shutter-island-hylles-i-berlin

Shutter Island hylles i Berlin

Berlinale’10: Mens dagens snakkis i Berlin sies å være det absurde ryktet om et potensielt samarbeid mellom Martin Scorsese og Lars von Trier på en nyskapning av Taxi Driver, er det lanseringen av førstnevntes Shutter Island som er festivalens virkelige hovedattraksjon.

Filmen er basert på en bestselgende roman av Dennis Lehane (som tidligere har fått Mystic River og Gone Baby Gone filmatisert) – og de av oss som har lest boka aner hva vi forhåpentligvis har i vente: En fengende fortalt krimgåte i mystiske omgivelser, og som allerede i boks form leses like mye som et visuelt mareritt. Eller med andre ord et materiale som skapt for Martin Scorseses filmtekniske begavelse, der han innenfor sjanger og univers virkelig får anledning til å briljere filmspråklig. Når man i tillegg vet at Scorsese, sammen med Leonardo DiCaprio, blant annet har sett opp igjen Alfred Hitchcocks Vertigo for inspirasjon – ja, så er det i seg selv en pirrende aperitiff på hva vi har i vente.

Traileren signaliserte også en sterk visuell tydelighet i Scorseses film, og det er befriende å lese at de første omtalene også lovpriser filmspråket. Det er for all del ikke snakk om en unison hyllest, men beskrivelsene er tydelige nok på at Scorsese har hoppet over i et mer spennende og personlig spor sammenlignet med flere av de siste prosjektene.

De positive vibbene startet egentlig for alvor med en tidlig omtale på Ain’t It Cool News i forbindelse med Butt-Numb-A-Thon tilbake i desember. En panegyrisk Harry Knowles hadde akkurat sett en tidlig versjon av Shutter Island, og slo fast følgende:

“It is a crime that SHUTTER ISLAND isn’t in the Awards race this year, as I feel it would most likely run off with the top honor and Best Actor for Leonardo DiCaprio – and I’m someone that isn’t always in Leo’s corner. This is not only his best work for Scorsese, but his best role to date.

The surrealistic dream imagery and possible drug dosing imagery is some of the most inspired, beautiful, haunting imagery from Scorsese’s entire career. This is a triumph of filmmaking.”

Men nå som filmen bare er noen dager unna verdenspremieren, med snikpremiere under den pågående Berlinalen, har flere anmeldelser kommet frem – og vi begynner å danne et reelt inntrykk av filmens mottakelse. Om ikke Shutter Island møtes med unison hyllest, er det ingen tvil om at filmen elskes av mange og mye tyder nå på at Scorsese har lykkes i sitt prosjekt. Aller saftigst er referansen fra Variety-anmelder Todd McCarthy, som ganske enkelt skriver at Shutter Island tar samme plass i Scorseses filmografi som The Shining har i Stanley Kubricks. Det blir nesten overflødig å oppsøke flere omtaler etter en slik attest, og egentlig bør du også møte denne historien med minst mulig forkunnskap. Vi avslutter derfor denne artikkelen med noen utdrag fra et knippe ferske omtaler som i generelle ordelag beskriver følelsen av å se Shutter Island:

“The movie certainly keeps you in its grip from the opening scene: It’s a nerve-twisting, tension-jammed exercise in pure paranoia and possibly Scorsese’s most commercial film yet. With a top cast hitting their marks with smooth efficiency, “Island” looks like a boxoffice winner” (The Hollywood Reporter).

“Scorsese’s latest film, an adaptation of Dennis Lehane’s thriller Shutter Island, is the work of a master. It’s not a great Scorsese work – the script hobbles him – but it’s the work of a master at his height. This is Scorsese flexing his muscles and cracking his knuckles and making a movie that’s intense and thrilling and engrossing and beautiful and dense and, in the end, sadly stupid. But it’s still 95% of a truly great film, and even that other 5% is made with rock steady sureness” (CHUD.com).

“Shutter Island is, in the Godardian formulation, a vrai Scorsese film, in its way the most fully realized personal work of the Scorsese-DiCaprio collabs, a puzzle picture that, as it puts its plot pieces together, climbs to a crescendo that aims to reach that perfect note of empathetic despair we haven’t seen/heard in a Hollywood picture since Vertigo” (Some Came Running).

Shutter Island har norgespremiere fredag 19. februar.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Robin Johansson sier:

    Virker som det er Polanski’s Ghost Writer som får medfart av kritikere og ikke Shutter Island som etter hva jeg har lest virker som en grei film.

  2. Fredrik Støbakk sier:

    Akkurat vært på kino. Skuffet. En psykothriller med utrolig lang oppygning (ikke så veldig stemningsfull heller), en helt ok spennede tilspissing, men en forutsigbar og overforklart slutt. Når jeg tenker etter, tror jeg at jeg falt av Scorseselasset i 1976, og det var før jeg ble født til og med.

  3. Veldig sant at det er “The Ghost Writer” som hylles – var i Berlin, og det var generelt mye mer buzz rundt den. Mottagelsen av “Shutter Island” oppfattet jeg som en stille skuffelse. I Norge fikk den jo direkte slappe kritikker! Scorsese pleier jo å få panegyriske omtaler uansett, selv når han lager sine mest skuffende filmer, så jeg kan ikke akkurat si at forventningene er i taket denne gangen. Men “The Ghost Writer” kan ikke komme fort nok! Polanski lager superclassy “they don’t make’em like this anymore”-thriller? Jeg står i kø allerede. Det er kaldt.

  4. Gleder meg vanvittig mye til begge disse filmene, ettersom dette jo er to av mine topp 5 favorittregissører. Jeg har lest begge bøkene (før det ble bestemt at det skulle gjøres film av dem), og må vel si at basert på det ble litt skuffet både over at dette skulle bli Polanski og Scorseses neste prosjekter. Bøkene innbyr til stilsikker, god underholdning på riktignok ganske ulike måter, men jeg hadde vanskelig for å se for meg at disse historiene kunne adapteres til virkelige mesterverk på lerretet, slik jeg alltid ønsker meg når Scorsese og Polanski lager ny film. Men jeg så absolutt for meg Shutter Island som den boka med klart størst filmatisk potensial av de to. Når det nå viser seg at begge to, etter alle solemerker, i hvert fall fremstår som vellykkede sjangerfilmer, er det lite som gleder meg mer!

  5. Støbakk: Du skulle vært der i ’80 i det minste.

    Gleder meg med dempet entusiasme til både Polanski og Scorseses nye filmer.

  6. Jeg tror denne blir en suksess, har gledet meg til Shutter Island i mange måneder nå! Håper den svarer til forvetningene :)

  7. Eirik Pettersen sier:

    Jeg har gledet meg lenge og hadde kanskje for høye forventninger, for jeg så den igår og ble desverre skuffet. Vanskelig å ikke være spent når scorsese lager hitchcock-inspirert thriller med dicaprio :) Men jeg syns den var forutsigbar og for treg i klippen. Den er stilren og spennende, og jeg skvatt der jeg skulle, så den var verdt pengene, skulle bare ønske den var hakket vassere i rytme og litt mer utfordrende i mystikken. Skal utvilsomt se den igjen, kanskje jeg liker den bedre neste gang :)

  8. Erik Vågnes sier:

    Så nettopp Shutter Island; glimrende film! Storslagen stemning fra første til siste bilde. Mektig soundtrack, herlig foto, historie, deilig mysterie-stemning, Leo er i slag, underholdende til tusen. Jeg er tvers igjennom fornøyd, en kjempeflott kinoopplevelse. Føles som Scorsese vender mer og mer tilbake til gamle hollywood, fortelle en interessant og tydelig fiksjonell uten noe form for “kulhet” som han gjorde i Departed, Casino, Goodfellas etc. Føles bra! Han trenger ikke lage flere filmer med rolling stones-soundtrack og folk som entrer en bar i slow motion. Noen vil kanskje kritisere denne filmen for å være anonym; jeg kan se det. Men jeg koser meg oppriktig med denne filmen, har gjerne lyst til å se den igjen med det samme.

  9. Daniel F N sier:

    Fantastisk film. Selvom det til tider virket som filmen slet med kontinuitetsfeil i klippepunktene, men fant senere ut at det måtte være jump-cuts. Så denne på Moss kino, og det var visst noe galt med lyden, fordi lydnivået hoppet plutselig opp og ned igjen. Veldig irriterende.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>