topp-5-fengselsfilmer

Topplister

Topp 5: Fengselsfilmer

Fengselsfilmen ble fra 1950-årene gradvis sementert som en publikumsfangende subsjanger, både for britiske og amerikanske filmskapere. Enten som rendyrkede underholdningsfilmer, eller mørkere portrett og samfunnskritiske skildringer. Gjennom 1950- og 60-årene kom fengselsfilmene ofte lokalisert til tyske fangeleire under 2. verdenskrig, slik som i The Great Escape av John Sturges eller Stalag 17 av Billy Wilder. Tilhørende samme kategori fengselsfilm finner vi også klassikeren The Bridge on the River Kwai av David Lean – hvor fellesnevneren blant de tre er bunnsolide filmhåndverk med store navn foran og bak kamera, med en tilnærming som i all hovedsak er underholdningsbasert mot et bredt publikum. En filmskaper som John Frankenheimer så imidlertid fengselsfilmen fra et annet perspektiv, og skildret institusjonens påvirkning på menneskepsyken i den langt mørkere The Fixer, og i den riktignok noe lysere Birdman of Alcatraz med Burt Lancaster. Et geografisk og kunstnerisk alternativ finnes i franske Robert Bressons A Man Escaped – en stilstudie i spenningsskapende fengselsflukt. Tilbake til USA og 1960-tallet ble ikonet Paul Newman dyrket på sitt beste som Florida-basert fange i Cool Hand Luke.

På 1970-tallet inntok også Clint Eastwood en hovedrolle i en av sjangerens mest betydelige verk, Escape from Alcatraz, som en virkelighetsbasert thriller om Frank Morris’ mytiske flukt fra fengselsøya ved San Francisco. Stadig flere av Hollywoods største stjerner oppdaget merverdien av å stille i fengselsfilmer, og i filmatiseringen av Henri Charriéres Papillon fant vi både Dustin Hoffman og Steve McQueen. Mindre stjernespekket var derimot Alan Parkers intense skildring fra et tyrkisk fengsel i Midnight Express (1978).

Utover 1980-tallet mistet Hollywood noe av interessen for de store fengselsfilmene, selv om begynnelsen av tiåret riktignok gav oss Stuart Rosenbergs severdige Brubaker med Robert Redford. I 1981 kunne man overvære Sylvester Stallone og en lang rekke kjente fotballspillere (alt fra Pelé til vår egen Hallvar Thoresen) i det fascinerende John Huston-prosjektet Victory om fotballspillende allierte fanger i nazistenes fangeleir under 2. verdenskrig. Tiårets store actionstjerne, Sylvester Stallone, avsluttet også 80-tallet med hovedrollen i den actionorienterte fengselsfilmen Lock Up – en film som i dag har en ufortjent parentes-status i Stallones karriere.

På 1990-tallet stod Frank Darabont opp som fengselsfilmens ubestridte konge med sensasjonen Frihetens regn, basert på en av Stephen Kings mindre leste noveller. Filmens status i dag er velkjent, særlig karakterisert av å være stemt frem som tidenes beste film med en halv million stemmer på IMDb. Darabont skulle noen år senere gjøre stor suksess med nok en fengselslokalisert Stephen King-adaptasjon i Den grønne mil, uten at mottakelsen var like panegyrisk som ved Frihetens regn. Tiåret for øvrig vil bli husket for det irsk-britiske verket In the Name of the Father og den Tim Robbins-regisserte Dead Man Walking med en dødsdømt og kritikerrost Sean Penn – to filmer som begge høstet mange Oscar-nominasjoner.

Det siste tiåret har i så måte vært langt fattigere på ambisiøse fengselsfilmer. På amerikansk jord har tv-serien Prison Break hatt langt større gjennomslagskraft enn Hollywood-filmene, og de mest interessante bidragene har kommet fra andre verdenshjørner enn det amerikanske. I Tyskland åpner Oliver Hirschbiegel tiåret med Das Experiment som genererte mye oppmerksomhet, mens den alltid kompromissløse briten Michael Winterbottom åpnet våre øyne for den suggerende kvasi-dokumentariske The Road to Guantanamo. Senere skulle danske Nicolas Winding Refn splitte våre meninger med det hardtslående kunst- og kultfilmprosjektet Bronson. Men aller mest imponert ble vi kanskje over brasilianske Hector Babencos skildring av fengselsopptøyene i Carandiru, eller den irskproduserte Hunger om den politiske sultestreikeren Bobby Sands i Maze Prison. Før en franskmann, nærmere bestemt Jacques Audiard, på mange måter satte en ny standard med det kinoaktuelle mesterverket Profeten – hvis både regissør og film er omtalt inngående i vår artikkel om Europas ukjente stemme.

Profeten er for øvrig holdt utenfor vår kåring av sjangerens fem beste filmer. Nedenfor følger lista som er stemt frem av Montages-redaksjonen:

5Bronson

bronson
England, 2009

Filmen man enten liker eller hater. Bronson fikk hard medfart her på Montages, men den har likevel sneket seg inn på vår topp 5-liste. Filmen forsøker å portrettere Charles Bronsons liv på hans egne premisser. Mannen er en tulling og en idiot, noe filmspråket klarer å formidle på en ypperlig måte gjennom kapitalistisk synth-pop og svært stiliserte skuespillerprestasjoner. Eksess og popkultur går hånd i hånd mens Bronson, portrettert av Tom Hardy, slåss og ekler seg til en status som sier noe om vårt samfunns higen etter kjendiseri på alle plan. SA

4Midnight Express

midnight-express
Storbritannia, USA, 1978

Midnight Express er en febertåke av et mareritt og vil alltid stå som det ultimate “worst case scenario” for aspirerende hasjsmuglere. Billy Hayes forsøker å smugle en forholdsvis liten mengde av rusmiddelet over Atlanteren. For å statuere et eksempel dømmes Billy til hele 30 år i tyrkisk fengsel, og den som måtte ha fordommer mot Østens strafferammer får mildt sagt en sjokkerende bekreftelse. Filmen er nok uheldig fordomsfull og vel enkel i sin skildring av konflikten, men det fremkommer også med største tydelighet at regissør Alan Parker (og, ikke minst manusforfatter Oliver Stone) ikke har hatt som formål å lage dokumentarfilm. Midnight Express er i all sin voldsomhet en uhyre effektiv filmopplevelse, der man sakte men sikkert tar steget inn i et omfattende, svett – ja regelrett brennende helvete. Giorgio Moroders synthmusikk er ikke akkurat sømløst integrert, men tilføyer en plumphet som kler filmen.  LOK

The Great Escape står helt i front av de mange kanoniserte fengselsfilmene som har oppnådd urokkelig klassikerstatus. Og det er ikke tilfeldig. For i John Sturges‘ stødige fortellergrep og regi, blir filmen tilført en unik smidighet til å strekke seg over nærmere tre timer, uten å bli langdryg. Historien tar for seg hvordan en gruppe allierte flyoffiserer planlegger å rømme fra en tysk fangeleir under 2. verdenskrig, basert på en bok av Paul Brickhill. I filmversjonen finner vi Steve McQueen som hærfører i en stjernespekket og særdeles karismatisk skuespillertropp – som alle bidrar til at filmen blir et velfungerende underholdningseventyr med glimt i øyet, uten å miste synet for alvoret innbakt i historien. Filmens rytme er upåklagelig finjustert, der Elmer Bernsteins musikk i høyeste grad brukes som en identitetsskapende effekt. The Great Escape er en film med sjel, og kanskje er det derfor man vil se den igjen og igjen. TJ

2Hunger

hunger
Irland, Storbritannia, 2008

Det skal vanskelig gjøres å debutere mer selvsikkert enn det Steve McQueen gjorde med Hunger. Ikke bare fordi det er så realistisk og nitidig gjennomført i alle ledd av historiefortellingen, men også fordi regissøren greier å blande inn ren billedpoesi i alt det grusomme. Her er utsnitt som skaper en urovekkende vakker kontrast til forfallet og ubehagelighetene de rammer inn. At det hele er basert på en sann historie, formidlet av skuespillere som fremstår som tvers igjennom troverdige, gjør dette til en altoppslukende opplevelse du aldri vil glemme. ESS

Frihetens regn er en av de ytterst få virkelig udiskutable filmklassikerne. Den er ganske enkelt en av tidenes beste filmer. Punktum. Men hva gjør den også til en så eksepsjonelt god fengselsfilm? I mine øyne klarer de beste fengselsfilmene å si oss noe om både fangenskap og frihet; hva disse to følelsene i hver sine ende av spekteret kan gjøre med oss som mennesker. Og i Darabonts fingerspissperfekte film får vi en fortelling som skildrer fengselslivet med alle dets fasetter; uten å henfalle til hverken umotiverte voldsscener eller overdreven sentimentalitet. All kraft i denne historien kommer fra vårt menneskelige behov for vennskap, rettferdighet og frihet. Og i større eller mindre grad bidrar hver eneste karakter til å utvide vår forståelse av spennet mellom fangenskap og frihet. Skjebnen til bifiguren Mr. Brooks, den eldste av fangene, har alltid vært min tåreknagg i opplevelsen av Frihetens regn. Midtveis i filmen slippes han ut, mot sin vilje. Og han velger, i sin egen form, å rømme. For hva er vel frihet for en mann som har levd hele sitt liv bak murene? Og for hovedpersonen Andy er det motsatt; hva er vel fangenskap for en mann som innerst inne vet at han skal være fri?
KM

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 27 kommentarer

  1. Joachim sier:

    The Shawshank Redemption?

  2. Markus Lund sier:

    Frihetens regn og The shawshank redemption er samme film ;)

  3. Hunger og Frihetens Regn er absolutt verdige filmer på den lista. Når det gjelder Bronson så har jeg ingenting positivt å si om den i det hele tatt.

    Ellers savner jeg kanskje den mest over-the-top aktige fengselsfilmen..nemlig hong-kong klassikeren “Riki-Oh!” Herlig galskap.

  4. Erik Vågnes sier:

    Hverken Le Trou eller A Man Escaped? Hmm.

  5. Rune Sandnes sier:

    Og ingen kvinnefengselfilmer? Caged Heat anyone?

  6. Skal vi klemme inn kvinnefengselsfilmer (phew) kan man ihvertfall ikke utelate “Female Convict Scorpion” serien med Meiko Kaji.

  7. Flu sier:

    Runaway Train!

  8. Kristian Krogstad sier:

    John Hillcoats Ghosts… of the Civil Dead er en pussig samtidsfengselsfilm om et isolert maximum security fengsel midt i den austalske ødemarken med de værste av de værste innsatte. Filmen kan minne om en slags fremtidens utløsende faktor til et slags Mad Max-lignende samfunn. Kjølig, dystopisk, voldsom, basert på virkelige hendelser og rimelig kontroversiell da den kom i Australia i 1988.

    Kanskje ikke like sterk film i dag, men Norsk fengselsfilm er representert med Sigve Endresens dokumentarfilm Store gutter gråter ikke (1995) som ble utgitt på DVD i 2006. De medvirkende soner alle lange fengselsstraffer for væpnet ran, bruk og omsetning av narkotika og tyveri, og i filmen følger vi gutta gjennom seire og nederlag i fengselet, på permisjoner, på rømmen og på turer.

    … og for å ta med litt trash så er det mye guilty pleasure i Renny Harlins Prison med Viggo Mortensen i en av sine tidligste roller…

  9. Tine sier:

    Cool Hand Luke og Escape from Alcatraz er mine favoritter. Frihetens Regn gjorde enormt inntrykk da jeg så den, masse grining synes jeg å huske. MEN jeg har aldri hatt det minste lyst til å se den ijgen (og jeg kan se filmer mange ganger). Er den ikke litt forutsigbar og kjedelig?

  10. Marius Vibe sier:

    Åh, wow! The Shawshank Redemption på førsteplass – den kom jammen som lyn fra klar himmel.

    Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan en film som knapt er annet enn et lappeteppe av fengselsfilmklisjéer kan bli en av tidenes mest populære filmer. Hvorfor er akkurat denne filmen fritatt for anklager om uoriginalitet og borderline plagiat?
    Ikke misforstå meg – det er en helt grei film, godt gjennomført på mange punkter, og sikkert fin om en aldri har sett én eneste film som foregår i fengsel før. Men kvaliteten matcher ikke på langt nær statusen.

    Om jeg noen gang blir fristet til å lage en “tidenes mest oppskrytte filmer”-liste, så er det DER the Shawshank Redemption fortjener å være på topp 5.

  11. Ole sier:

    “Om jeg noen gang blir fristet til å lage en “tidenes mest oppskrytte filmer”-liste, så er det DER the Shawshank Redemption fortjener å være på topp 5.”

    Helt enig!

  12. +1 til Jasse for å nevne Female Convict Scorpion-filmene! Japans andre store fengselsfilmserie er Abashiri bangaichi, med Ken Takakura. Doing Time (Keimusho no naka fra 2002 er også anbefalt for et noenlunde realistisk innblikk i hvordan livet i et japansk fengsel er.

  13. Christoffer Ødegården sier:

    Deres topp 5:

    Bronson: 4/6
    Midnight Express 6/6
    The Great Escape 5/6
    Hunger 4/6
    Shawshank Redemtion 6/6

    Min topp 10:

    1. Stalag 17
    2. The Bridge on the River Kwai
    3. Kiss of the Spider Woman
    4. Midnight Express
    5. Shawshank Redemtion
    6. The Green Mile
    7. Le Trou
    8. There Was a Crooked Man…
    9. Papillon
    10. Caged

  14. Christoffer Ødegården sier:

    There Was A Crooked Man er spesielt interessant fordi den også er en del av western sjangeren.

    Dette må være den eneste svart komedie felgsels westernen noensinne laget. Synes det er merkelig at den har blitt så glemt/oversett, spesielt siden det er Mankiewicz som står bak og Kirk Douglas og Henry Fonda har hovedrollene.

  15. Tuben sier:

    Skandale at komiklassikeren Life med geniene Eddie Murphy og Martin Lawrence ikke er nevnt med et fattig ord.

  16. Espen Nomedal sier:

    Franskmennene kan fengselsfilmer!

    1. Le Trou (1961, Jacques Becker)
    2. Un Prophéte (2009, Jacques Audiard)
    3. Un condamné à mort s’est échappé… (1956, Robert Bresson)

    Shawshank Redemption minner om Le Trou (selv om den overhode ikke kan leve opp til vedrørende film) – hovedpersonen(e) vil den samme veien ut selv om det tar tid, men Le Trou virker mye mer troverdig igrunn, på alle plan, særlig i de suspensfulle vendingene filmen tar ettersom mer står på spill.

    Dumt at den ikke er på listen deres, syntes jeg, men er vel ikke mange som har fått sett den?

  17. Bjørn Amundlien sier:

    Støtter opp under A Man Escaped og Le Trou. Veldig nær perfeksjon! Hvis The Great Escape er fengselsfilm, er vel også La grande Illusion det? Da begynner vi å snakke… Da blir nok plakatfilmen med Morgan Freeman litt i letteste laget. Det som å sammnligne livstidsdom på Alcatraz med tre uker pallesnekring på Ilseng. Ja ja ja…

  18. Daniel F N sier:

    Mesterverkene Broen over Kwai, A Man Escaped og La Grande Illusion gruser den tåreonanerende kjerringfilmen Frihetens Regn så det holder.

  19. Hausart sier:

    Midhight Express? Seriøst?

  20. Svenn sier:

    Dere glemmer Felon 7.8 på imdb.

  21. Even Benestad sier:

    Bortsett fra noen få forslag så er det meget stuerene fengselfilmer dere nevner.

    Her er en skikkelig liste i en ikke spesielt prioritert rekkefølge!

    Lock Up – John Flynn 1989
    Caged Heat (nevnt over) – Jonathan Demme 1974
    Maléfique – Eric Valette 2002
    Women in Cell Block 9 – Jess Franco 1977
    Hell Behind Bars – Sergio Garrone 1984
    Bad Boys – Rick Rosenthal 1983
    Prison – Renny Harlin 1988
    The Big Dollhouse – Jack Hill 1971
    Caged Women in Purgatory – Leandro lucchtti 1992

  22. Michael wynn sier:

    Jeg syntes man har glemt Escape From Alcatraz med Clint Eastwood.

  23. ole pettet flugsrud sier:

    Hva med bad boys!! Burde vært på topp 10..

  24. Lars Klevberg sier:

    Hallo. Skam at “Blood in blood out” ikke er med ( blodets bånd).

  25. Hans j sier:

    hva med the green mile?

  26. Even G. Benestad sier:

    The Green Mile… Det er en søt film, men med tanke på hva en skikkelig fengselsfilm bør inneholde kommer den vel ikke helt i teten?

  27. Jan Bank sier:

    Det går simpelthen ikke an å lage en slik liste uten å ha med verken Papillon eller Broen over Kwai. Useriøst.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>