matte-odin-frelse-oss-fra-valhalla-rising

Omtale

Måtte Odin frelse oss fra Valhalla Rising!

Danske Nicolas Winding Refn ble et internasjonalt navn gjennom den mørbankende og svært effektive skildringen av Københavns undergrunnsmiljøer han presterte med Pusher-trilogien. I fjor ankom hans andre engelskspråklige film, Bronson, som gjorde det godt både hos publikum og mange kritikere. Selv fant jeg filmen hjernedød og slitsom, men møtte Valhalla Rising med nøytrale forventninger. Ingen har vel til dags dato maktet å lage en tilfredsstillende vikingfilm – en oppfatning Refn har gitt uttrykk for at han deler. Av den grunn håpet jeg på en revisjonistisk vikingfilm – kanskje til og med et skikkelig karakterdrama? Med Mads Mikkelsen i hovedrollen bør det være rom for å skape en karismatisk råtass av en hovedkarakter.

Alle forhåpninger ble imidlertid raskt annulert. Det begynner lovende; fotoarbeidet i første akt skyller regnvått over lerretet, og et ekspressivt lyddesign får frem følelsen av bløt leire, blodsmak i munnen og svette armhuler. Men idet vi presenteres for andre akt (med tilhørende cheesy mellomtitler) fikk jeg allerede en fornemmelse av at dette potensielt kunne bli en evigvarende febertåke uten retningssans. Det er tydelig at Refn forsøker å vekke assosiasjoner til både Werner Herzog (især hans mesterverk, Agguire, der Zorn Gottes), Akira Kurosawa og forfatter Joseph Conrad (Heart of Darkness), men det blir bare tamt å se poetiske pretensjoner i hemningsløs utfoldelse når det helt tydelig fremkommer at bakmannen overhodet ikke egner seg til å lage denne typen film. Refns visjoner føles kjøpt på nærbutikken; på et merkelig vis har de særpreg, men mest av alt fortoner de seg som livstrette, nesten smakløse kopier av sine altfor opplagte forbilder.

Det mest irriterende med Valhalla Rising er likvel ikke de uutholdelige pretensjonene i Refns filmspråk. Nei, filmens akkileshel er at det ikke finnes noe som en gang ligner på en fortelling, med en hovedkarakter som ikke sier et kløyva ord i løpet av hele filmens spilletid. Dette kunne ha fungert, men grepet faller i stedet fullstendig igjennom når Mikkelsens figur mangler ethvert tilløp til karakterutvikling. Mystikken virker bare påklistret. Resultatet skyldes regissørens manglende balanse mellom ambisjoner og talent. Når enkelte av scenene – både som følge av flaue replikker, håpløst spill og tidvis elendig iscenesettelse – fremstår som lattervekkende fjernsynsteater, men utgir seg for å være Shakespeare, formelig rykker det i meg av filmsorg.

Og så er det den helvetes volden. Det skal veldig mye til for at jeg reagerer med avsky, men buksprettingene og hjernesmadringen i Valhalla Rising gjorde at jeg nesten fikk lyst til å forlate salen. Med en rettferdiggjørende kontekst kunne disse scenene bidratt til å forsterke et overhengende ubehag, men når forholdet til karakterene er så pragmatisk som her, fortoner disse øksehuggene seg mest som en spekulativ sjokkretorikk.

Med Bronson og Valhalla Rising har Nicolas Winding Refn enkelt og greit skrevet seg ut av undertegnedes radar. Dette er noe så sjeldent som et reinspikka makkverk, blottet for selvironi, med intellektuelle pretensjoner som føles helt på bærtur. Nei, takke meg til Mel Gibsons vikingfilm-prosjekt. Det har jeg trua på.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 31 kommentarer

  1. André Ø sier:

    Så trist.

  2. Even G. Benestad sier:

    Nicolas Winding Refn har i allefall hentet all sin inspirasjon fra B og rene trashfilmer. Alle filmene han har laget ligger langt bortenfor det som kan betegnes kunst og ikke minst kvalitet. I det minste om man skal se filmene hans i forhold til de krav intellektulle stiller til mediet.

    Når det er sagt er jeg ekstremt glad i både Pusher 1-3 og ikke minst Bleeder. Bronson har jeg ikke sett så den må jeg snakke om en annen gang.

    Når jeg leser det som er skrevet om Valhalla Rising slår det meg at det faktisk kan være en ekstremt bra b-film som henter mange av sine referanser fra blant annet spaghetti western og ikke minst sword & sandal sjangeren. Faktisk høres den nesten ut som en krysning mellom The Great Silence, Gladiator og Django Kill.

    Dette ser jeg frem til…

    NB: Hvis det skulle vise seg at du har rett Lars Ole så skal du få en dobbel Snickers!

  3. Øistein sier:

    Ufortjent skarpe ord om Refn her. Det får rykke så mye filmsorg det bare vil i deg, Kristiansen. Jeg følte bare filmlykke under “Valhalla Rising” og synes den er glimrende. Dette er anti-viking-filmen jeg har ventet på – en vellykket og filmatisk overvelvende blanding av b-trash og kunst.

    Gå og se den, for denne filmen og NWR fortjener å bli diskutert seriøst.

  4. Ole sier:

    Jøss og jø. Delte meninger om denne filmen. Gleder meg jeg.

  5. @Even: Ja, du er så absolutt inne på noe, men selv synes jeg filmen blander trash og pretensiøse forsøk på å skape stor kunst, og det er denne kombinasjonen jeg synes blir så ullen og feilslått. Men jeg krysser fingrene for at du ser filmen på andre premisser og kanskje blir fornøyd, slik at jeg kan sette tennene i hele to Snickers-stykker :)

    @Øistein: Det rykket definitivt filmsorg i Kristiansens kropp! Men “Valhalla Rising” er jo opplagt en film som har et såpass ekstremt uttrykk at den også vil finne sin fanskare. Jeg har null problemer med å forstå at du likte den, Øistein, men jeg forbeholder meg altså retten til å…ja, hate den. For det gjorde jeg faktisk! At NWR er en veldig spennende filmskaper er jeg uansett ikke enig i. Men Pusher-trilogien er kjempebra!

  6. Rent statistisk er det store sjanser for at vikingfilmer blir elendige. Synd, for dette kunne vært noe de nordiske landene kunne tatt som eget på linje med samurai- og westernfilmer.

    Må nok se den læll. Blir nok en kveld med pils og vikingfilmmaraton her i hjemmet om ikke så lenge. Allikevel, den mest elendigste vikingfilmen jeg har sett til nå må være Pathfinder – er Valhalla Rising over eller under?

  7. Jeg sidestiller meg med Øistein her – Valhalla Rising er en på alle måter interessant og merkverdig medrivende, hypnotisk film. Og for et soundtrack! Bronson er også strålende. Det er overhodet ikke en film for alle, men å påstå at den er hjernedød er direkte feil. Den vet såvisst hva den vil formidle, og avviker aldri fra sporet den har staket seg ut.

  8. Even G. Benestad sier:

    Sivert: Hva baserer du den statistikken på?

    Viking filmer har i liten grad blitt testet ut siden det rett og slett ikke er laget så mange av dem. Hrafn Gunnlaugsson laget noen ganske artige filmer på 80 tallet. Den beste er vel Ravnen Flyr fra 1984 og den svakeste Hvite Viking fra 1991.

    Richard Fleischer regisserte Vikings i 1958 som enda står som det kanskje beste bidraget til sjangeren.

    I Italia ble det også laget noen vikingfilmer på 60 tallet. En av de mest kjente er Viking Massacre fra 1966 regissert av Mario Bava. Den var så billig at vikingskipene ble laget av pasta.

    Hvorfor man ikke har dyrket det frem som en sjanger her i landet kan man bare undre seg over. Vi har landskapene, kunnskapen og det ville være en mulighet til å lage en helnorsk signatur.

  9. Lars sier:

    Jeg har ventet på denne filmen siden det ble annonsert at den skulle lages, allerede tilbake i 2005. Hollywood har aldri helt klart å lage noen vikingfilm og derfor skal det bli spennende å se hva som kan gjøres i norden i dag.

    Ser at filmen har fått mye positiv kritikk i Norge nå, blant annet terningkast 5 i Film&Kino, Filmmagasinet, Natt&Dag og terningkast 4 i Aftenposten, Dagbladet og Dagsavisen. Så her er det tydelig mange meninger ute å går…

  10. August B. Hanssen sier:

    Dette var en interessant anmeldelse. Selv er jeg blant dem som har gledet meg til å se Valhalla Rising siden samarbeidet mellom Jacobsen og Refn ble offentliggjort, men kan naturligvis ikke si meg verken enig eller uenig før jeg har sett filmen. Jeg synes likevel det er litt påfallende at anmelderen først presenterer sine forventninger som nøytrale og deretter legger for dagen et ønske om å se et plotdrevet karakterdrama. Dersom man har et ønske om å se revisjonistisk vikingfilm synes jeg jo man burde være åpen for å se noe utradisjonelt. At NWR har viet volden stor plass behøver ikke være et resultat av spekulativ retorikk, men kan like gjerne være et ønske om å skildre en virkelighet der volden var en livsnær virkelighet – et element som på samme tid bandt sammen og splittet samfunnet. Videre synes jeg det er bra at NWR strekker seg etter prisverdige idealer, både visuelt og tematisk, fremfor å lage sikte seg inn på en trygg veletablert actionarena. Hvor mange norske (”suksess”-)filmer har vi ikke sett de siste årene som opererer etter akkurat samme lest; ta en tradisjonell amerikansk oppskrift, legg det til en norsk setting, cast Aksel Hennie og rør godt rundt? At noen velger (og våger) å legge lista høyere er bare bra – selv om han legger seg lageligere til for hugg fra intelligentsiaen; det er færre som bryr seg om man rapper plottet i Reality Bites enn om man lefler med udødelige størrelser som Herzog. Det er samme sak. Tyveri er tyveri, og skal man stjele kan man like gjerne stjele noe som er verdt å stjele. At filmen skal være tynn på manussiden har jeg litt vondt for å tro siden det er Roy Jacobsen som har skrevet den, men det er jo ingen garanti. Så gjenstår det jo å se om han får det til. Det er jo slett ikke sikkert. Selv håper jeg at NWR & RJ spiller på all den åpenbare Odin symbolikken som traileren antyder, og at jeg går smilende hjem fra denne blodstenkede febertåken.

  11. Det skal visstnok ha vært store uengiheter mellom Jacobsen og Refn, og Refn er står oppnevnt som hovedforfatter. Og det vil være meg en stor overraskelse om noen trekker frem MANUSET som en kvalitet ved filmen – det er jo virkelig helt banalt og nokså flaut.

    Jeg sammenligner vel heller ikke Refn med norske filmskapere? Jeg synes såvisst ikke at Refn er så ekstremt radikal, orginal og fornyende at det i seg selv kan forsvare filmen. Det finnes en bråte av dagens filmskapere som på en langt mer interessant måte utforsker filmspråkets muligheter. Og ikke minst flere andre som i en helt annen grad skaper debatt: når det kommer frem at denne filmen deler publikum i to, er det ikke med en spesielt fruktbar effekt, synes jeg. Tematisk er jo filmen helt tom og fint lite utfordrende.

    Men, uansett, hver sin smak!

  12. Kjetil Omberg sier:

    Hei Lars Ole. Jeg er glad for å se du liker Profeten – for ellers hadde jeg trodd du virkelig var ute å kjørte … Hver sin smak.

  13. @Even: Min statistikk er alle vikingfilmene jeg har sett til nå, men, for all del, det er jo store muligheter for å bedre datagrunnlaget ved å lage flere vikingfilmer.

  14. Thomas Vordal sier:

    Jeg ble også veldig skuffet da jeg så filmen på TIFF i januar, og synes filmen er dårlig på veldig mange måter. Dagen etter overvar jeg filmbadarrangementet hvor Kjetil Lismoen intervjuet NWR med Valhalla Rising som hovedfokus.

    Det ble straks klarere hvorfor filmen ble som den ble, da Refn uttalte at han like før innspillingen skulle starte plutselig ikke hadde lyst til å lage vikingfilm i det hele tatt! Refn forkastet det originale konseptet og gikk inn for å lage det han selv beskrev som en anti-fortelling (noe han for så vidt lykkes med) med stilreferanser som spriket i alle retninger.

    Hele seansen ble ganske k0misk da det syntes tydelig at Refn anså prosjektet som en dyd av nødvendighet. Som han selv sa: noe måtte han jo gjøre med pengene han hadde til rådighet, og staben og skuespillerne som frøs i de skotske åssidene.

  15. Jon Nordvik sier:

    Jeg kan huske å ha sett 10 vikingfilmer: The Vikings, the Conquerors (Gli Invasori), Knives of the avenger (I coltelli del vendicatore), Ravnen flyr, Ravnens Skygge, Sigurd Drakedreper, Erik the Viking, Den Hvite Viking, The 13th Warrior og Outlander. Personlig syntes jeg alle utenom Sigurd Drakedreper og Den Hvite Viking er severdige på en eller annen mate. Sammenlignet med hvor mange utrolig dårlige westernfilmer som er laget, er ikke statistikken for vikingfilmer så ille. Bare synd at det er lage så få av dem, og ingen virkelige klassikere. Ingen har laget Ondt Blod I Norge ennå ☺

  16. Therese sier:

    Hvis det er noen som virkelig vil se en kalkun eller to så må jeg anbefale vikingfilmen “The Saga of the Viking Women and Their Voyage to the Waters of the Great Sea Serpent” fra 1957, og “Tarkan Viking Kani” fra 1971. De viser begge en herlig sammenblanding av anakronisme, stereotypier og latterlige tvister i historien.

  17. Det er en beskrivelse man kan bruke om mange regissører. Lars von Trier, for eksempel.

  18. Kristian Krogstad sier:

    Herlig debatt.
    Valhalla Rising er klart en “elsk/hat”-film og jeg er selv usikker på hvor jeg står. Jeg må se filmen en gang til før jeg kan gi den en endlig dom, ikke ulikt hva jeg følte med Darren Aronofskys The Fountain. Men uansett er Valhalla Rising fantastisk fotografert, har et heftig soundtrack og den mest intense første halvtimen jeg har sett på film på veldig lang tid.

  19. “Stor ståhei for ingenting” vil jeg påstå er en fin beskrivelse av NWRs karriere, og Valhalla Rising er i så måte et foreløpig hovedverk.

  20. Tor Øst sier:

    Var og så “Valhalla Rising” på kino idag.. kunne gjort en analyse osv.. men konlusjonen er : SØPPEL!!!.. meget mulig jeg er ignorant.. flame on…

  21. Thomas Robsahm sier:

    Sjekk ut dokumentaren Gambler av Phie Ambo om NWR mens han lager Pusher 2.

  22. Haha!
    Gambler er ganske morsom.

    Jeg har faktisk en offlinekopi liggende i skuffen her som jeg fikk av produsenten for noen år siden.

  23. Geir Jardar Olsen sier:

    Nok en fantastisk tekst fra deg Lars Ole. (merk deg at jeg har sluttet å kalle deg “Lolle”, selv om jeg har JÆVLA lyst føles det bare feil å kalle en som har blitt SÅ voksen og dyktig i filmanmeldelsene sine for L….)

    Du begynner tidlig å gå Pål i næringa. Fortsett sånn, så kanskje du i det minste kan bli “Herr Cinema” om noen tiår (tittelen “Herr Film” tilhører dog for evig og alltid Pål).

    Gleder meg til din neste filmslakt! :)

  24. Kristian Krogstad sier:

    Fersk anmeldelse fra EMPIRE – “Valhalla Rising gets into your mind and stays there. You can argue what, if anything, it’s trying to say, but it is impressive cinema.”
    http://www.empireonline.com/reviews/reviewcomplete.asp?FID=136755

  25. Erik Richter Strand sier:

    Filmen er sjelden vare, visjonær og kompromissløs. På sine egne premisser er den utrolig vellykket. Men den krever tålmodighet og et åpent sinn. Jeg synes den er uendelig mye mer interessant enn det aller meste man ser på kino.

  26. Tusen takk for din generøse og varmende tilbakemelding, Geir. Og husk: du er årsaken til at jeg i det hele tatt begynte å skrive om film som femtenåring. Selv savner jeg dine filmtekster!

    @Erik: Jeg har forståelse for din innfallsvinkel og kan absolutt se at filmens piler kan treffe andre nærmere hjertet enn meg selv. Men jeg syntes det hele ble uutholdelig, livløst, “prøvd” snarere enn tenkt. Ikke min kopp kaffe, rett og slett!

  27. Gard sier:

    Wow! Stakkars Kristiansen – du er jo helt borte vekk mann. Valhalla Rising er helt genial – den ultimate vikingfilmen. Den er et mesterverk.

  28. Det er alltid best å like noe, og i så måte er det jo “synd på meg”. Desto bedre for deg at du likte den! Jeg tror forøvrig ikke du er helt borte vekk av den grunn :)

  29. Ferdinand sier:

    Så nettopp denne “fantastiske” filmen jeg og. Herregud mann, for noe uinteressant kjedelig platt av en møkkafilm. Jeg fikk lyst til å spole fram, men måtte se om noe kom til å skje til slutt. Men nei, ingenting skjedde. Drittfilm deluxe. Null handling, null dialog, null og niks! Så slipper jeg å se mer film ifra denne galne dansken!

  30. Petter W sier:

    Havnet i en diskusjon om denne filmen, ettersom jeg er fullstendig enig i hva LOK skriver om Valhalla Rising. Mens kompiser mente det var den beste filmopplevelsen de hadde hatt på lenge, satt jeg bare og irriterte meg over overtydelige referanser til alt fra Kurosawa, Herzog og Tarkovski. Og mellomtitlene?! Jeg humret og tenkte “Jaja, godt NWR har sett Meaning of life i hvert fall…”

    Film – Boondock saints klasse – terningkast 1.
    Anmeldelse – terningkast 6.

  31. Erik sier:

    Mel Gibson vil lage vikingfilm på norrønt og gammelengelsk , kanskje islandsk er nært nok norrønt ?

    Mel Gibson bør kontakte Arne Torp:- ) (faren til Ane Dahl Torp) som er professor i nordisk språkvitenskap og ekspert på vikingspråk

    Arne Torp prater norrønt på Typisk Norsk som gikk på NRK…http://www.youtube.com/watch?v=AzfwwYL7uKI (Arne Torp – Norrønt)

    http://www.slashfilm.com/2010/01/19/mel-gibson-definitely-is-not-in-mad-max-4-will-make-his-viking-movie-in-old-norse/

    Gibson wants to shoot his Viking movie with some scenes in Old Norse, and that he’s been wanting to make a Viking movie since he was sixteen. The Viking film was, in fact, his “first thought about ever being a filmmaker.” At the time he was studying Old Norse (which is much like modern Icelandic), and wanted to make the film in that language. And he still does.

    I think it’s going to be English – the English that would have been spoken back then – and Old Norse. Whatever the 9th century had to offer. I’m going to give you real.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>