redacted-et-memento-mori-for-youtube-generasjonen

Redacted – et memento mori for YouTube-generasjonen

REDACTED3

REDACT: To prepare, edit, revise for publication.

Brian De Palmas Redacted vant Sølvløven i Venezia for beste regi høsten 2007, havnet på toppen av Cahiers du cinémas liste over de beste kinofilmene i 2008, og ble trukket frem av enkelte kritikere som en av de mest kompromissløse og visjonære krigsfilmene noensinne. Det som skjedde videre er både merkelig, synd og forståelig på én og samme gang. For filmen ble hatet av såvel majoriteten av kritikerne som publikum, og det som først var en sensasjon, endte opp med å bli hysjet ned og glemt -- kort sagt: Redacted. Og til dags dato står fortsatt filmen uten distributør i Norge.

I forbindelse med helgens premiere på Kathryn Bigelows svært hyllede Irak-film The Hurt Locker føles det derfor naturlig å bringe De Palmas film frem i lyset. Redacted er inspirert av en sann hendelse, der en gruppe amerikanske Irak-soldater voldtok og drepte en fjorten år gammel jente, og familien hennes som var vitne til det fryktelige overgrepet. Videre er filmens form basert på videodagbøker De Palma fant på YouTube, og han bruker dette som en bro mellom filmens kombinasjon av ulike formater; her finnes både rekonstruerte nyhetreportasjer og bloggvideoer fra Al Qaeda.

Mest provoserende er kanskje innslagene som forestiller en fransk dokumentar, der kameraet zoomer inn på soldatenes svetteperler som vasker glohete kinn mens irakiske barn leker i sanden, i sakte film. Denne parodien er definitivt over grensen for hva man egentlig kan tillate seg, men De Palma later til å være genuint uinteressert i det politisk korrekte, og måten disse krigsromantiske sekvensene kommenterer den amatørmessige videodagbok-realismen på, gjør at man tvinges til å reflektere over krig som fenomen og forestilling. Amatørskuespillere gestalter rollene sine med klønete vågemot, og bidrar til å skape et pinlig teaterstykke det nesten er umulig å nyte på noe plan. Dette er like vanskelig som Godard på sitt mest polemiske, bare langt mindre svelgelig, hvilket må sies å være overraskende spenstig til å komme fra en mester som for lengst har passert sin gullalder.

REDACTED 2

Viktigheten av en film som Redacted tappes når den i såpass stor grad har blitt skjermet for et større publikum, men det er lenge siden sist jeg så en film som så til de grader fordrer til debatt og en aktiv tilskuerpersepsjon. Susan Sontag skrev at alle fotografier er et memento mori – at de påminner oss om vår dødelighet, sårbarhet og foranderlighet. I så måte er Redacted skremmende effektiv.

Jeg både håper og tror at Redacted kan få en gjenreisning når kontroversene har forlatt oppmerksomhetssfæren, slik at filmen kan leses reflektert og forhåpentligvis innlemmes som en viktig del av både krigsfilmens og Brian De Palmas allerede imponerende kanon.

Du kan kjøpe filmen til en billig penge her.

En scene fra filmens parodi på poetisk dokumentarfilm:

Intervju med Brian De Palma om Redacted og Irak-krigen:

En illsint anmeldelse som på mange måter oppsummerer hvorfor filmen er et viktig debattinnlegg:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Noe av det som slo meg ved Redacted, foruten sterk tematikk, var at de rekonstruerte YouTube-klippene, overvåkingskamera-opptakene (med lyd!?), og amatørvideosekvensene etc. rett og slett ser lite autentiske ut. Jeg mistenker at filmen ville vært mer effektiv om de hadde klart å fått dette til å se ut som noe mer enn “Hollywood-versjoner” av webkamera og lommevideo. Når den uttalte intensjonen til DePalma er å vise at “dette skjedde, og dette kildematerialet finnes der ute på nettet”, så er det ganske ironisk at han får meg til å tro såpass lite på realismen i scenene han serverer.

  2. bjorn sier:

    Dette var interessant lesning, hadde ikke hørt om denne filmen før – men fikk lyst å sjekke den ut nå iallefall. Thanks!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>