Oscar 2010: Kathryn Bigelow vinner DGA

Ja, den store nyheten fikk du allerede i ingressen, men at Kathryn Bigelow gudskjelov vant Directors Guild Award i helga bør glede flere enn oss som mener The Hurt Locker var fjorårets soleklart beste amerikanske film. Hun er den første kvinne i historien til å motta prisen, og posisjonerer seg nå helt i front for å stikke av med Oscar for beste regi 7. mars. Det er opplagt viktig at en kvinnelig regissør endelig får denne prisen, og da langt bortenfor alle idéer om kjønnskvotering eller andre former for tvunget posisjonering.

Bigelow har helt siden debuten for over 30 år siden markert seg som en tydelig stemme både i og utenfor Hollywood-systemet. Det har vært en real berg-og dal-banetur med Near Dark og Strange Days som de foreløpige beste filmene før fjorårets nervepirrende mesterlighet. Noen vil si at det er ekstra interessant at hun vinner i et år der mannsbastionen James Cameron er den andre store favoritten til regiprisene, men nei, ikke bare fordi de tidligere både var gift og samarbeidspartnere. For selv om Cameron er berømt for sine kvinnelige helteroller, er han utvilsomt også på mange måter inkarnasjonen på Hollywoods maskuline verdier. Men mer om det i en senere artikkel, la oss isteden se litt fremover.

At Cameron er den andre favoritten til årets gullmann sier mye om hvor langt foran Bigelow egentlig ligger. Avatar er kritikerrost og lovprist, men har sålangt bare Golden Globe som legitimering av favorittstemplet. The Hurt Locker har derimot rasket med seg det som er av priser i vinter, inkludert en overraskende Producers Guild Award for et par uker siden. Mange mener derfor at Avatars favorittstempel nå hviler mest av alt på dens største fortrinn -- inntjeningen. For selv om Akademiet de senere år har gitt forrang til den smalere filmen, er det liten tvil om at det er Hollywood-filmen med stor H de virkelig elsker. Den kritikerroste, publikumselskede mastodonten som gir penger i kassa samtidig som den begeistrer og engasjerer. Akkurat der har ikke The Hurt Locker mye å stille opp med -- den har sålangt spilt inn 16 millioner dollar på verdensbasis, tilsvarende det Avatar spiller inn på én dag hele seks uker etter premieren. Sannsynligvis ender det hele med en deling av beste film og beste regi, der Bigelow tar sistnevnte, mens Blue Man Group -- A Love Story Avatar får beste film. Og kanskje er det like greit, så får vi også den etterlengtede tydeliggjøringen av at førstnevnte pris faktisk går til produsentene og ikke regissøren -- et område der science-fiction eposet virkelig fortjener all honnør.

Selv er jeg allikevel møkka lei alt fokuset på Camerons film, og krysser nå det jeg har for at det er Bigelow som inntar podiet om noen uker. I påvente av det herlige øyeblikket, kan du høre regissøren og manusforfatter Mark Boal snakke om en av filmens mer intense scener: