Oscar 2010: Writers Guild of America

the-hangover

Reglementet til Writers Guild of America er et av de strengeste i den amerikanske filmbransjens utallige lauger og kritikerforeninger. Manus må meldes på, deretter blir hvert eneste tatt opp til diskusjon før de plasseres i kategoriene beste adapterte- eller beste originalmanus. Kontroverser er ikke uvanlig, så også i år. Først ble Jane Campions periodedrama Bright Star definert som en adaptasjon ut fra idéen om at filmskaperen hadde latt seg inspirere av hovedpersonen John Keats dikt, deretter forsvant både Quentin Tarantinos Inglorious Basterds og Tom Fords A Single Man fra kandidatlista, ettersom ingen av de to filmskaperne er medlemmer av WGA. Det virker kanskje logisk, men majoriteten av de andre laugene har forlengst besluttet at også ikke-medlemmer skal kunne nomineres. Et grunnlag for et slikt unntak er eksempelvis Ford, som aldri har skrevet et manus i sitt liv før og som dermed ikke en gang oppfylte kriteriene for å bli medlem.

LA Times har en større sak på ekskluderingen av Tarantinos manus. Øvrige titler som ikke ble med i kampen er blant annet An Education, District 9 og The Road – Alle tre titler som er blant favorittene til Oscar-nominasjoner når den tid kommer. I mellomtiden tar vi en titt på de manusene som endte opp med å bli nominert:

a-serious-man

Beste originalmanus
(500) Days of Summer, av Scott Neustadter & Michael H. Weber
Avatar, av James Cameron
The Hangover, av Jon Lucas & Scott Moore
The Hurt Locker, av Mark Boal
A Serious Man, av Joel Coen & Ethan Coen

Nominasjonen av Avatar har selvsagt ikke gått ubemerket hen i det amerikanske filmmiljøet Ikke fordi folk er sjokkert, men fordi dette bekrefter det mange har sagt de siste ukene – James Cameron kan enda en gang bli stående på podiet som verdens konge når gullstatuetter skal deles ut om noen uker. Allikevel er det ikke få som noe biskt har uttalt hvor absurd det er å se dette manuset på en slik liste, kanskje spesielt når ovennevnte produksjoner er satt på sidelinjen. Mange har også trukket frem Titanics manglende nominasjoner til manuspriser generelt, og påpeker at det vel ikke var manuset som gjorde Avatar til meget mulig tidenes største filmsuksess. Det skulle allikevel være rart om ikke A Serious Man eller The Hurt Locker stikker av med prisen, selv om outsideren The Hangover meget mulig fortjener det mest av alle.

star_trek_2009

Beste adapterte manus
Crazy Heart, av Scott Cooper etter en roman av Thomas Cobb
Julie & Julia, av Nora Ephron etter bøkene Julie & Julia av Julie Powell og My Life in France av Julia Child og Alex
Prud’homme
Precious: Based on the novel Push by Sapphire, av Geoffrey Fletcher etter romanen Push av Sapphire
Star Trek, av Roberto Orci & Alex Kurtzman, basert på tv-serien Star Trek skapt av Gene Roddenberry
Up in the Air, av Jason Reitman og Sheldon Turner etter en roman av Walter Kirn

Igjen mildt sagt overraskende å se Star Trek nå helt opp, men et tydelig signal om at Hollywood i år virkelig har anerkjent science-fiction-sjangeren. Det er selvsagt noe snodig at det ikke er Moon og diskvalifiserte District 9 som opptar plassene, men det er unektelig fortjent at en blockbuster og franchise-revitaliserende storfilm som denne er med. At Precious med dette endelig får vind i seilene også på andre områder enn skuespillerprisene, er også veldig hyggelig. Få filmer hadde bedre karakterer enn Lee Daniels film, få karakterer hadde bedre realistisk dialog! Julie & Julia og Crazy Heart har lenge vært nominasjonskandidater, men denne prisen tilhører uansett Up in the Air, som vel også stikker av med en Oscar i samme kategori.