- Montages - https://montages.no -

Montages.no

Begrepet: Caméra-stylo

Av Sivert Almvik , 24. november 2009 i Artikler

Kamera som penn

«Begrepet [1]» er en spalte der vi enkelt forklarer opprinnelsen og betydningen av et begrep knyttet til filmens verden.

Begrepet Caméra-stylo, som på norsk kan oversettes med «kamerapenn», ble fremmet av den franske filmskaperen Alexandre Astruc [2], og videreutviklet som en viktig del av auteur-teorien. Det hele var et bilde på hvordan Astruc så for seg filmskaperen som en forfatter: filmskaperen måtte benytte sin «penn» for å gjøre filmen sin egen og unik, og det betydde som regel å bryte de etablerte konvensjonene. Tidlige kritikere som François Truffaut [3] og Jean-Luc Godard [4] tok i bruk Astrucs begrep både i sin egen regissørkarriere, men også som en aktiv del av sitt verktøy for å argumentere for hva som var gode filmer.

Eksemplet under er fra David Lynch [5]s filmkarriere. Han har så og si tatt Astruc på ordet ved å benytte kamera som en egen «penn». Alle hans filmer er som regel ukonvensjonelle og man kjenner automatisk igjen en «David Lynch»-film.


Artikkel skrevet ut fra Montages: https://montages.no

Lenke til artikkel: https://montages.no/2009/11/begrepet-camera-stylo/

Lenker i denne artikkelen:

[1] Begrepet: http://montages.no/stikkord/begrepet/

[2] Alexandre Astruc: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Astruc

[3] François Truffaut: http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Truffaut

[4] Jean-Luc Godard: http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Luc_Godard

[5] David Lynch: http://montages.no/filmfolk/david-lynch

Copyright © 2009 Montages.no. All rights reserved.