filmfrelst-24-basterds-avatar-day-og-rottenetter-spillet

Filmfrelst

Filmfrelst #24: Basterds, Avatar Day og Rottenetter-spillet

Filmfrelst_24
Fra venstre: Christoph Waltz i Inglourious Basterds, sint Na'vi i Avatar og Christian Rubeck i Rottenetter.

Vi har en ekstra lang episode med Filmfrelst denne gang, og håper det kan kompensere for at det blir et par uker til neste episode. Lyttere med god stamina vil blant annet få med seg våre inntrykk etter å ha sett 17 minutter av Avatar, et intervju med Are Sundnes i Hyper Interaktiv og filmprodusent Stein Kvae om historien bak og rundt Rottenetter-spillet, og en lengre samtale rundt Quentin Tarantinos nye kinoaktuelle film, Inglourious Basterds.

Noen relevante lenker for denne episoden:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 15 kommentarer

  1. Plukk opp Bigelows “Near Dark”! Et nydelig debutverk; stemningsfull til tusen og overraskende brutal. Vil også tro at den har inspirert mange av de revisjonistiske vampyrfilmene som blomstrer frem i disse dager…

  2. Geir Botterli sier:

    Nok en bra episode! Men kan dere fikse linken til de Tarantino-intervjuene? Jeg vil gjerne se dem.

  3. Ah – sorry, har fiksa linken nå!

  4. Frank sier:

    Problemet til basterds er at jeg ikke bryr meg det grann om karakterene etter en stund. Om den ene dauer eller den andre overlever er meg knekkende likegyldig.

    Filmen er bra den, men mangler litt på innlevelsen….

  5. Bifaller sterkt anbefalingen av Near Dark (samtidig som jeg er litt overraskert over at så mange av dere ikke hadde sett eller engang hørt om den)! I tillegg til å være en av tidenes beste vampyrfilmer, var den også en aldri så lite gjenforeningsfilm for tre av skuespillerne fra Aliens, allerede året etter.

    Jeg er ikke helt enig i påstanden om at Max Manus ikke skapte debatt, forøvrig, for det gjorde den da vitterlig – fortrinnsvis anført av Erling Fossens brannfakler i Aftenposten.

  6. Even G. Benestad sier:

    Lars Ole Kristiansen!

    Jeg må sette deg litt på plass her siden Near Dark ikke er et debut verk.

    Kathryn Bigelow’s første film var The Loveless fra 1982. Ikke på langt nær så spennende som Near Dark, men allikevel en inntresant debut;).

  7. Ah! Det visste jeg ikke – burde ha dobbeltsjekket der ;)

  8. Slik bør forøvrig Avatar-fonten se ut. Renskåret, elegant og sjangertro. Empires nye bilder fra filmen er dessuten ganske oppmuntrende, tatt nedturen etter traileren i betraktning.

  9. Flu Hartberg sier:

    Karsten og Eirik SS: Dere skylder meg en offesiell unnskyldning!
    Sitater fra podkasten deres:
    Karsten: “…samtidig som klarer å være en karakter som ikke er helt tegneserie…”
    Eirik: “…mer og mer karikaturer, mer og mer tegneseriefigurer han lager i sine filmer”
    Dette sier dere altså som noe negativt! Fy skam!
    Les denne kommentaren av Øyvind Holen og bli bedre mennesker som ikke rakker ned på tegneseriemediet: http://oyvindholen.wordpress.com/2009/01/03/ignorante-filmanmeldere/

    Ellers må jeg si at dette var en herlig, lang og passe nerdete podkast. Takk.

  10. Tar kommentaren din til meg, Flu, men regner også med at du vet hvor glad jeg er i tegneserier og at det ligger mye i den typen ordbruk som det ikke alltid er tid til å utdype (selv i en podkast av Filmfrelsts romslige minuttmengde.).

    Leser Øyvind Holen med ærbødighet!

  11. Kathrine Haaheim sier:

    Så morsomt og inspirerende å høre på dere! Jeg har så langt kun hørt denne episoden, men det blir ikke den siste. Takk, og lykke til videre!

  12. Hyggelig å høre, Kathrine. Vi anbefaler Filmfrelst-arkivet varmt!

  13. E sier:

    Halla gutta. Nå er det på tide å få ut en ny podcast om District 9!

  14. Coming up, E (fredag, tror jeg)!

  15. Avatar-teknikk:
    Dette kamerasystemet til Cameron er vel strengt tatt bare en rigg, som han har puttet to Sony F23-kameraer med matchede Angenieux-zoomer på. Så syns dere tar litt i når dere sier at Cameron har “bygd sitt eget kamera og linsesett. ”

    “The PACE/Cameron Fusion System [...] consists of two cameras mounted on computerized chassis with a half-silvered mirror. The first camera shoots through the mirror, while the second shoots the reflected image.” http://www.pacehd.com/

    My Bloody Valentine, som dere nevner, er skutt på Red One og SI2K med en 3D-rigg fra Paradise FX. http://paradisefx.com/

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>