Clint Mansell endelig i eliten med Moon?

Clint Mansell har lenge arbeidet i skyggen av mer kommersielle komponistkollegaer som Hans Zimmer, John Williams og Danny Elfman. Med et lydbilde som prioriterer det subtile over det voldsomme, det antydende fremfor det forklarende, krever musikken hans atskillig mer enn de nevnte kollegaene. Allikevel er Mansell vel så gjengjennelig som Zimmers synth, Williams trompeter eller Elfmans barnekor. Ihvertfall for oss som elsker filmmusikk.

Misforstå meg allikevel ikke – Mansell har fått mye ros for sitt arbeide på filmer som The Fountain og Requiem for a Dream. Ja, han var sågar Golden Globe-nominert for arbeidet på The Wrestler, men blant allmennheten er og forblir Mansell en difus skikkelse.

Denne uka ble Mansells filmmusikk til den mye omtalte science-fiction-filmen Moon sluppet på iTunes og i musikkbutikker i Statene, det ene og alene fordi kritikere og fans har krevd det utgitt. Flere omtaler det som årets beste, og meningene later til å være at Mansell med arbeidet endelig tar steget opp i eliten blant de store komponistene. Tallene sier ihvertfall sitt – allerede etter en dag var albumet i tet på salgslistene, og når jeg skriver denne saken er det allerede inne på topp 100 hos iTunes. Her er et av sporene:

Vi skrev forøvrig om debutant Duncan Jones tilsynelatende mesterlige lavbudsjettsepos tilbake i april, og gleder oss fortsatt vilt til å se filmen. Etter hva jeg kan se, har filmen enda ikke fått noen norsk lanseringsdato, men jeg krysser fingrene for at vi får se denne på skikkelig lerret!

Du kan lese mer om filmen på dens hjemmeside, mens du finner et flott intervju med Mansell vedrørende musikkarbeidet her.

moon