Hvor er lanseringen av Snarveien?

Snarveien
Marte Germaine Christensen i "Snarveien".

På sensommeren, fredag 31. juli, er det i følge Filmweb kinopremiere på den nye norske horrorfilmen Snarveien. Filmen regisseres av debutant Severin Eskeland, produseres av Exposed og vil bli distribuert av SF Norge. Dette er også den eneste nye norske filmen som kommer på kino i sommer (dog lovlig sent i det som kan kalles sommer). Debatten om hvorfor ikke flere norske filmer har premiere om sommeren dukker opp hvert år, og i 2009 startet Dagsavisen moroa. “Jeg har vanskelig for å skjønne at man må vente til langt ut i august før man setter opp en norsk film. Det er synd at dette skjer igjen,” sier Trond Giske til avisen – og jeg merker at denne debatten kjeder meg.

Uansett, i Montages er vi nysgjerrige på Snarveien – og håper den lykkes med sin sommerlansering. Men hvorfor er ikke filmen allerede i gang med markedsføringen? Det er bare drøye to måneder til premieren. Distributør Åge Hoffart sier til Dagsavisen at de ennå ikke er helt sikre på juli-lanseringsdatoen: “Vi trenger lanseringsstøtte for å gjøre det. Blir det knallvær i juli, kommer det ikke en kjeft. Jeg tror støtteordninger må til for at vi skal tørre å satse om sommeren. [..] Men vi har ikke kommet fram til en endelig løsning.”

I mine øyne spiller det ingen rolle; de burde allerede vært synlige med filmen sin. På SF Norge sine sider står det at plakaten ikke er klar ennå, og ingen bilder er tilgjengelige hverken der eller på Filmwebs medieserver. Likevel fant vi hos produsent Exposed en engelskspråklig plakat (for Detour) – og derfra kunne vi klikke oss videre til SF International, hvor de også hadde et bilde fra filmen (se øverst i saken). På Norsk filminstitutts engelske presentasjonsside for filmen heter den forresten Shortcut.

Snarveien (Detour)

Jeg opplever ikke dette som verdens mest originale horrorfilmplakat, men dersom filmen inneholder en genuint grusom følelse av frykt og terror, så gjenspeiler posteren det godt. Det slitte, utvaskede preget og det lidende blikket fra blondinen passer forøvrig fint med stilen etablert i en av plakatene til den franske suksessen Haute Tension (2003). Da Snarveien mottok produksjonsstøtte fra NFI for et år siden, ble filmens plott beskrevet slik: “En teknologisk skrekkthriller om svenske Lina og norske Martin som drar på harry-tur for å smugle for sin beste venns kommende bryllup. Underveis dokumenterer de alt de gjør gjennom sine egne mobilkameraer.” I plakaten kommer ikke elementet teknologisk tydeligere frem enn gjennom den litt billige bruken av underscore i teksten om produsentene over tittelen. Ut fra denne plakaten slår Snarveien meg som en gjennomsnittlig horrorfilm som kunne ha vært produsert i hvilket som helst land. “For DVD-salg på et filmmarked nær deg!”

Så med dette som utgangspunkt har SF Norge en stor utfordring foran seg! De må gjøre filmen til et lekkert sommerfilmobjekt for mitt begjær. Men vi er snart i juni allerede – og uten hverken en offisiell nettside for filmen, trailer eller bildegallerier har jeg ingen vei å vende blikket for å finne noe tiltrekkende å øke forventningene mine med. Selvom jeg har lyst! Og dersom man tar utgangspunkt i Filmweb, intervjuet i Dagsavisen og Snarveiens side på Wikipedia har jeg tre premieredatoer å forholde meg til: 31. juli, 9. september og 11. september. Hvorfor ønsker de å forvirre publikum på denne måten, når strømmen av informasjon ut til publikum fint er mulig å kontrollere?

Uten sammenligning forøvrig; men Upperdog – som har premiere 28. august – har offisiell side med klipp, bilder og en tydelig lanseringsstrategi. For å kunne heve fanen for en skikkelig sommerpremiere, med en publikumsvennlig sjangerfilm som Snarveien, burde produsent og distributør egentlig allerede være i gang. Foreløpig er det retningsløst. Vi venter i spenning på hva som venter rundt neste sving.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 12 kommentarer

  1. Morten Steingrimsen sier:

    Hei!
    Jeg jobber faktisk med en artikkel om markedsføringen/lanseringen av Snarveien for Rushp. Den er forhåpentligvis klar til uka:-)

  2. Eric Vogel sier:

    Karsten – det kan være mange grunner til at Snarveien ikke er synlig enda. Ikke uvanlig å holde igjen til de siste par-tre ukene før premiére for å konsentrere og maksimalisere interessen samtidig med at lanseringskronene brukes.

    Se på lanseringsstrategien til Fritt Vilt-filmene. Med unntak av teaserne var det helt stille (slik jeg husker det) inntil ALT kom samtidig, i alle kanaler, ganske tett på premiérene. Det funka for dem. Hvorvidt den samme strategien er valgt her eller ikke, er derimot en annen sak.

  3. Morten: Spent på å lese artikkelen din.

    Eric: Ja, jeg tviler ikke på at det er mange grunner til at Snarveien ikke har satt i gang sin kampanje ennå – en av dem er vel knyttet til det faktum, så vidt meg bekjent, at de ikke har valgt premieredato. Lite vits i å starte med opptrykking av materiell etc. før man vet når den skal slippes. (Og datoene 31. juli og 11. september er ganske radikalt forskjellige.) En annen grunn kan være, som du sier, at de ønsker å teppebombe oss i ukene frem mot premiere. Noe de også bør.

    Men på generelt grunnlag, mener jeg at en film vil lide av å ikke ha et konsistent, gjennomtenkt konsept for lanseringen. (Det må gjerne være konsistens i et fravær av informasjon, hvis det er et klart valg.) I tilfellet med Snarveien opprettholder jeg min skepsis til filmens mangel på synlig lanseringstankegang. Fritt vilt-filmene har klart å synliggjøre seg gjennom offentliggjøring av et tydelig konsept, teasere, et selvsikkert forhold til premieredatoer (horror om høsten) osv. Det samme gjaldt Rovdyr og til en viss grad Skjult. Jeg vil tro at mange ute blant det interesserte publikum var oppmerksom på disse filmene mer enn to måneder før premiere.

    Det en horrorinteressert person kan finne via Google når han/hun søker på Snarveien i dag, er et sprikende resultat som bare betyr én ting: fravær av samkjørt informasjon. Dette er en del av problemet jeg vil sette fokus på. Når det er sagt, skal jeg være den første til å glede meg over at Snarveien snart blir synlig med en tydelig profil, markedsføringshook, gåsehudfremkallende trailer og en klar premieredato. Bring it on. (But bring it!)

  4. Atle Jonsen sier:

    Plakaten til Rovdyr ble hengt opp på flere kinoer cirka et år før premieren. Teaser trailer kom også veldig tidelig. På den måten skapte de en liten ”buzz” om filmen som de vedlikeholdt igjennom året. Det samme gjelder begge Fritt Vilt filmene. Det ble porsjonert ut informasjon i løpet av et helt år.

    Informasjonsstrømmen er så stor i dag at en kjapp kampanje over fire uker har ikke lenger den samme effekten som for 10 år siden. Folk får det ikke med seg siden det så er så mye annet å fokusere på.

    Snarveien er en film jeg har hørt fint lite om og jeg følger godt med på hva som skjer i mediene. Jeg husker at filmen ble foretrukket av Filminstituttet over Død Snø, men etter det har jeg ikke lest, eller hørt særlig mye om filmen.

    For et par uker siden var det en tåpelig artikkel i Aftenposten hvor filmens produsent var fortvilet fordi en av filmens skuespillere hadde forsvunnet. Det var snakk om ”bilen” hovedpersonene benyttet seg av. Hvis dette er del av en slags ”smart” kampanje så er den i så fall rimelig tafatt.

    Traileren var plassert foran Engler & Demoner på Eldorado kino. Dessverre var det ikke så mye ”futt” i den og filmen virker nesten litt kjedelig. Effektene og ikke minst landskapene var fryktelig like andre norske horrorfilmer vi har sett de siste årene. Hvis de da skal fange publikum så må de si tydelig at denne historien er bedre enn alle de andre.

    Skjult hadde heller ikke en veldig massiv kampanje og filmen er ikke sett av så mange. Slik som det er nå så runder den neppe 100 000 og det er ikke så bra for en film i denne sjangeren som har 15 års grense.

    Rovdyr solgte rundt 70 000 billetter på kino og videre 35 000 dvd-er. Dette må sies å være veldig bra med tanke på at 18 års grense filmer som regel blir sett av 5000 mennesker i Norge. Hadde de klippet filmen til slik at den hadde fått lavere aldersgrense så ville den trolig krysset 150 000 publikummere på kino.

  5. Gisle Tveito sier:

    Er veldig enig i det Atle sier. Å ha en markedføringsstrategi som handler om et kort og brutalt oppløp de siste ukene før premieren har desverre veldig begrenset effekt. Man kan ikke vente for så å maksimalisere interessen. Man må først skape interessen for så å maksimaliserer kampanjen opp mot premieren. Og interessen skapes effektivt over tid. Ser man på de filmene som de siste årene har hatt gode besøkstall har de hatt veldig lange lanseringsperioder.

    Alle visste i lang tid før premiere at: Fritt Vilt var den første norske skrekkfilmen, at Max Manus var en historisk krigsfilm med reelle karrakterer og at Rovdyr var en drøy slasherfilm.

    Det kan også være som Karsten sier at fravær av informasjon også kan være effektivt, men jeg tror at i de sammenhengene hvor det har fungert, så har man først skapt en kjennskap til prosjektet som er slik at fraværet av ytterligere informasjon er med på å skape spenningen hos publikum.

    Film er merkevare og det tar tid å bygge opp en bevisthet rundt et produkt. Får man det til, så er kunnskapen og interessen tilstede hos publikum når hovedsatsingen starter. Man vil da treffe flere siden de allerede har noe å relatere kampanjen til.

    Det er viktig for publikum å kunne relatere til noe de kjenner. Derfor var det mest effektivt å lansere Fritt Vilt som skrekkfilm, og ikke som den nye filmen til Roar Uthaug. Men man trenger ikke lansere Gran Torino som noe annet enn den siste filmen til Clint Eastwood.
    Vi har ennå ikke kommt dit at vi kan selge filmene kun på bakgrunn av de medvirkende, men vi har en del serie-filmer som f.eks. Olsenbanden Jr. som selger på kunnskapen om konseptet.

    Snarveien må selge på skrekkflim, men samtidig trenger de noe i tillegg. Fritt Vilt var “først” hva Snarveien er vet jeg ikke. Men det er der kamapanjen må forankres.

  6. Trymsen sier:

    Nå er vel ikke Fritt Vilt den første skrekkfilmen!

  7. Lars Berget sier:

    Det er laget flere norske horrorfilmer i årenes løp, men det var Villmark som satt i gang den nye bølgen. Fritt Vilt kom med budsjettet og den svulstige markedsføringen…

  8. Gisle Tveito sier:

    Ja, jeg var kanskje litt uklar.

    Jeg mener ikke at Fritt Vilt var den første skrekkfilmen. Men det var en omtale som ble brukt av filmen se: http://www.kjendis.no/2006/07/13/471388.html og http://www.adressa.no/kultur/film/article640756.ece?act=readDebate

    Når man bruker slikt konsekvent så er det med på å lage en enkel og forståelig merkelapp, uavhengig om det er sant eller ikke. Adressa skrev: “«Fritt vilt» er allerede blitt omtalt som den første norske skrekkfilmen”, i en artikkel rett før premieren.

    En konsekvent omtale av filmen fra dag en er med på å bygge identitet som man senere kan bruke når man starter kampanjen mot premieren.

    Så kan man jo senere diskutere etikken i noen av kampanjene og om hva som er den første norske skrekkfilmen.
    Jeg var selv så heldig at jeg fikk være med på å lage Villmark, så hva jeg mener om den saken er udiskutabelt!

  9. Jarle Lien sier:

    Hadde Villmark hatt premiere i disse dager så hadde den nok ikke trukket så mye publikum som den gjorde etter premieren i 2003. Da holdt det nemlig at filmen hadde stempelet ”horror” og så kom ungdommen løpende. Når det er sagt så er ikke Villmark en veldig dårlig grøsser, men manglene ville trolig senket den i dag. Tempoet er for tregt og det flyter for lite blod.

    Det norske produsenter ikke forstår er at man ikke kan resirkulere i en evighet og regne med at publikum fremdeles kommer løpende. Kvaliteten på filmene må opp parallelt med markedsføringen. Fritt Vilt 1 – 2 hadde masse publikum den første helgen, men det totale besøket er ikke formidabelt på noen av dem. Noe som kan bety at mange rett og slett ikke likte filmen så godt, slik at de ikke anbefalte den til sine venner og bekjente.

    Både trailere og beskrivelsen av Snarveien sender en rekke paralleller til filmer vi har sett før, særlig Rovdyr, og da må de være snedige for at folk skal ”gidde”.

    Max Manus er den filmen som har klart å treffe med både konsept og markedsføring slik at publikummet har blitt værende. Selv om Max Manus hadde premiere sent 2008 så kan man trygt regne den som en 2009 film. Av de norske filmene i år så er det vel bare Manus som har gjort det bra? Av de som har gått dårlig er det klart Yatzy som har hatt den største markedsføringen, uten at det var til stor hjelp for filmen. Om det er fortellingens kvaliteter som har sviktet, eller om markedsføringen er misvisende eller for subtil kan man sikkert ha et seminar om. En ting er helt sikkert og det er at man kan ikke bare snakke høyt, det må ligge et motiv og et mål bak det som er sagt. I det minste må man fortelle hva det handler om…

    Yatzy startet nemlig dårlig den første helgen.

    På 50 – 70 tallet startet gjerne Roger Corman hele filmprosessen med å skape en fet plakat og den snedig tittel. Tidene har forandret seg… Det er helt sikkert…

  10. Eric Vogel sier:

    Snarveien fikk i dag tilsammen 500.000 i ekstra støtte til sommerlansering fra KKD og NFI:

    http://www.dagbladet.no/2009/06/02/kultur/film/trond_giske/snarveien/exposed_film_productions_as/6519788/

    …tipper at det å vente på denne avklaringen har vært sterkt medvirkende til filmens lave profil så langt. Følger spent med på denne lanseringa.

  11. MIkkel B. Sandemose sier:

    Idag er det 29. Juni og vi lurer fortsatt på hva pengene skal brukes til. Jeg mener jeg følger ganske godt med der ute og jeg kan ikke se noe fremstøt siden midlene ble tildelt. Anyone?

  12. Henrik H sier:

    Jeg følger også godt med på hva som skjer og har heller ikke sett stort til den markedsføringen. Traileren dukket opp foran Terminator Salvation, men det spørs om traileren kan selge filmen alene.

    Det later til at filmen er ganske lik både Villmark og Rovdyr. Om ungdommen vil se enda en film som bygger på det samme premisset er ikke sikkert. På den annen side kan det være akkurat det de vil ha…

    Snarveien fikk penger gjennom Filminstituttets markedsordningen og danket blant annet ut Død Snø, så de har litt å strekke seg etter. Død Snø har ikke bare gjort suksess i Norge, men har klart seg veldig bra i utlandet også.

    Hvis jeg skal ta på de kritiske brillene så burde Exposed Film sette inn høygiret, for det er en stund siden de har klart å lande en kino suksess. Alt om min Far er den eneste filmen de har fått til. Etter det har de bommet med både 7 Himmel, One Love og nylig Sannhetsjegeren.

    Når de da har mottatt et ekstra påskudd fra staten på hele 500 000 for en heftig sommerlansering, så burde man lest etter sett noe nesten hver eneste dag frem til premieren.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>