tilbake-til-blair-witch-ti-ar-etter

Tilbake til Blair Witch ti år etter?

The Blair Witch Project

16. juli 1999 hadde lavbudsjettfilmen The Blair Witch Project kinopremiere i USA. Resten er filmhistorie. Med et opprinnelig innspillingsbudsjett på $20,000-$25,000, og påfølgende billettsalg på $248 millioner, fikk filmen tidenes høyeste fortjeneste målt i den proporsjonale forskjellen mellom budsjett og resultat. Dessuten var filmen i seg selv banebrytende, og medførte et paradigmeskifte innen horrorsjangeren.

Denne sommeren markeres 10-årsjubileet, og både Entertainment Weekly (EW) og BBC har snakket med regissørene Daniel Myrick og Eduardo Sánchez. I intervjuet med EW gjenforteller de historien om innspillingen, og Myrick beskriver hvordan prosjektet utviklet seg fra originalideen frem mot den legendariske premieren på Sundance i 1999:

We were intending to hopefully amass maybe 20 or 30 minutes of usable footage out there in the woods. Originally, the film was intended to be a fake documentary where we’d have all this analysis and talking heads that would support this “found footage.” It wasn’t until later when we started compiling all this footage that Ed and I started realizing we may have a whole film in just what we shot out in the woods with the kids. But because it was pretty unorthodox, we really weren’t sure how an audience would respond to it. And then when we got to Sundance, the response was pretty overwhelming.

The Blair Witch Project

Resultatet ble at distributøren Artisan Entertainment kjøpte rettighetene natten etter første visning, og i halvåret som fulgte bygde de enestående buzz for filmen gjennom kanskje tidenes mest briljante internettkampanje. Jeg husker fremdeles følelsen av å klikke meg inn på sider som skrev om denne dokumentarfilmen der filmskaperne “forsvant på ordentlig”. (Nettsiden er fremdeles online.) Da den ubegripelige økonomiske suksessen var et faktum, var verden med ett i filmskapernes hender – og det uunngåelige tilbakeslaget kom like raskt. Sánchez forteller om hvordan de trakk seg ut av systemet i etterkant:

They kept sending us scripts of just pretty much every horror film that was in development or about to go into production. We got offered The Exorcist prequel, but they were like, “Look, here’s the script. We start shooting in two months!” Dan and I could not have made another horror movie right away. We were in this really dark place with Blair Witch for two or three years, and we just felt we needed to get the hell out. And we finally found ourselves with money, and it was time to buy a house, buy a nice car, get married, and start having kids. So life all of a sudden got in the way of filmmaking, which had never happened before to me! [Laughs]

I tiden siden debutfilmen deres ble verdensberømt har de begge laget nye filmer, men det meste har gått upåaktet hen, eller rett-på-video som det heter. De har heller ikke regissert noe sammen siden The Blair Witch Project. Men nå har arbeidet på en ny oppfølger begynt. De distanserer seg begge fra Book of Shadows: Blair Witch 2, som Artisan hasteproduserte i 2000. De forteller at nye ideer har modnet, og til BBC gir Sánchez en del pekere til hva de ser for seg – dersom en tredje Blair Witch-film blir en realitet:

“Ideally, each Blair Witch film would be a completely different kind of movie,”, he says. “We’ve thought about doing a film that takes place in the late 1700s and looks like a [Stanley] Kubrick movie with gritty looking people and lighting. But now, we’re thinking about going back and and seeing what happened directly after the first film finished. I think it will have some kind of video element in it, but it won’t be a first person hand-held movie.”

Jeg klarer ikke helt å bli interessert i en tredje film ut fra ingenting, men dersom de to originalregissørene klarer å gjenskape et kreativt samarbeid som ligner det opprinnelige de utviklet på 90-tallet, da skal jeg følge prosjektet med nysgjerrighet. Utover det foretrekker jeg å holde på minnet mitt av den intense, svært autentiske følelsen av grøss og frykt jeg opplevde da jeg så The Blair Witch Project for første gang. Det var unikt.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Dette var svært interessant å lese. Jeg husker selv følelsen jeg satt med etter den første filmen som var en blanding av sjokk og nyskjerrighet. Som du sier var det aller verste å gå på nett der det aller største sjokket kom. DET ER EKTE! Det gikk flere dager der jeg spekulerte i det. Jeg håper de klarer å skape en lignende tredje oppfølger ettersom at den andre filmen ikke var helt i mål :P

  2. Jeg tror det var mange av oss som hadde den opplevelsen. Om ikke det kommer en tredje film fra disse regissørene, la oss håpe at vi får oppleve et like originalt horrorfilmprosjekt igjen i fremtiden.

  3. Even G. Benestad sier:

    Virkemidlene de tok i bruk kom ikke direkte fra dem!

    Ruggero Deodato regisserte den brutale Cannibal Holocaust i 1980. En film som baserer seg på dokumentarspråkets realisme. En berømt dokumentarist og hans team forsvinner i jungelen etter at de har reist inn for å lage film om kannibaler. Ett år senere reiser en ny gruppe etter dem for å se hva som skjedde. De finner en rekke filmruller og disse avslører den grusomme skjebnen som møtte dokumentaristene året før.

    Filmen var så realistisk at filmteamet ble trukket for retten beskyldt for å ha myrdet mennesker i virkeligheten. Dette var selvsagt ikke tilfelle, men hovedrolleinnehaveren gikk med pass og penger i skoene under hele innspillingen siden han selv ikke var sikker på om dette var ren snuff. En ting er i alle fall helt sikkert og det er at dokumentardelen er vanskelig å se på, siden den føles veldig ekte. I tillegg er alle dyredrapene både ekte, motbydelige og fryktelig detaljerte.

    Hvis det gjøres klipp i dokumentardelen så kommer de som regel etter at du har sett den andre fotografen komme litt inn i bildet. På denne måte lurer de seg unna fella en rekke andre mockumentarister har gått i. Både før og etter…

    Cannibal Holocaust ble beryktet og fikk meget god markedsføring fordi det gikk rykter om at dette var ekte vare.

    Blair Witch spiller videre på disse tankene, men de legger helt klart til det overnaturlige elementet.

  4. Aksel Akselsen sier:

    Husker også godt Blair Witch-hypen, men var da ganske velkjent at dette ikke var ekte da filmen omsider kom til Norge? Husker i alle fall at Filmmagasinet hadde smånyheter om filmen mange måneder før den fikk bred visning i USA til og med, samt at det var små making of-programmer om filmen på norsk TV i forkant av og mens filmen gikk på kino. Var ganske “underwhelmed” for å si det sånn da filmen hadde norsk premiere. Jaja, fint for dem at de gjorde helt vill profitt på den, da.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>