kortklipt-27

Kortklipt, 2/7

Applaus
"Applaus" - den danske filmen i konkurranse.

1. Om noen dager reiser nesten hele Montages-redaksjonen til Karlovy Vary International Film Festival (KVIFF), hvor en av Europas viktigste filmfestivaler arrangeres i åtte dager til ende. Vi kommer til å dekke festivalen bredt og ned til minste detalj. Naturlig nok gleder vi oss enormt, noe også det amerikanske bransjebladet Variety ser ut til å gjøre – de er samarbeidspartnere med eget sideprogram. I en fin profilartikkel om festivalen beskriver Variety mange av de unike sidene ved KVIFF som gjør arrangementet til slik en enestående festivalopplevelse:

[“A magnet for student backpackers — who camp out at a sports stadium or, in dry weather, in parks and squares — the fest feature 14 screening venues, none of which is more than a few minutes’ walk from the other. It makes for a festival that is closer in atmosphere to freshman week at college than more-businesslike fests such as Berlin or more glossy ones like Cannes.“]

*****

2. Den amerikanske filmprodusenten Tommy Pallotta (A Scanner Darkly) havnet tidligere denne måneden i en rekke filmmediers søkelys da han valgte gratis internettdistribusjon av sin nye film, American Prince, gjennom åpne fildelingsnettverk (her er den). Nettstedet TorrentFreak, som skriver nyheter og artikler fra bittorrent-verdenen, har intervjuet Pallotta om valget han tok – og samtalen resulterer i en rekke interessante problemstillinger:

[“In fact, part of the reason I am releasing American Prince on BitTorrent is for the hope that it breaks the top 100. I live in Amsterdam now, so the only way I can keep up with some of my favorite shows, events, and films is to download. I think it is great, especially for filmmakers of niche movies. My movies tend to get limited releases and are more of the cult film status, so the initial release is often overlooked or simply the movie is unavailable in many areas. For me as a filmmaker it is most important that the work I make get seen. I feel for many people and places, downloading is the only way they will get to see my movies. Waking Life is a movie that I produced that is a pretty interesting example of that. It seems more popular today that when it came out in 2001. I think BitTorrent and steaming sites like YouTube are completely responsible for that phenomena. Since I use BitTorrent, I wanted to give back to the community, that was part of the motivation is releasing American Prince via BitTorrent.“]

*****

La den rette komme inn - britisk plakat

3. Matt Reeves, regissøren av Cloverfield, er ansatt av produksjonsselskapet Overture films til å skrive og regissere en amerikansk remake av Tomas Alfredsons La den rette komme inn (i mine øyne 2008s beste film, uavhengig av sjanger). Helt fra prosjektet ble lansert har fansen hatt piggene ute, og først nå snakker Reeves selv om adaptasjonen. L.A. Times har intervjuet ham om prosessen med å adaptere det svenske mesterverket til amerikanske forhold. (/Film og FirstShowing.net kommenterer saken.)

[“Reeves signed on to adapt and direct an American remake of the cult hit, now called “Let Me In,” the English translation of John Ajvide Lindqvist’s original novel. He recently finished a second draft of the script, currently set in Reagan-era Colorado, and is scouting locations, looking to maintain the original story’s chilly, snow-swept environs. The film is scheduled for a fall 2010 theatrical release.“]

*****

Avid

4. Ukas nerdesak: Fagforeningen for filmklippere i den amerikanske filmbransjen, ACE, har nylig bidratt til å spisse konflikten mellom verdens to ledende profesjonelle klippeverktøy; Avid Media Composer og Final Cut Pro. For aller første gang skal foreningen dele ut en pris de kaller ACE Technical Excellence Award, en offisiell anbefaling fra ACE om bruk av et spesifikt kommersielt produkt. Prisen går til Avid, og med denne annonseringen har ACE vedlagt et klart signal om misnøye med Apples konkurrerende programvare. Dette har ledet Variety til å kjøre en sak om den latente (og evige?) konflikten mellom disse to verktøyene. (BONUS: Video av et foredrag om Tetro med legenden Walter Murch, den fremste representanten for bruk av Final Cut Pro til klipping av spillefilm.)

[“The subtext of the kudo announcement is also a message to producers: ACE’s members are frustrated about not having a choice of which tools they use, and they don’t like being forced to use alternatives to Avid. […] Harry B. Miller III, an ACE board member and head of the org’s technology committee, said Avid “has always had the superior product” among editing software packages, but recently the company has also gone out of its way to solicit feedback from editors and shape the product to their needs. Apple, by contrast, has been slow to improve Final Cut Pro. Miller said, “Apple and Final Cut Pro doesn’t listen, doesn’t respond, doesn’t solicit our opinion.”“]

*****

5. Ukas video er et glimrende eksempel på hva som kan bli fremtidens filmkritikk; videoessayet. Pioneren for denne formen er Matt Zoller Seitz, tidligere filmkritiker i The New York Times. I forbindelse med premieren på Michael Manns nye spillefilm Public Enemies har Seitz produsert et videoessay i fem deler for Moving Image Source som analyserer Manns filmografi. Første del er nå online, og er et vidunderlig sammensatt blikk på Miami Vice-perioden i Manns karriere. Varmt anbefalt! Se hele denne, og gled dere til de fire neste delene:

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Mikkel sier:

    Har vært trofast Avidbruker i mange år, men når billigste brukbare DI/finishing-løsning koster 45 000 EUR (Scratch) har Avidbrukere et utrolig handicap sammenliknet med FCP brukere som har tilgang på Color (fin semi-realtime DI løsning)… Om ikke Avid får gjort noe med dette snart, ser jeg ikke noe poeng i holde meg til Avid’en, når jeg uansett ender opp med å gjøre finish i FCP.

    Men det går raskt å klippe i Avid, det skal dem ha…

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>