Baumbach og Coppolas neste ferdige

 

Noah Baumbach og Sofia Coppola figurerer helt i toppen på listene over USAs mest interessante regissører av i dag. Trass i det, greier begge å gjennomføre innspillinger uten at omverdenen får spesielt mye innblikk i prosessen. Baumbach forrige film; den oversette og skandaløst ignorerte Margot at the Wedding, forble da også usett i det store og hele. Coppola på sin side lanserte Marie Antoinette med brask og bram i Cannes, men filmen vekket aldri den store interessen hos publikum. Meningene om filmene kan være todelte, men begge titler befestet regissørenes posisjon som kompromissløse talenter.

Kanskje ikke så rart da at vi venter med stor spenning på deres nye filmer, og spesielt Coppolas Somewhere. Delvis innspilt på legendariske Chateau Marmont på Los Angeles Sunset Boulevard, skal dette være en historie om en skuespiller (Stephen Dorff) som møter seg selv i døra når hans 11-årige datter (Elle Fanning) besøker han på hotelrommet. Ok, så er det kanskje ikke den mest banebrytende pitchen du har hørt, men det blir mer interessant når vi får vite at historien er basert på regissørens forhold til sin berømte far. Enkelte scener skal sågar være direkte filmatiseringer av hendelser fra deres eget liv, blant annet en lengre sekvens der far og datter drar til Italia for at førstnevnte skal motta en ærespris.

Premieren er ventet å finne sted på neste års Cannes-festival, mens de første interne visningene skal finne sted på American Film Market som går av stabelen denne uka.

Baumbachs nye film Greenberg vet vi atskillig mindre om, rent bortsett fra at han har kona Jennifer Jason Leigh i hovedrollen, og et birollegalleri bestående av blant annet Ben Stiller og Rhys Ifans. Handlingen sentrerer rundt en fyr som får livet sitt snudd på hodet da han faller for brorens assistent. En svart komedie sies det, og forhåpentligvis en videreutvikling av det beske dramaet han så mesterlig ga oss med Margot at the Wedding og The Squid and the Whale. Også denne skal presenteres under AFM, og de første reaksjonene vil nok ikke vente på seg.

Det er interessant å nevne at begge filmer har Harris Savides bak kamera. Han er selvsagt mest kjent for sitt samarbeid med Gus van Sant, men gjorde også det mildt sagt gnistrende fotoarbeidet på Jonathan Glazers Birth og David Finchers Zodiac. Hva det vil ha å si for Coppolas ganske så markante visuelle uttrykk blir spennende å se!