Kortfilmfestivalens norske program klart!

Viktoria Winge i Jakob Rørviks Scratch
Viktoria Winge i Jakob Rørviks Scratch

KFF-logoKortfilmfestivalen offentliggjorde i dag de norske kort- og dokumentarfilmene som er valgt ut til årets konkurranseprogram. Hele 415 filmer ble sendt inn til vurdering hos festivalen – det er ny rekord. Av de innsendte bidragene er 80 filmer tatt ut til å delta i konkurranseprogrammet for beste norske kortfilm, 25 av dem konkurrerer også om prisen for beste musikkvideo. 16 filmer er plukket ut i konkurransen om beste lange dokumentarfilm.

De siste årenes økende interesse for å sende inn bidrag til Kortfilmfestivalen er tegn på at norsk filmbransje er inne i en svært aktiv og kreativ periode, sier festivalsjef Torunn Nyen. – Vi merker oss også at andelen kvinnelige regissører fortsetter å øke og at andelen debutanter er høy. Det er gledelig, samtidig som vi gjerne skulle se at de etablerte filmskaperne i større grad var tilstede i kortfilmformatet. Komiteen har latt seg imponere av unge folk som lager film rundt omkring i landet med både glød, originalitet og solid håndverk, men med minimale budsjetter til rådighet.

Forhåndsjuryen for norsk kortfilm har i år bestått av de tre regissørene Jannicke Systad Jacobsen, Arild Andresen, og Elisabeth O. Sjaastad: – Å se gjennom 415 kortfilmer er ingen liten jobb. Det er interessant, lærerikt, tidkrevende og ikke minst engasjerende. Hver gang en ny kortfilm starter, skal man nullstille seg til nye univers, karakterer og historier. Noen minutter senere er det over. Kanskje har man blitt berørt. Kanskje har man ikke skjønt noen ting.

Fra Ketil Høegs Betydningen
Fra Ketil Høegs Betydningen

Årets program består av nye filmer fra tidligere Gullstol-vinnere som Hisham Zaman med Europa og Martin Lund med Pistasj. Hanne Myren har fått med sin Kontroll, mens Elsa Kvamme skal vise Et glass Oliven. Brødreparet Keio og Dag Åstein deltar med Slåsskampen. Men lista er også full av nye regissørnavn, som Karin Pennanen med sin Brudhlaup eller Alle fugler av Sara Eliassen. Spennet er stort både i alder og regional tilhørighet, med både studenter og mer erfarne regissører. – Norske kortfilmer har de siste årene hentet hjem flere av filmverdenens gjeveste priser. Vi har i år sett flere talenter som kan bidra til at dette ikke blir engangstilfeller. Men det forutsetter at disse talentene får mulighet til å utvikle seg på egne premisser og fortsetter å ta kunstneriske sjanser. Mange som lager kortfilm jobber mot langfilm, men kan det tenkes at norske langfilmer hadde blitt mer spenstige og særegne om kortfilmene også var det, reflekterer utvelgelseskomiteen.

Vi hadde forventet større lekenhet og særpreg i filmspråket på tvers av sjanger; og særlig mer eksperimentfilm, animasjon og korte dokumentarer. Disse var det overraskende langt mellom, og vi lurer på hvorfor. Har økende fokus på kortfilmen som øvelsesformat gitt alternative uttrykk og den nysgjerrige, rare og opprørske filmen trangere kår? Det er tankevekkende at nye, ukjente stemmer som jobber utenfor det etablerte støttesystemet står for flere av de mest positive overraskelsene.

Også utvelgelseskomiteen for norsk dokumentar med Sarah Prosser fra Oslo Dokumentarkino og dokumentarfilmskaper Nader Izadpanah har latt seg begeistre av årets innsendte filmer, men har også gjort seg opp noen tanker om hva som kan bli bedre. – Det var herlig å se at noen av årets dokumentarfilmer klarer å engasjere, berøre, og utfordre. Vi mener en god dokumentar må vise oss og ikke forklare oss hva vi skal se og føle, og noen av de innsendte filmene klarte det. Det var befriende å se filmskapere som stolte på historien sin, og ikke bombarderte oss med kommentarer.

 

Fra Lille Røde Hette av Jørn Utkilen

 

– Når det gjelder dokumentarfilmen har utvelgelseskomiteen i år valgt å legge vekt på engasjement og solidaritet både lokalt og internasjonalt, supplerer Nyen. Etter å ha sett gjennom 79 innsendte bidrag påpeker komiteen at norsk dokumentarfilm bør kunne bli mer inkluderende, mindre navlebeskuende og mer kritiske, provoserende og dristige. – Det er et synspunkt jeg kan slutte meg til, sier hun og legger til: – Hvis norske dokumentarer skal bli lagt merke til internasjonalt, må filmskapere gis mulighet til å produsere filmer som ikke først og fremst passer inn i underholdningsmalen til TV2 og NRK. Vi vet det er vanskelig å produsere slike filmer, når TV-redaktører setter premissene.

I konkurransen om beste lange dokumentarfilm finner vi blant annet Anja Breien (Jezidi), Anne Kjersti Bjørn (Fredskarusellen), Thomas Robsahm (Moderne slaveri) og David Kinsella (Killing Girls). – Formmessig var det nesten fravær av svært eksperimentelle teknikker, forteller utvelgelseskomiteen. Standardmalen synes å være arkivfilm og intervjuer med nær familie og venner, delt opp med svart og hvit tekst-info kommentert av stemmene vi føler som om vi gjenkjenner fra skoledagene våre og TV-skjermene. Med et lite dryss med animasjon for å gi variasjon. Det var trolig mindre enn ti deltakere som fremsto som å ha lykkes i å satse på en mer filmaktig form og fortellertradisjon. Grep som disse bør være mer hyppig i de lengre filmene som finnes i denne kategorien.

 

Fra Stian Einar Forgaards Ekornet

 

Norsk dokumentar har etter vår mening temamessig behov for en tilførsel av håp, variasjon i alder av menneskets protagonist, og variasjon i form og bli mer inkluderende i verden. Vi synes norske produksjoner er svært forsiktige, og det finnes mindre dristighet og provokasjon. Når man ser en dokumentar må det være mulig å bli hevet, å få en å-faen-følelse, å tenke “det der var viktig og jaggu på tide ble dokumentert”, heller enn å sitte igjen overveldet av skjønnhet og form. Hvis og når dette skjer, vil ikke forhandsjuryens jobb bare være den fantastisk lærerike og interessante opplevelsen den har vært, men i tillegg være inspirerende og utfordrende og på mange måter sikkert endre både oss og alle andre som får se disse filmene.

Kortfilmfestivalen har i år for tredje gang et eget program for norsk musikkvideo med pris for beste video.  Utvalget er gjort av Hilde Kjos fra Filmklubbforbundet og filmanmelder Aleksander Huser på basis av 58 innsendte filmer. 25 er valgt ut til årets kavalkade. – Norsk musikk er i en blomstringstid, og dette gjenspeiles utvilsomt også i årets musikkvideoprogram – igjen både i låtene og videoene, forteller Kjos og Huser. – Det kan synes som norske artister har sett viktigheten av et visuelt uttrykk som representerer artistens så vel som låtas særpreg. Ikke minst skal hiphop-miljøet berømmes for oppfinnsom utnyttelse av videomediet. Men vårt utvalg er ingen ren hip hop-kavalkade, og omfavner både hard rock, lett pop, innadvendt indie og utadvendt elektronika.

– Musikkvideoproduksjoner er sjelden høyt budsjetterte, og derfor er det spesielt imponerende at så mange av videoene holder et høyt teknisk nivå. Dette gjelder til en viss grad også videoer for mindre kjente artister. Samtidig er den gode og originale ideen essensielt for denne sjangeren. Vi har også valgt ut noen åpenbart lavt budsjetterte videoer som representerer hva man gjerne kan kalle edel enkelhet. Vi registrerer likevel at noen større artister ikke har meldt på videoene til Kortfilmfestivalen.  Etter tre år med eget musikkvideoprogram i Grimstad er det altså ennå ikke en selvfølge for musikkvideoprodusenter å sende inn videoene sine i konkurranseprogrammet. Skyldes dette at musikkvideoskaperne ikke er oppmerksomme på festivalen som arena for sjangeren, eller er de fornøyde med de andre kanalene filmene vises i?, avslutter musikkvideokomiteen.

Du finner hele Kortfilmfestivalens norske program ved å klikke deg hit. Det internasjonale programmet blir klart om et par uker, og der har Montages-redaktørene Karsten Meinich og Eirik Smidesang Slåen sammen med festivalsjef Torunn Nyen valgt ut kortfilmene.

[Denne artikkelen er krysspublisert med Kortfilmfestivalen.no.]

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Aslaug B. sier:

    Flott norsk kortfilmprogram! Problemet er bare at jeg ikke får sett alle filmene jeg har lyst til å se, selv som besøkende på festivalen. Og hva da? Kortfilmer er jo noe det går an å konsumere store mengder av, åpenbart pga. lengden. Mangel på tilgang og visning av kortfilmer er et problem for meg som er sulten på å se masse kortfilm, og det er vel et problem for filmskaperne også?

  2. Torunn Nyen sier:

    Kjøper du festivalkort før 20. mai vil du få se alle filmene på hele festivalen, du vil komme inn på eksklusive foredrag, bl.a. om sosiale medier, kunne se en retrospektiv Matthias Müller med ham selv tilstede, og du vil få gratis båttur og fest samt en Norgespremiere på “The Yes Men Fix the World”! Og mass mer. Alt for 900 kroner. Velkommen skal du være!

  3. Det kommer 10-15 utvalgte kortfilmer fra årets Kortfilmfestival ut på nrk.no/p3tv rundt 15. mai. I mellomtiden kan man kose seg med en solid bunke filmer fra fjordårets festival på http://www.nrk.no/p3tv/kortfilm/

    På de samme sidene kan man også se noen utvalgte filmer fra de aller yngste filmskaperne fra Amandus 2009 på http://www.nrk.no/p3tv/amandus-09/

    Mvh Morten (som jobber i NRK på fritida)

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>