Ninjatroppen stormer nettet

Den nye norske spillefilmen Kommandør Treholt & Ninjatroppen (tidligere kjent under arbeidstittelen «Nytt Norsk Håp») er nå under innspilling. Det har så langt ikke vært lett for publikum å vite hva som er i vente, ettersom Tordenfilm har holdt kortene tett til brystet. Norsk Filminstitutt har riktignok en stund hatt liggende en svært entusiastisk – dog ikke spesielt klargjørende – prosjektbeskrivelse på nettet, men først i forrige uke ble hovedrolleinnehaver Mads Ousdal annonsert, sammen med det første offisielle bildet fra produksjonen.

Denne uken tar Ninjatroppen ytterligere et skritt ut av skyggene, med ny Facebook-side, en Twitter-konto, og lanseringen av en offisiell produksjonsblogg for filmen. Bloggen presenteres i samarbeid med Montages, og er å finne på på ninjatroppen.montages.no. Her vil både manusforfatter og regissør Thomas Cappelen Malling såvel som produsent Eric Vogel dryppe diverse ninjarelatert stoff det kommende året, frem mot première neste høst.

Vi benytter anledningen til å stille Vogel et par spørsmål:
(For ordens skyld: Eric er personlig venn av undertegnede, og allerede løst tilknyttet Montages som fast inventar i podkasten vår, Filmfrelst.)

Produsent Eric Vogel (Tordenfilm)
Produsent Eric Vogel (Tordenfilm)

Hva kan vi vente oss å få servert i produksjonsbloggen?

– Her vil det komme rene nyheter etterhvert som prosjektet skrider framover, samt behind-the-scenes-stoff. Dette er som forventet av en produksjonsblogg. Men utover det vil det også være et sted hvor bidragsyterne, dvs. regissør Thomas, meg og et par andre stabsmedlemmer, kan ytre oss om andre ting vi finner interessant – enten det er filmfaglig knyttet til vårt prosjekt eller ikke.

Bloggen blir strengt tatt ikke Ninjatroppens første møte med nettet. I februar ble det opprettet et prosjekt for Norwegian Ninja (filmens engelske tittel) på den kollaborative filmsiden WreckAMovie.com, hvor filmproduksjoner får drahjelp via crowdsourcing. Hva har dette hatt å si for filmen så langt?

– Det har vært interessant på flere plan. Vi har fått konkrete innspill på ninjatekniske ting, kostymer/scenografi, VFX, referansefilm, og nå etterhvert lanseringstiltak. Disse innspillene har i noen tilfeller reelt påvirket produksjonsmessige valg vi har tatt, men også vært en bra måte å lodde utenforståendes forventninger til prosjektet på. Det er spesielt nyttig fordi det er en internasjonal portal – brukere fra alle nordiske land, samt Tyskland, Israel, USA, Sveits, Irland, Ukraina, Nederland og Polen følger prosjektet vårt. Dette gir oss innsikt i hvordan filmen oppfattes utenfor det norske perspektivet, hvilket igjen kan gi oss nyttig innsikt i hvordan vi skal presentere prosjektet utenlands.

Dagens filmproduksjoner tar i (svært) varierende grad i bruk internett og sosiale medier i markedsføringen. Hva er Tordenfilms sosiale ninjateknikk? Hvordan skal dere generere interesse og forberede publikum opp mot lanseringen?

– Strategien er enkel: å kommunisere toveis med vårt publikum om det vi driver med, til beste for begge parter. De kanalene vi opptrer i vil være førstehåndskilder til nyheter, bilder/video og refleksjoner direkte fra oss som står bak prosjektet. Når det gjelder hvordan vi skal generere interesse så handler det om timingen for når vi forteller hva, til hvem. Vi har mye på lur…

Budsjettet ligger ifølge NFI på moderate 17,9 millioner. Hvordan skal dere klare å lage spektakulær action med dette?

Kommandør Treholt & Ninjatroppen er en produksjon hvor vi bruker alle filmtriksene i boka. Vi kommer dit vi skal med et godt definert regikonsept, et bra team og nok tid til forarbeid. Viktige hjelpemidler for akkurat action har vært pre-visualisering (både med og uten VFX), grundig locationscouting, samt mange og lange prøver av stunts og kampkoreografi. Det kommer til å smelle!

Hvordan går det med opptakene (og hvor kan folk bedrive ninjaspotting for tiden)?

Vi er midt inne i vår tredje uke av i alt ni – og så langt har alt gått veldig bra! Filmingen pågår i Oslo-området nå, men vi er selvsagt usynlige. Så det blir vrient å drive med ninjaspotting.

Det er fremdeles en del mystikk rundt dette prosjektet. Hva slags type film er det egentlig vi kan vente oss? Action? Komedie? Mockumentary?

– Det er en ninjafilm.

On location med Ninjatroppen på Folgefonn i Hordaland (Foto: Tordenfilm / Nina Elise Johansen).
On location med Ninjatroppen på Folgefonn i Hordaland, august 2009. (Foto: Tordenfilm / Nina Elise Johansen).

For mer ninjastoff, klikk deg videre til den offisielle produksjonsbloggen på ninjatroppen.montages.no.