Nydelig poster til Antichrist

Vi blir ikke ferdig med Antichrist her på Montages – majoriteten av oss anser filmen som noe av det beste vi har sett i hele år, ja, på flere år. Det forferdelige mesterverket har allikevel blitt en real flopp på kino, trass i Lars von Triers mange taktiske og ikke fullt så taktiske pr-stunt. Vel, i Frankrike har filmen gjort det noe bedre, og ikke bare fordi den fikk en helt nydelig og ikke minst tiltrekkende plakat, men fordi franske anmeldere rett og slett tok den på alvor. Som vi ga klart uttrykk for på vår podcast om filmen, mener vi jo at norske anmeldere ettertrykkelig beviste sin ignorans i møtet med den ganske så komplekse og ambisiøse produksjonen.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Beklager, men der tar du feil! :-)

    Den plakaten vi har sett på kinoene her hjemme er mye bedre. Den bruker jo grafikken fra kapittelplakatene i filmen (som Per Kirkeby sto for) på en utmerket måte, mens fonten på den franske plakaten er… la meg se, …jo, stygg. Og hva er det disige sløret som ligger over der? Det ser ut som om noen har lagt ei feit hånd på dataskjermen min.

  2. Jan Trygve sier:

    Her må jeg si meg enig med Svein Inge. Den franske plakaten synes jeg er fryktelig å se på. Den virker amatørmessig. Jeg vet ikke om jeg om synes plakaten her til lands var veldig bra, men den gav med mye mer enn den franske.

  3. Tja til kommentarene – jeg synes det er en fin fransk plakat, som viser at distributører kan (og bør om nødvendig) ta veier utenom Zentropas sementerte markedsapparat.

    Per Kirkebys originale tittelarbeid skal dog ha sin honnør; når får vi et lignende helhetlig, egenartet grafisk arbeid i en norsk film? Eller har vi allerede noen eksempler?

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>