Shutter Island hylles i Berlin

Berlinale’10: Mens dagens snakkis i Berlin sies å være det absurde ryktet om et potensielt samarbeid mellom Martin Scorsese og Lars von Trier på en nyskapning av Taxi Driver, er det lanseringen av førstnevntes Shutter Island som er festivalens virkelige hovedattraksjon.

Filmen er basert på en bestselgende roman av Dennis Lehane (som tidligere har fått Mystic River og Gone Baby Gone filmatisert) – og de av oss som har lest boka aner hva vi forhåpentligvis har i vente: En fengende fortalt krimgåte i mystiske omgivelser, og som allerede i boks form leses like mye som et visuelt mareritt. Eller med andre ord et materiale som skapt for Martin Scorseses filmtekniske begavelse, der han innenfor sjanger og univers virkelig får anledning til å briljere filmspråklig. Når man i tillegg vet at Scorsese, sammen med Leonardo DiCaprio, blant annet har sett opp igjen Alfred Hitchcocks Vertigo for inspirasjon – ja, så er det i seg selv en pirrende aperitiff på hva vi har i vente.

Traileren signaliserte også en sterk visuell tydelighet i Scorseses film, og det er befriende å lese at de første omtalene også lovpriser filmspråket. Det er for all del ikke snakk om en unison hyllest, men beskrivelsene er tydelige nok på at Scorsese har hoppet over i et mer spennende og personlig spor sammenlignet med flere av de siste prosjektene.

De positive vibbene startet egentlig for alvor med en tidlig omtale på Ain’t It Cool News i forbindelse med Butt-Numb-A-Thon tilbake i desember. En panegyrisk Harry Knowles hadde akkurat sett en tidlig versjon av Shutter Island, og slo fast følgende:

«It is a crime that SHUTTER ISLAND isn’t in the Awards race this year, as I feel it would most likely run off with the top honor and Best Actor for Leonardo DiCaprio – and I’m someone that isn’t always in Leo’s corner. This is not only his best work for Scorsese, but his best role to date.

The surrealistic dream imagery and possible drug dosing imagery is some of the most inspired, beautiful, haunting imagery from Scorsese’s entire career. This is a triumph of filmmaking.»

Men nå som filmen bare er noen dager unna verdenspremieren, med snikpremiere under den pågående Berlinalen, har flere anmeldelser kommet frem – og vi begynner å danne et reelt inntrykk av filmens mottakelse. Om ikke Shutter Island møtes med unison hyllest, er det ingen tvil om at filmen elskes av mange og mye tyder nå på at Scorsese har lykkes i sitt prosjekt. Aller saftigst er referansen fra Variety-anmelder Todd McCarthy, som ganske enkelt skriver at Shutter Island tar samme plass i Scorseses filmografi som The Shining har i Stanley Kubricks. Det blir nesten overflødig å oppsøke flere omtaler etter en slik attest, og egentlig bør du også møte denne historien med minst mulig forkunnskap. Vi avslutter derfor denne artikkelen med noen utdrag fra et knippe ferske omtaler som i generelle ordelag beskriver følelsen av å se Shutter Island:

«The movie certainly keeps you in its grip from the opening scene: It’s a nerve-twisting, tension-jammed exercise in pure paranoia and possibly Scorsese’s most commercial film yet. With a top cast hitting their marks with smooth efficiency, «Island» looks like a boxoffice winner» (The Hollywood Reporter).

«Scorsese’s latest film, an adaptation of Dennis Lehane’s thriller Shutter Island, is the work of a master. It’s not a great Scorsese work – the script hobbles him – but it’s the work of a master at his height. This is Scorsese flexing his muscles and cracking his knuckles and making a movie that’s intense and thrilling and engrossing and beautiful and dense and, in the end, sadly stupid. But it’s still 95% of a truly great film, and even that other 5% is made with rock steady sureness» (CHUD.com).

«Shutter Island is, in the Godardian formulation, a vrai Scorsese film, in its way the most fully realized personal work of the Scorsese-DiCaprio collabs, a puzzle picture that, as it puts its plot pieces together, climbs to a crescendo that aims to reach that perfect note of empathetic despair we haven’t seen/heard in a Hollywood picture since Vertigo» (Some Came Running).

Shutter Island har norgespremiere fredag 19. februar.