – og svært få er utelukkende elektroniske, vil vi også inkludere dem, med en ratio på omtrent 90-10 i favør elektronikken. Vi har ikke laget et skille mellom pop-orienterte og mer eksperimentelle lydlandskaper, selv om de representerer svært ulike musikalske uttrykk. De vitner tross alt om instrumentets dynamiske bruksområde.

Man vil som alltid dras mellom personlige favoritter og dem man anser som uunværlige referansepunkter i filmmusikk-historien. Det vil med andre ord -- som ved alle lister -- resultere i skrik, skrål og tenners gnissel i form av partiturer man har oversett eller utelatt. Det er derfor vi har kommentarfeltet. Fyll gjerne inn med egne valg.

*

10. Forbidden Planet (1956) -- Louis & Bebe Barron

Ekteparet Barron stod for et av de mest banebrytende partiturene i historien for en cheesy science fiction film som i dag nok huskes hovedsakelig for en halvseriøs Leslie Nilsen i rollen som kjærlighetssyk astronaut. Ved hjelp av en såkalt ringmodulator produserte de elektroniske kretser som gav fra seg mer eller mindre musikalske lyder som de senere modulerte for spesielle effekter (uling, piping, skraping osv.)

*

9. Thief (1982) -- Tangerine Dream

Det er ikke mange som husker Michael Manns debutfilm i dag, med James Caan i rollen som velmenende juveltyv som bare skal gjøre ”en siste gig” før han legger brekkjernet på hylla, men Tangerine Dreams musikk er noe av det beste de har gjort for filmmediet, rett i kjølvannet av deres kreative og eksperimentelle 70-tallsperiode: Insisterende rytmer, svevende harmonier og tidvis prog rock-oppbygning. Runner-up: Sorcerer (1977)

*

8. Crash (2005) – Mark Isham

Denne får representere 2000-tallets dominerende innfallsvinkel til instrumentet – hovedsakelig ambiente, teksturbaserte droner som hviler diskret bak karakterdrevne plot. Isham, som egentlig er trompetist og jazzer, har også laget mye musikk for elektronika-scenen og underbygger her dronene med en kvinnelig vokal og sparsom bruk av akustiske instrumenter.

*

7. Halloween (1978) -- John Carpenter

Autodidakte John Carpenter har skrevet musikk til de fleste av filmene sine, og ingen er vel mer ikonisk enn Halloween. Carpenters varemerke – de minimalistiske ostinatoene som sakte bygger seg opp i intensitet – fungerer som musikalsk bilde på Michael Myers nådeløse drapsferd. Runner-up: Escape from New York (1981)

*

6. Midnight Express (1978) – Giorgio Moroder

Giorgio Moroders Oscar-vinnende musikk (med Harold Faltermeyer på keyboard for anledningen) er skittent og mekanisk i uttrykket, akkurat som Brad Davis’ karakter og de grelle tyrkiske fengselsveggene. Det pulserende ”Chase”-temaet maktet sågar å bli en hit på club-scenen i ulike remiksede og forlengede versjoner. ”Axel F”s noe dystrere halvbror, om du vil. Runner up: Scarface (1983).

*

5. Terminator (1984) – Brad Fiedel

En forferdelig lytteopplevelse på CD, men glimrende lyddesign-musikk i filmen – hovedsakelig en collage av kolliderende stålplater, svisjende effekter og alvorstyngede droner. Det perfekte lydsporet for Arnolds mekaniske pågangsmot, selv om de musikalske strukturene også hinter om et slags menneskelig drama bak maskineriet.

*

4. A Clockwork Orange (1971) – Wendy Carlos

Carlos var en av de fremste bidragsyterne til Moogens popularitet da hun ga ut albumet Switched-on Bach i 1968 (den gang som mann under navnet Walter), og hennes distillerte synthversjoner av klassisk musikk ble nærmest en av hovedkarakterene i Kubricks klassiker fra 1971. De satiriske arrangementene av ”Ludwig van” løper gjennom filmen som en link mellom fortid, nåtid og fremtid. Her er åpningssekvensen med Carlos’ tolkning av Henry Purcells Music for the Funeral of Queen Mary:

*

3. The Rock (1996) – Hans Zimmer & Nick Glennie-Smith

Hans Zimmers ekstremt innflytelsesrike “power anthem” fant omsider sin allmenne gjennomslagskraft i denne vellagde Michael Bay-ekstravagansen, selv om den hadde vært i utvikling siden slutten av 80-tallet: Samplet orkester og elektronikk, kanskje med en og annen akustisk messingblåser, møtes i mollstemte, storslåtte melodier og prog rock-akkordskifter. Runner-up: Rødt Hav (1995)

*

2. Beverly Hills Cop (1984) – Harold Faltermeyer

Superprodusent Harold Faltermeyer er kanskje 80-tallets fremste synth-poper i filmmusikk-sammenheng. Hovedtemaet ”Axel F” har hjemsøkt diskogulv i årtier, mens den funky dramamusikken basert på analoge synther og det massive trommearsenalet til Roland TR-808 fungerer utmerket som filmens puls. Runner-up: Top Gun (1986).

*

1. Blade Runner (1982) -- Vangelis

Ingen over, ingen ved siden. Lyd blandes med musikk, musikk inne i fiksjonen blandes med musikk utenfor, musikk blir tidvis lydeffekter. Vangelis’ klassiker – som inneholder alt fra film noir-blues til onomatopoetiske beskrivelser av visuelle tablåer -- er kanskje det fremste eksemplet på et organisk partitur som luller deg inn i en dionysisk stemning. Og lar deg bli der. Runner-up: Ildvognene (1981)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 17 kommentarer

  1. Kenneth Rønningen sier:

    En jeg faktisk husker fra 80-tallet er denne:
    http://www.youtube.com/watch?v=SQUeQOIlcDM fra Alan Silvestri.

  2. Kristian Krogstad sier:

    mener å huske at Philip Glass sitt sountrack til The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara i all hovedsak er synth, og kanskje et av de beste som også kan lyttes til uten å se filmen.

  3. Even G. Benestad sier:

    En topp 10 liste for beste synth/electronica score blir nesten i knappeste laget siden det er laget så utrolig mye av det. Bra liste, men jeg ser ikke helt hvorfor du har tatt med The Rock? Uansett er det ingen grunn til bråk.

    Her er noen mer eller mindre elektroniske klassikere mange sikkert ikke har hørt.

    http://www.youtube.com/watch?v=DAfB7E5_7P8
    The Burning er ikke verdens beste slasherfilm, men Rick Wakemans score er blant de beste som ble laget i denne perioden.

    http://www.youtube.com/watch?v=kUEC8dNeeYE
    Fabio Frizzi satt tonene til flere av Lucio Fulci’s svært lite kostbare horrorfilmer på 70-80 tallet. Komponert fort og billig, men meget effektivt og ikke minst atmosfærisk.

    http://www.youtube.com/watch?v=Gf4O_lcKnSU
    Ennio Morricone er ikke beryktet for sine mange synther så dette er nok blant sjeldenhetene. En underlig blanding dette og ikke minst et ukonvensjonelt soundtrack fra mesteren.

    http://www.youtube.com/watch?v=-dWRq1v-x7c
    Walter Rizzati er ikke kjent i det hele tatt og det er jommen ikke så mange filmer han har laget musikk til heller. House by the Cemetery er hans absolutt beste.

    http://www.youtube.com/watch?v=XOkfBbVZEGo
    Selv om mange mener The Thief er Tangerine Dreams beste soundtrack så vil jeg mene at The Sorcerer er like bra og kanskje enda bedre. I det hele tatt er dette meget undervurdert. Noe forøvrig filmen også er.

    http://www.youtube.com/watch?v=MxPig78E844&feature=related
    Keith Emerson er mest kjent som Emerson i Emerson, Lake & Palmer, men også han har komponert et knippe med svært variable soundtracks. Inferno(Dario Argento) var hans første og absolutt beste.

  4. Traumas sier:

    The Long Good Friday (79) musikk av Francis Monkman

    http://www.youtube.com/watch?v=p5NGLBw4zuI&feature=related

  5. Tommy sier:

    Når jeg så overskriften, var VANGELIS og BLADE RUNNER to ord som blinka i hodet mitt. Godt valg.

  6. Mats Flåten sier:

    Mye bra her, men ikke akkurat enig i alt.
    Musikk i filmer er noe jeg er veldig interessert i og gjerne leser mer om, håper det ikke går alt for lenge før det kommer mer om dette på Montages :)

  7. Andreas Pedersen sier:

    Vince Dicola – Training Montage (Rocky IV)
    Er jo passe digg eller?…

  8. Even G. Benestad sier:

    En liten ting som kan nevnes siden det forteller noe om hvilken makt musikken faktisk har når den settes i sammenheng med levende bilder.

    Da John Carpenter første gang presenterte en «cut» av Halloween for produsentene ble de rasende siden de mente filmen rett og slett stinket.

    Carpenter sa han skulle klippe filmen om og legge på musikken før neste visning. Han gjorde ikke en eneste endring i klippen, men la på sin egen musikk og viste den igjen. Denne gangen ble produsentene over seg av begeistring.

    Resten er forøvrig filmhistorie…

  9. Thor Joachim Haga sier:

    Mange bra forslag her! Som Even påpeker er det fryktelig vanskelig å bare nevne 10. Kunne sikkert laget en Topp 50 uten problemer, men da spørs det hvor mange som hadde hengt med.

    Grunnen til at The Rock kommer så høyt henger sammen med “krafthymnens” utbredelse de siste 20 årene, som i bunn og grunn baserer seg på synth og elektronikk, men med tillegg av ulike orkesterelementer for å “feite” ting opp. Det er umulig å lage en Topp 10 synth-liste uten Zimmer og “power anthems” etter min mening. Pluss at musikken rocker jævlig bra, selvsagt (no pun intended).

  10. Jon Aanensen sier:

    Bra artikkel!

  11. Som en lidenskapelig synth-elsker, er det lite som gleder meg mer enn synthbasert filmmusikk, og dessverre hører man altfor lite av det nå til dags. Derfor er jeg glad for at du trekker frem Mark Ishams “Crash”-soundtrack, Thor Joachim! Si hva man vil om filmen (jeg liker den veldig godt), men musikken er virkelig noe av det mest atmosfæriske og suggererende fra forrige tiår.

    Forøvrig er det Vangelis som er helten, og jeg skulle likt å sett ham enda mer representert på listen, men når dét er sagt bifaller jeg selvfølgelig valget av “Blade Runner”. Meget mulig mitt favorittsoundtrack.

    Ble Angelo Badalamenti utelukket fordi han krydrer synthen sin med strykere etc.? Jeg vil jo mene at synth er fundamentet i de fleste verkene hans, især de han har laget for Lynch. Sett at man kan regne dem for synthsoundtracks, er “Twin Peaks”/”Fire Walk With Me” og “Mulholland Drive” selvskrevne valg for min del :)

    Michael Andrews bør også nevnes! “Me and You and Everyone We Know” har gjestet platespilleren mang en gang…

  12. Jan Andreas Knudsen sier:

    Kul artikkel!

    Jeg ville også hatt med Mark Snow-Materia Primoris – altså X-Files-temaet: http://www.youtube.com/watch?v=kimrhwS3VlU Virkelig ikonisk synth-soundtrack.

    Angående Moroder er det synd at det beste temaet fra Scarface ikke er gitt ut på plate (Bolivia Theme): http://www.youtube.com/watch?v=UecwZYWwsYo

    Tangerine Dream gjorde også en veldig god jobb på Risky Business med Love On A Real Train: http://www.youtube.com/watch?v=1KuNH3C36QE

    Har laget en samarbeids-spilleliste i Spotify, bare å legge til sine favoritter :) http://open.spotify.com/user/jaknudsen/playlist/1hOP2YcpvR140QIF3COqS6

  13. Jan Andreas Knudsen sier:

    Jeg glemte det soundtracket som etter min mening er det eneste som overgår Blade Runner: http://www.youtube.com/watch?v=hjN_XI_T-jY

    Stemningene Brian Eno skaper sammen med bildene i filmen For All Mankind er virkelig out of this world, pun intended!

  14. God idé med delt Spotify-playliste, Jan Andreas! Vi har delt den med andre Montages-lesere på Twitter/Facebook også nå, så forhåpentligvis blir det en god samling der. :)

  15. Ole Jon Tveito sier:

    Jeg glemmer aldri Wang Chungs soundtrack til William Friedkins noe undervurderte film “To live and die in L.A.”.
    Den satt som ei kule i 1985 og gir en herlig dyster stemning.

  16. Asle Thu sier:

    Heldigvis er detlaget mange filmer med syntr soundtrack. Men jeg lurer på hvordan synthene hørtes ut i 1956? Men det er fint å se Tangerine dream på denne listen. De har lenge vært mine favoritter innen synth, og de har laget musikk i 40 år. Og mye bra filmmusikk. White eagle er vel den jeg har hørt mest på. I hvert fall innen filmmusikk. Ellers er tangram mitt favorittalbum med Tangerine dream. Vangelis har også laget bra filmmusikk til blade runner.

    • Takk for innspill, Asle. Det meste av elektronisk musikk i 1956 høres omtrent ut som klippet over (FORBIDDEN PLANET). Det var først og fremst forbeholdt eksperimentering og “rare ting”. Mange vil hevde at elektronisk musikk først ble nogenlunde popularisert med Moogen på 60-tallet, selv om det selvsagt finnes forsøk på å integrere populærmusikk med elektroniske elementer på 50-tallet også (Raymond Scott, for eksempel).

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>