- Montages - https://montages.no -
Begrepet: Caméra-stylo
Av Sivert Almvik , 24. november 2009 i Artikler
«Begrepet [1]» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.
Begrepet Caméra-stylo, som på norsk kan oversettes med «kamerapenn», ble fremmet av den franske filmskaperen Alexandre Astruc [2], og videreutviklet som en viktig del av auteur-teorien. Det hele var et bilde på hvordan Astruc så for seg filmskaperen som en forfatter: filmskaperen måtte benytte sin «penn» for å gjøre filmen sin egen og unik, og det betydde som regel å bryte de etablerte konvensjonene. Tidlige kritikere som François Truffaut [3] og Jean-Luc Godard [4] tok i bruk Astrucs begrep både i sin egen regissørkarriere, men også som en aktiv del av sitt verktøy for å argumentere for hva som var gode filmer.
Eksemplet under er fra David Lynch [5]s filmkarriere. Han har så og si tatt Astruc på ordet ved å benytte kamera som en egen «penn». Alle hans filmer er som regel ukonvensjonelle og man kjenner automatisk igjen en «David Lynch»-film.
Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no
Lenke til artikkel: https://montages.no/2009/11/begrepet-camera-stylo/
Lenker i denne artikkelen:
[1] Begrepet: http://montages.no/stikkord/begrepet/
[2] Alexandre Astruc: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Astruc
[3] François Truffaut: http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Truffaut
[4] Jean-Luc Godard: http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Luc_Godard
[5] David Lynch: http://montages.no/filmfolk/david-lynch
Klikk her for å skrive ut
Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.