Sør-afrikanske filmdager på Lillehammer

Høgskolen i Lillehammer, i samarbeid med Nansenskolen og Lillehammer kino, har i en årrekke arrangert vinterfilmseminar, som kretser rundt et utvalgt tema med tilhørende filmvisninger og foredrag. De to siste årene har temaene vært samisk og norsk film med innvandringstematikk, mens det i år er Sør-Afrika som skal settes i søkelyset – og nå med Østnorsk filmsenter som medarrangør.

Sør-Afrika? Øyeblikkelig er dette neppe en filmnasjon man tenker videre mye over – det er sjelden at sørafrikansk film vies oppmerksomhet i vestlige medier. Med tanke på landets spesielle historie og stadig spente samfunnssituasjon er det egentlig rart at ikke sørafrikansk film har mer internasjonal slagkraft. Er årsaken en forholdsvis mager filmproduksjon, få gode filmer eller manglende eksport? På sørafrikanske filmdager kan vi kanskje få svaret. Seminaret har som mål å gi oss en utvidet forståelse for det sørafrikanske samfunnet, både i et sosialpolitisk og kulturelt perspektiv, og på bakgrunn av dette opplyse oss om hvilke filmer som lages i Sør-Afrika og, ikke minst, hvilke filmer som lages om Sør-Afrika. Paradoksalt nok har de fleste filmene om Sør-Afrika som har vært vist i Norge kommet fra vestlige filmskapere. Seminaret vil derfor forsøke å rette søkelyset på egenartede, sørafrikanske fortellerstemmer, men samtidig vise til likheter og kontraster mellom disse og filmer som Cry Freedom (Richard Attenborough) eller Farvel Bafana (danske Bille August).

Vinterfilmseminaret har førpremiere på Clint Eastwoods Invictus, og av en eller annen grunn er det en film jeg gleder meg litt til. Frem til i fjor hadde Eastwood aldri imponert meg skikkelig (selv om han pustet meg i nakken med Mystic River), men med sjarmbomben Gran Torino og spesielt mesterlige Changeling ble jeg rett og slett litt fan. Det skal sies at Invictus ikke har maktet å vekke min interesse verken gjennom trailere eller omtalen den har fått; det ser ut til at den er en gjennomgod, men også pregløs og litt intetsigende film med patos og flaggveiving som potensielt uspiselige ingredienser. Men samtidig har jeg fått sans for den kontrollerte, nøkterne måten Eastwood regisserer filmene sine på, og jeg er oppriktig spent på om dette bærer frukter i årets film.

Mer spennende er det likevel å få anledning til å se sørafrikanske filmer man ellers ikke ville plukket opp. More Than Just a Game forteller om politiske fanger som spiller fotball under sitt opphold på Mandela-fengselet Robben Island. Filmen er regissert Junai Akhmed, som selv kommer for å introdusere filmen og ha en diskusjon med publikum etter visningen. Vinneren av FIPRECI-prisen på Toronto-festivalen i 2008, Vanære, fikk norsk kinopremiere, men de som gikk glipp av filmen eller ønsker et gjensyn kan få muligheten nå. Dog er programmets mest anerkjente film Yesterday, som ble nominert til Oscar for beste utenlandske film i 2004. Selv synes jeg at filmprogrammets mest øyeblikkelig interessante innslag er et dokumentarprosjekt ved navn Move My Image. Denne filmen er laget av sørafrikansk ungdom og etterfølges av en diskusjon rundt Sør-Afrikas utfordringer i dag, ledet an av Junai Akhmed og Sør-Afrika-ekspert Liv Tørres. Sistnevnte holder også et foredrag ved navn «Forsoning-demokrati-rettferdighet?» i forbindelse med visningen av Deborah Hoffmann og Frances Reids Long Night’s Journey Into Day.

I tillegg til foredrag og filmvisninger, vil også sørafrikanske filmdager by på tematisk tilknyttede kunstutstillinger, konserter og servering. De to foregående årene med vinterfilmseminar har i mine øyne vært mindre vellykkede; på tross av at Lillehammer rommer både film- og fjernsynsvitenskap og Den norske filmskolen, har oppmøtet vært magert. Dette kan skyldes at programmene ikke har vært tilstrekkelig interessante eller aktuelle. I så måte synes jeg årets versjon virker lovende. Med et forestående fotball-VM i Sør-Afrika – som strengt tatt er en kulturbegivenhet, selv for oss mindre sportsinteresserte – føles det relevant å få et rikere innblikk også i filmnasjonen Sør-Afrika, for å kunne se hvordan de levende bildene er et uttrykk for landets historie, traumer og drømmer.

Seminarets program kan du finne her.